بین (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بین
پوستر اکران تئاتر
کارگردانمل اسمیت
تهیه‌کنندهپیتر-بنت جونز
تیم بوان
اریک فلنر
ریچارد کرتیس
نویسندهریچارد کرتیس
رابین دریسکول
بر پایه
مستر بین
اثر
بازیگرانروآن اتکینسون
پیتر مک‌نیکول
پاملا رید
هریس یولین
ساندرا اوه
برت رینولدز
موسیقیهوارد گودال
فیلم‌بردارفرانسیس کنی
تدوین‌گرکریستوفر بلوندن
شرکت‌های
تولید
ورکینگ تایتل فیلمز
تایگر اسپکت فیلمز
توزیع‌کنندهپلی‌گرم انترتینمنت
تاریخ‌های انتشار
۳ ژوئیه ۱۹۹۷ (استرالیا)
۱ اوت ۱۹۹۷ (بریتانیا)
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشوربریتانیا[۱]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۸ میلیون دلار
فروش گیشه۲۵۱/۲ میلیون دلار[۲]

بین (به انگلیسی: Bean) (همچنین شناخته شده با عنوان بین: نهایت فاجعه (Bean: The Ultimate Disaster Movie) و بین: فیلم (Bean: The Movie) یک فیلم کمدی بریتانیایی محصول سال ۱۹۹۷ به کارگردانی مل اسمیت و نویسندگی ریچارد کرتیس و رابین دریسکول است. این فیلم برگرفته از مجموعه مستر بین است که توسط روآن اتکینسون و کرتیس ساخته شده‌است.[۳] اتکینسون نقش اصلی و پیتر مک‌نیکول، پاملا رید، هریس یولین، ساندرا اوه و برت رینولدز نقش‌های مکمل این فیلم هستند. در این فیلم، بین به‌عنوان یک نگهبان امنیتی در نگارخانه ملی در لندن کار می‌کند تا قبل از اینکه برای صحبت دربارهٔ رونمایی از نقاشی جیمز ابوت مک‌نیل ویسلر در سال ۱۸۷۱، مادر ویسلر به آمریکا فرستاده شود.

این فیلم توسط گرامرسی پیکچرز، ورکینگ تایتل فیلمز و تایگر اسپکت فیلمز تهیه شده‌است، این فیلم در ۲ اوت ۱۹۹۷ در بریتانیا و ۷ نوامبر ۱۹۹۷ در آمریکا توسط پلی‌گرم انترتینمنت و یونیورسال پیکچرز اکران شد. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد اما موفقیتی تجاری داشت و در مقابل بودجه ۱۸ میلیون دلاری، ۲۵۱/۲ میلیون در سراسر جهان فروخته شد. دنباله مستقل آن، تعطیلات مستربین، در سال ۲۰۰۷ اکران شد.

داستان[ویرایش]

مستر بین یک نگهبان امنیتی حواس‌پرت در نگارخانه ملی لندن است و هیچ‌کدام از همکارانش از او خوششان نمی‌آید و به فکر اخراج او هستند. اما به دلیل علاقه رئیس به مستر بین او در مأموریتی به گالری گریرسون در کالیفرنیا فرستاده می‌شود تا در مورد پرده‌برداری از نقاشی مادر ویسلر سخنرانی کند. از طرف دیگر مردی به نام دیوید که مسئول رونمایی از تابلو است، طبق صحبت‌های رئیس نگارخانه ملی لندن، فکر می‌کند مستر بین یک دکتر است و او را به خانه اش دعوت می‌کند تا پیش او و همسر و پسر و دخترش باشد. پس از خراب‌کاری‌هایی که از بین سر می‌زند، دیوید متوجه می‌شود که بین واقعاً یک دکتر نیست. همسر دیوید که از کارهای عجیب مستر بین خسته شده‌است، به همراه دختر و پسرش خانه را ترک می‌کند و بین و دیوید کل آخر هفته را باهم می‌مانند. تابلو به کالیفرنیا می‌رسد و از بین و دیوید دعوت می‌شود تا به‌طور ویژه آن را ببینند. دیوید به یک جلسه می‌رود و بین با تابلو تنها می‌شود. بین اشتباهاً روی تابلو عطسه می‌کند و وقتی می‌خواهد آن را تمیز کند، رنگ بخشی از نقاشی، به‌طور کامل از بین می‌رود. دیوید متوجه قضیه می‌شود و چون مسئولیت کارهای بین را برعهده گرفته، نگران اخراج شدن است. یک شب قبل از رونمایی تابلو است؛ بین فکری به سرش می‌رسد و شبانه، مخفیانه یک پوستر را جایگزین تابلوی خراب شده می‌کند و روز بعد که از تابلو رونمایی می‌شود، دیوید از اینکه مردم، تابلوی خراب شده را ندیدند و خودش اخراج نمی‌شود، خوشحال است. بین سخنرانی بی معنا، اما تأثیرگذاری انجام می‌دهد و بعد از سخنرانی، دیوید و بین متوجه می‌شوند که دختر دیوید تصادف کرده و به بیمارستان می‌روند. آنجا، پرستاران، بین را با دکتر اشتباه می‌گیرند و از او می‌خواهند که دختر دیوید را درمان کند. بین جنیفر (دختر دیوید) را درمان می‌کند و وقتی دیوید و همسرش می‌فهمند که بین دخترشان را درمان کرده، تا یک هفته دیگر، او را در خانه شان نگه می‌دارند و بعد بین به انگلستان برمی گردد و تابلوی واقعی مادر ویسلر (خراب شده) را پیش خودش نگه می‌دارد.

بازیگران[ویرایش]

تولید[ویرایش]

در نوامبر ۱۹۹۱، یک سال پس از پخش مجموعه اصلی، ورایتی اعلام کرد که فاکس قرن بیستم درحال تولید یک فیلم با اقتباس از مستر بین با همکاری شرکت سازنده مجموعه، تلویزیون تایگر می‌باشد، پس از اینکه این استودیو دو طرح از این مجموعه به نام‌های مستر بین امتحان می‌دهد[۴] و مستر بین به یک نمایش برتر می‌رود[۵] را به فیلم‌های کوتاه بازسازی کرد.

پانویس[ویرایش]

  1. "Bean (1997)". British Film Institute. Archived from the original on 19 January 2018. Retrieved 16 June 2022.
  2. "Bean". Box Office Mojo. Retrieved 14 January 2015.
  3. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «[مستربین پلیس http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Bean_(film)&oldid=442668817 (Bean (film]». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۱.
  4. "Mr Bean Takes an Exam (1991) [4K]". YouTube.
  5. "Brit Hit Set For Date In States". Variety. Retrieved 27 December 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]