برادران لیلا (ترانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«برادران لیلا»
تک‌آهنگ ساسی
زبانفارسی
عنوان انگلیسیBaradarane Leyla
تاریخ پخش۸ آذر ۱۴۰۲
ژانرپاپ
زمان۴:۱۵
ناشررادیو جوان
ترانه‌نویس(ها)ساسی
تهیه‌کننده(ها)برادران منوچهری
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های ساسی
«مامان منو ببخش»
(۱۴۰۰)
«برادران لیلا»
(۱۴۰۲)
«هولو»
(۱۴۰۲)
موزیک ویدئو
ویدئو در یوتیوب

«برادران لیلا» نام ترانه‌ای از خوانندۀ ایرانی، ساسی است که در ۸ آذر ۱۴۰۲ از طریق رادیو جوان منتشر شد. این ترانه در اندک‌ زمانی پس از انتشار، بازخوردهای بسیاری را در پی داشت.[۱][۲][۳][۴] نماهنگ این ترانه در ۱۶ آذر ۱۴۰۲ از سکوی رادیو جوان منتشر شد.

حواشی و جنجال‌ها[ویرایش]

ساسی در ابتدا خبر هم‌کاری خود و ترانه علیدوستی را در فیلمی با نام "شیدا" را عنوان کرد. که زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی در واکنش به انتشار تصویری از پوستر یک فیلم و حضور ترانه علیدوستی در کنار ساسی مانکن، ادعای این هم‌کاری را کذب و تمام موارد هم‌کاری را رد کرد.[۵][۶][۷]

خبرگزاری‌های وابسته به جمهوری اسلامی، هم‌خوانی مردمی با صادق بوقی را برتر از موزیک ساسی دانسته و محتوای ترانۀ برادران لیلا را پوچ و بیهوده دانستند.[۸][۹][۱۰][۱۱]

روزنامه همشهری در تیتر خبری از پلمپ رستورانی در کیش به خاطر اجرای ترانه «برادران لیلا» توسط بدل ساسی مانکن خبر داد.[۱۲][۱۳][۱۴]تعطیلی رستوران کیش پس از اجرای ترانه «برادران لیلا» از بدل ساسی مانکن موجی از بحث و جدل را به راه انداخته است.[نیازمند منبع] این رستوران که به دلیل خدمات و محیط باکیفیت خود شناخته می شود، با واکنش شدیدی مواجه شد و در نهایت مجوز فعالیت آن توسط مقامات محلی لغو شد. این حادثه سوالات مهمی را درباره مرزهای بیان هنری و حساسیت فرهنگی در فضاهای عمومی ایجاد کرده است. این به عنوان یادآور تأثیری است که موسیقی و اشعار می توانند بر مخاطب داشته باشند، و مسئولیتی که مؤسسات در ارائه خدمات سرگرمی خود دارند. همانطور که جامعه در مورد این رویداد تأمل می کند، این فرصتی برای درگیر شدن در گفتگوی معنادار درباره تلاقی هنر، فرهنگ و مصرف عمومی است.[۱۵] بیتا همسر ساسی در ویدئویی در واکنش به این سؤال کاربران گفته: «بله من اجازه می‌دهم که دایان این نوع موزیک‌ها را گوش کند. آدم باید بتواند ذهنش را باز و درک کند که این آهنگ‌ها فقط جنبه فان دارد و نباید سخت بگیریم. در آهنگ‌های خارجی، بدتر از اینها گفته می‌شود. مگر مردم ایران آهنگ‌های خارجی گوش نمی‌دهند؟»[۱۶]

بازخوردها[ویرایش]

رسانه‌های درون ایران همچون سال‌های گذشته که به آهنگ‌های ساسی واکنش نشان می‌دادند، به نکوهش تند این ترانه پرداخته و آن را مایه گسترش بی‌بندوباری شمردند و در برخی نمونه‌ها دست‌اندرکاران ساخت این ترانه و نماهنگ را تهدید به پیگیری قضایی کردند.[۱۷] بی‌بی‌سی فارسی نیز در کنار بازخوانی نوشته‌هایی که به برادران لیلا خرده می‌گرفتند به ویژه دیدگاه‌هایی که لب‌خوانی کودکان از این آهنگ را ناشایست می‌شمرند، ترانه‌ای که برای این آهنگ سروده شده را نیز بررسی می‌کند. دورویی برخی‌ها به ویژه مجریان صداوسیما، سنجیدن الهام چرخنده و الکسیس تگزاس و بوسه نویدمحمدزاده و همسرش پیش روی نگاه همگان از آن‌دسته نکته‌های پرآوازه‌ای‌ست که بی‌بی‌سی گنجانده شدن آن در ترانه این آهنگ را بازگو می‌کند.[۱۸][۱۹][۲۰][۲۱] خبرگزاری‌ها در پی‌نوشت اعلام کردند ده‌ها سایت خبری به دلیل انتشار موزیک ساسی از دسترس خارج شدند.[۲۲]

