چرخندهای گلاب و شاهین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از توفند گلاب-شاهین)
چرخندهای گلاب و شاهین
Depression (IMD scale)
چرخند حاره‌ای رده‌ی 1 (SSHWS)
شکل‌گرفته۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱
پراکنده‌شدههم‌اکنون فعال
شدیدترین بادها۳-دقیقه پایدار ماند: 10 km/h (5 mph)
۱-دقیقه پایدار ماند: 120 km/h (75 mph)
کمترین فشار۹۸۶ hPa (mbar)؛‏ ۲۹٫۱۲ inHg
تلفاتمجموعاً ۱۵
آسیبنامشخص
نواحی تحت تأثیر
قرار گرفته
هند (آندرا پرادش، تلانگانا، چتیسگر، مهاراشترا، اودیساایران، پاکستان (بلوچستان، ایالت سندعمان
بخشی از فصل ۲۰۲۱ توفند شمال اقیانوس هند

چرخندهای گلاب و شاهین یک چرخند حاره‌ای فعال بر فراز خلیج فارس بود که عمان، امارات و ایران را درنوردید. این طوفان حاره‌ای ابتدا اودیشا، آندرا پرادش و بنگال غربی در هند را تحت تأثیر قرار داد.[۱][۲] این سومین توفان گرمسیری و سومین توفان نامگذاری شده در فصل گردباد اقیانوس هند در سال ۲۰۲۱ و همچنین چهارمین توفان نامگذاری شده در آن فصل است. ریشه‌های طوفان را می‌توان در منطقه کم فشار واقع در بالای خلیج بنگال در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ ردیابی کرد. این سامانه به سرعت شکل گرفت و اداره هواشناسی هند (IMD) در همان روز سامانه را به عنوان یک سامانهٔ کم‌فشار طبقه‌بندی کرد. روز بعد، سامانه به طوفان سیکلونیک تبدیل شد و IMD نام گلاب را برای آن تعیین کرد. در ۲۶ سپتامبر، گلاب وارد خشکی در هند شد که باعث تضعیف آن گشت، سپس در ۲۸ سپتامبر به کمترین شدت خود رسید. حرکت سامانه به سمت غرب ادامه پیدا کرد و در ۲۹ سپتامبر به دریای عرب وارد شد و در آغاز روز بعد به حالت سامانه کم فشار درآمد. در آغاز ۱ اکتبر، سامانه به توفان سیکلونیک تبدیل شد و IMD نام توفان را شاهین گذاشت.

نام گلاب، که توسط پاکستان پیشنهاد شده‌است، در اردو/هندی به معنی گل رز است. نام شاهین، ارائه‌شده توسط قطر، شاهین در پارسی یعنی منسوب به «شاه» یا به گفته دیگر «شاهانه»، چنین ترکیبی را در واژگان همسان دیگر همچون آهنین (منسوب به آهن)، آتشین (منسوب به آتش)، سنگین (منسوب به سنگ) و رنگین (منسوب به رنگ) می‌بینیم.

تلفات و خسارات[ویرایش]

در این توفند دست‌کم ۳۹ نفر کشته شدند. خسارات ناشی از آب گسترده و باد بسیاری از خطوط برق را قطع کرد که منجر به اختلال در ارتباطات با خارج از کشور شد. صدها جاده در هند به دلیل طوفان بسته شد. عمان در طی طوفان شاهد بارش شدید باران بود و سیل ناشی از این توفند مشکلات بسیاری را در مناطق گسترده‌ای از فهرست استان‌های عمان در شمال شرقی این کشور ایجاد کرد. مسقط مرکز کشور عمان شاهد سیل شدید و غرق شدن ماشین‌ها و دیگر اجسام بود. دیگر کشورهای همسایه در جهان عرب نیز به دلیل رطوبت بالای ناشی از توفند گلاب-شاهین با کمی بارندگی مواجه شدند.[۳][۴][۵]

منابع[ویرایش]

  1. Anjali Marar (September 25, 2021). "Cyclone Gulab to hit south Odisha, north Andhra Pradesh on Sunday evening". The Indian Express (به انگلیسی). Retrieved September 25, 2021.
  2. Nalla Babu (September 25, 2021). "Cyclonic storm: High alert in north coastal Andhra Pradesh". The Times of India (به انگلیسی). Retrieved September 25, 2021.
  3. «Death toll in Cyclone Shaheen now 13 as storm churns in Oman». Egypt Independent (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۱۰-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۰۷.
  4. AP. «Death toll in Cyclone Shaheen rises to 14 after body found». The Journal (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۰۷.
  5. "Several killed, flights suspended as Cyclone Shaheen strikes Oman". www.aljazeera.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-10-07.