بی‌همگان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بی‌همگان
ژانردرام
نویسندهسعید جلالی
علیرضا کاظمی‌پور
کارگردانبهرنگ توفیقی
اصغر هاشمی
بازیگران
آهنگ پایانامیر کهکشان
آهنگسازآرمان موسی‌پور
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
شمار قسمت‌ها۳۹
تولید
تهیه‌کنندهمهران مهام
مکان تولیدتهران
تدوین‌گرانامین عابدی
علیرضا عباسی
مدت۳۵ – ۶۷ دقیقه
پخش
شبکهٔ اصلیشبکهٔ سه
انتشار اولیه۶ مهر ۱۴۰۱ –
۲۳ آبان ۱۴۰۱

بی‌همگان مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی در ژانر درام به کارگردانی بهرنگ توفیقی است که فیلم‌نامهٔ آن به دست سعید جلالی و علیرضا کاظمی‌پور به نگارش درآمده است. مهدی سلطانی سروستانی نقش اصلی این مجموعه را ایفا می‌کند. این مجموعه در ۶ مهر ۱۴۰۱ از شبکهٔ سه به نمایش درآمد و در ۲۳ آبان به پایان رسید. بی‌همگان پربازدیدترین مجموعهٔ تلویزیونی مهر و آبان ۱۴۰۱ در سرویس اینترنتی تلوبیون شد.[۱]

خلاصه داستان[ویرایش]

امیرعلی (با بازی محمد صادقی) پس از آزادی از زندان در تلاش است تا سال‌های از دست رفته را جبران کند و زندگی تازه‌ای را برای خود بسازد اما سرنوشت شرایط دیگری را برای او رقم می‌زند و او برای رسیدن به خوشبختی ناگزیر است تا با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم کند.[۲]

بازیگران[ویرایش]

بازیگر نقش توضیحات
مهدی سلطانی سروستانی مهرداد یوسفیان پدر الناز
محمد صادقی امیرعلی مسلمی نامزد سابق الناز
میترا رفیع الناز یوسفیان دختر مهرداد
کاظم هژیرآزاد قاسم مسلمی پدر امیرعلی
کاوه خداشناس عرشیا خسروی مدیر داخلی کارخانه مهرداد یوسفیان
سمیرا حسن‌پور مریم زن سابق اصلان،زن امیرعلی
نسرین بابایی ریحانه مادر امیرعلی
سپند امیرسلیمانی رضا همسر فاطمه
زهره فکورصبور مهشید زن مهرداد
کمند امیرسلیمانی مهشید زن مهرداد
مسعود شریف کرامت پدر اصلان
مهدی ماهانی اصلان دوست امیرعلی
جلیل فرجاد مجتبی برادر ناتنی مهرداد
داریوش سلیمی حیدری
محمدهادی قمیشی دایی رحمان دایی امیرعلی
مهسا باقری فاطمه خواهر امیرعلی
سلمان خطی ابراهیم کارگر کارخانه مهرداد یوسفیان
افسانه ناصری ماهرخ زن مجتبی
علیرضا درویش شاپور دوست اصلان
علی کاظمی خلیل کارگر کارخانه مهرداد یوسفیان
علیرضا نعمت‌اللهی بهرام گوهران شریک مهرداد یوسفیان
بردیا دیانت پویان گوهران برادر کوچک بهرام گوهران
مهدی احدی مانی یوسفیان پسر مهرداد
امیرحسین آصفی
بهنام مؤمنی
یاسین مسعودی
علی جلالی
مریم اصفهانی
علی‌اصغر رضایی بازپرس
دانیال جعفری میثم پسر اصلان
رستا رحیمیان
تیارا عسکری

موسیقی[ویرایش]

شمارهنامخوانندهمدت
۱.«حقم نیست» (تیتراژ پایانی)امیر کهکشان۳:۴۵

تولید[ویرایش]

خبر ساخت بی‌همگان در فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد. در آن زمان فیلم‌نامه در حال بازنویسی بود و تهیه‌کننده مهران مهام گفت که فیلم‌برداری از دو ماه آینده آغاز خواهد شد.[۳] بهرنگ توفیقی در حالی کارگردانی سریال بی‌همگان را عهده‌دار شد که از قبل قراردادی برای ساخت یک سریال شبکه نمایش خانگی بسته بود. سریالی که قرار بود از فرودین سال ۱۴۰۱ به شکل جدی وارد مرحله پیش تولید شود. او با مهام توافق کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ بر پروژه بی‌همگان نظارت کند. به‌دلیل اینکه تصویربرداری در زمان تعیین‌شده به پایان نرسید، توفیقی از ادامه کار انصراف داد و مهران مهام، با دعوت از اصغر هاشمی ادامه ساخت سریال را به او واگذار کرد.[۴][۵] زهره فکورصبور در حین فیلم‌برداری این مجموعه در اسفند ۱۴۰۰ درگذشت. پس از آن کمند امیرسلیمانی جایگزین فکورصبور شد و ادامه داستان با حضور او فیلم‌برداری شد.[۶]