منابع[ویرایش]

  1. «خبرگزاری فارس - واکنش‌ها به آهنگ مستهجن ساسی برای کودکان». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۱۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  2. TABNAK، تابناک | (۱۴ آذر ۱۴۰۲). «دستمزد شش رقمی ساسی مانکن برای «برادران لیلا»». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  3. «آهنگ «برادران لیلا» ساسی مانکن قربانی گرفت». روزنامه هفت صبح. ۲۰۲۳-۱۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  4. «خبرگزاری فارس - بازی کودکان کار در زمین «مانکن»ها؛ وقتی عده‌ای از ساسی هم جلوتر می‌زنند». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۱۲-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  5. «زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی: خبر همکاری ترانه با ساسی مانکن و پوستر منتشر شده کذب است». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  6. «همکاری موکلم با ساسی مانکن به هیچ عنوان صحت ندارد». شرق. ۲۰۲۴-۰۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  7. «سواستفاده ساسی مانکن از نام ترانه علیدوستی| خبر همکاری کذب محض است - سینما اعتماد». ۱۴۰۲-۰۸-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  8. «روزنامه زاکانی چطور ماجرای صادق بوقی را به نفع حاکمیت تمام کرد؟ + عکس». اعتمادآنلاین. ۲۰۲۳-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  9. «صادق بوقی توانست شما نتوانستید/ ساسی مانکن برود بوق بزند!». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۳-۱۲-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  10. «صادق بوقی ساسی را ناک اوت کرد». همشهری آنلاین. ۲۰۲۳-۱۲-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  11. «بیشترین جستجوی گوگل ایرانی‌ها در آذرماه از تتلو و صادق بوقی و ساسی تا شب یلدا». صاحب‌خبر. ۲۰۲۳-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  12. «پلمپ رستورانی در کیش به خاطر اجرای ترانه «برادران لیلا» ساسی مانکن». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۴.
  13. «عکس | اجرای برنامه بدل ساسی مانکن در کیش؛ رستوران پلمپ شد!». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۳-۱۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۴.
  14. SNN.IR، خبرگزاری دانشجو | (۱۴۰۲/۱۰/۰۲ - ۲۰:۴۶). «رستوران متخلف در کیش که اقدام به برگزاری برنامه مبتذل کرده بود پلمپ شد». fa. دریافت‌شده در 2023-12-24. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  15. "خواننده ایرانی مگر چه گناهی کرده است؟". AskYourPDF (به انگلیسی). ۲٠۲۳. Retrieved 2024-03-19.
  16. «واکنش همسر ساسی مانکن به انتقادها درباره موزیک ۱۸+ همسرش!». همشهری آنلاین. ۲۰۲۳-۱۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  17. «اجزئیاتی عجیب از ساخت آهنگ برادران لیلای ساسی». همشهری. ۱۳ آذر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۶ آذر ۱۴۰۲.
  18. «از سمیه تا برادران لیلا؛ «وای ساسی کشته‌شد»». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ آذر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۶ آذر ۱۴۰۲.
  19. «تبلیغ موزیک‌ویدئوی جدید ساسی مانکن پس از «گزارش کاربران» از پیام‌رسان «بله» حذف شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۱۳ آذر ۱۴۰۲.
  20. «جنجال «برادران لیلا»؛ اذعان رسانه‌های دولت به ناتوانی در برابر ساسی». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۱۲ آذر ۱۴۰۲.
  21. «مانکن‌های بی‌حیا». ایسنا. ۲۰۲۳-۱۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.
  22. «روزنامه اعتماد: ده‌ها سایت خبری به دلیل پخش بخشی از ترانه ساسی‌ مانکن از دسترس خارج شدند». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۱.