تپه تازه‌کند حسام‌آباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تپه تازه‌کند حسام‌آباد
نامتپه تازه‌کند حسام‌آباد
کشورایران
استاناستان همدان
شهرستانشهرستان بهار
اطلاعات اثر
کاربریتپه
دیرینگیدوران‌های تاریخی پس از اسلام
دورهٔ ساخت اثردوران‌های تاریخی پس از اسلام
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۸۰۹۷
تاریخ ثبت ملی۲۴ فروردین ۱۳۸۲

تپه تازه‌کند حسام‌آباد مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهار، بخش لالجین، روستای حسام آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۰۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

این تپه در دشت همدان، ۱۵ کیلومتری شمالغرب شهر همدان و ۲ کیلومتری شمال شهر بهار واقع شده‌است و جاده آسفالته همدان-غار علی‌صدر-بیجار از کنار آن می‌گذرد. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۷۲۵ متر است.

مطالعات باستان‌شناختی[ویرایش]

این محوطه برای اولین بار در برنامة بررسی و شناسایی باستان‌شناختی شهرستان بهار، به سرپرستی بهزاد بلمکی، در بهار و تابستان سال ۱۳۸۶ شناسایی و مستندسازی گردید. این تپه مجدداً در سال ۱۳۹۰ با هدف تعیین توالی لایه شناختی نهشته‌ها و مواد فرهنگی و شناخت کلیه دوره‌های استقراری این محوطه مورد کاوش قرار گرفت.[۲] در طی این پروژه، پنج گمانه آزمایشی زده شد و مشخص شد این محوطه دارای سه دوره استقراری مس و سنگ میانی، جدید و عصر مفرغ است.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. بلمکی، ۱۳۹۰
  3. بلمکی، ۱۳۹۳

منابع[ویرایش]

  • بلمکی، بهزاد (۱۳۹۰). کاوش لایه نگاری تپه تازه‌کند در استان همدان. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان.
  • بلمکی، بهزاد (۱۳۹۳). گاهنگاری دشت همدان (پسکرانه‌های شمالی الوند) از هزاره پنجم تا دوران میانی هزارة سوم پیش از میلاد، از مجموعه باستان‌شناسی و تاریخ شهر همدان. به کوشش علی هژبری. تهران: پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.