سانسور[ویرایش]

سعید جلالی، یکی از نویسندگان بی‌همگان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا از دامنهٔ گستردهٔ ممیزی سریال بی‌همگان انتقاد کرد و گفت: «آنچه که امروز شاهد هستیم و در حال پخش است ماکتی از آن فیلمنامه اولیه است که دلیلش هم بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانیم که این اتفاق به دلیل سانسور بیش از حد رخ داده‌است.» او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش افزود: «نوشتن قصه عاشقانه در تلویزیون کار آسانی نیست و تقریباً می‌توان گفت که عاشقانه نوشتن در تلویزیون کاری محال است. سانسور از همان مرحله ابتدایی که طرح را نوشتیم اتفاق افتاد و تا زمان پخش هم ادامه دارد. در واقع ممیزی به حدی است که زمان نگارش طرح سریال دیگری را نوشتیم و امروز سریال دیگری به پخش رسیده‌است. قطعاً کلیت سریال آسیب دیده و با آنچه که در ذهن نویسندگان بوده فاصله زیادی دارد چراکه حجم ممیزی بسیار بالا است.»[۷]

بازخورد[ویرایش]

خبرگزاری فارس با مقایسه بی‌همگان با افرا، از داستان «تکراری و تلخ و کشدار» آن انتقاد کرد اما معرفی و تنوع شخصیت‌ها را تحسین کرد.[۸] رقیه محمدزاده، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه، نیز این مجموعه را متناسب با فرهنگ خانوادهٔ ایرانی دانست.[۹] مائده کاشیان در روزنامهٔ خراسان آن را یادآور مجموعهٔ افرا دانست و از ریتم کند و پایان‌بندی داستان آن انتقاد کرد. [۱۰]بی‌همگان دست‌کم به گواهی یک سامانه پخش آنلاین رکورددار پربازدید‌ترین سریال با گذر از ۶ میلیون بازدید آرشیو و میانگین ۷۰ هزار کاربر همزمان آنلاین در پاییز ۱۴۰۱ شد.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. ««بی‌همگان» پربازدیدترین سریال تلوبیون در پاییز ۱۴۰۱». تسنیم. ۱۶ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ نوامبر ۲۰۲۲.
  2. «ویدئو و تصاویری از سریال جدید «بی‌همگان» با بازی مهدی سلطانی». ایسنا. ۲۰۲۲-۰۹-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۱.
  3. «رضا کریمی سریال بی‌همگان را می‌سازد». همشهری‌آنلاین. ۲۵ فروردین ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲.
  4. «بهرنگ توفیقی از «بی همگان» رفت، اصغر هاشمی آمد». فیلم نیوز. ۲۷ فروردین ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳.
  5. «ماجرای کناره‌گیری بهرنگ توفیقی از سریال بی‌همگان / درگذشت زهره فکر صبور ما را متأثر کرد اما ادامه دادیم». ایسکانیوز. ۱۷ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳.
  6. «لحظه جایگزینی کمند امیرسلیمانی به جای زهره فکورصبور در سریال تلویزیونی». خبرآنلاین. ۹ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۸ آبان ۱۴۰۱.
  7. «نوشتن قصه عاشقانه در تلویزیون کاری محال است/ اگر سخت‌گیری‌ها نبود سریال بسیار باکیفیت‌تری می‌دیدیم». خبرگزاری ایلنا. ۲۷ مهر ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲.
  8. «نقد «بی‌همگان»؛ سریالی با دونیمه خالی و پر». خبرگزاری فارس. ۱۵ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۸ نوامبر ۲۰۲۲.
  9. «بی همگان توازنی در هزارتوی تجربه». خبرگزاری برنا. ۱۱ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲.
  10. کاشیان، مائده (۲۵ آبان ۱۴۰۱). «قصه کُند «بی‌همگان» به سر رسید». خراسان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳.
  11. ««بی‌همگان» پربازدیدترین سریال تلوبیون در پاییز». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۱۶ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲.