بوم‌شناسی سیرا نوادا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگل زیرآلپی در پای معبد صخره‌ای
بومگاه
زیست‌بومTemperate coniferous forests
گونهٔ پرندگان۱۹۷[۱]
گونهٔ پستانداران۱۰۳[۱]
جغرافیا
کشورUnited States of America
ایالتCalifornia
نگهداری
Global 200Yes
منقرض‌شده1.0785٪[۱]
محافظت‌شده72.55٪[۱]

بوم‌شناسی سیرا نوادا، واقع در ایالتهای کالیفرنیا و نوادا، متنوع و پیچیده‌است: گیاهان و جانوران بخش مهمی از زیبایی منظره این رشته‌کوه هستند. ترکیب آب و هوایی، توپوگرافی، رطوبت و خاک بر پراکندگی جوامع بوم‌شناختی در یک شیب ارتفاعی از ۵۰۰ تا ۱۴٬۵۰۰ فوت (۲۰۰ تا ۴٬۴۰۰ متر) تأثیر می‌گذارد. مناطق زیستی از جوامع بوته‌ای و چاپارال در ارتفاعات پایین‌تر تا جنگل‌های زیرآلپ درختچه‌زار و مراتع آلپ در ارتفاعات بالاتر را شامل می‌شود. مناطق بوم‌گردی خاصی که از خطوط ارتفاعی پیروی می‌کنند، اغلب به عنوان مجموعه‌ای از کمربندها توصیف می‌شوند که طول سیرا نوادا را دنبال می‌کنند. مسیرهای پیاده‌روی زیادی، جاده‌های آسفالت‌شده و آسفالت‌نشده، و زمین‌های عمومی گسترده در سیرا نوادا برای کاوش در زیست‌بوم‌ها و اکوسیستم‌های مختلف وجود دارد.[۲]

جنگلی در دامنه‌های سیرا نوادا

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Hoekstra, J. M.; Molnar, J. L.; Jennings, M.; Revenga, C.; et al. (2010). Molnar, J. L. (ed.). The Atlas of Global Conservation: Changes, Challenges, and Opportunities to Make a Difference. University of California Press. ISBN 978-0-520-26256-0.
  2. مالکیت عمومی این مقاله حاوی محتوای تحت مالکیت عمومی از وبگاه https://web.archive.org/web/20091025120555/http://www.nps.gov/archive/yose/nature/vegetation.htm National Park Service است.