بحث رده:سازمان‌های ایران

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سامان‌دهی به رده[ویرایش]

این بحث از صفحهٔ بحث کاربر:آیدا به اینجا منتقل شده‌ است:

همفکری[ویرایش]

دربارهٔ رده:سازمان‌های ایران می‌خواستم با شما که در رده‌بندی‌ها یدی طولا دارید، همفکری کنم. ببینید ماجرا از این قرار است که ما چندین رده داریم به شرح زیر:

  • سازمان‌های رسمی ایران
    • سازمان‌های رسمی غیرحکومتی ایران
    • سازمان‌های رسمی حکومتی ایران
      • سازمان‌های [حکومتی] دولتی ایران
      • سازمان‌های حکومتی غیردولتی ایران
  • سازمان‌های غیر رسمی ایران

اما این وسط یک مشکل وجود دارد، و آن این که رده‌ای هم برای «سازمان‌های غیردولتی ایران» وجود دارد، در حالی که ردهٔ سازمان‌های غیردولتی خود در رده‌های زیر پوشش داده‌ شده‌ است:

  • سازمان‌های حکومتی غیردولتی ایران
  • سازمان‌های رسمی غیرحکومتی ایران
  • سازمان‌های غیررسمی ایران

من شرایط کنونی را برگزیدم. نظر شما چیست؟ راهکار چیست؟ برای آنکه در کل یه نظمی سازمان‌یافته و مشخص و روشن پیدا کند؟ با سپاس. --Wayiran (ب) ‏۱۹ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۹:۱۲ (UTC)

[...]

  • سازمان‌های رسمی ایران: سازمان‌هایی که در ایران قانونی هستند.
    • سازمان‌های رسمی غیرحکومتی ایران: سازمان‌هایی که قانونی هستند، اما بخشی از حکومت نمی‌باشند و مسئولان آن‌ها توسط هیئت‌مدیره تعیین می‌شود، مثل ان‌جی‌او‌ها و سازمان‌های مردم‌نهادی که به ثبت رسیده‌اند.
    • سازمان‌های رسمی حکومتی ایران: سازمان‌هایی که جزئی از حاکمیت هستند و مسئولانشان توسط حاکمیت تعیین می‌شود و البته که رسمی هم هستند.
      • سازمان‌های [حکومتی] دولتی ایران: سازمان‌هایی که دولتی هستند و مسئولانشان توسط دولت تعیین می‌شود، مثل سازمان میراث فرهنگی و سازمان تربیت بدنی.
      • سازمان‌های حکومتی غیردولتی ایران: سازمان‌هایی که بخشی از حکومت هستند، اما مسئولانشان توسط دولت تعیین نمی‌شود. مثلاً سازمان صداوسیما و یا کمیتهٔ امداد امام خمینی.
  • سازمان‌های غیر رسمی ایران: سازمان‌هایی که وجود دارند اما در ایران قانونی نیستند.

--Wayiran (ب) ‏۱۹ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۹:۴۹ (UTC)





یک راهش این است که اینگونه دسته‌بندی کنیم:

نظرتان چیست؟ می‌دانم خیلی پیچیده است، اما باید یک بار بحث شود و سپس بحث و نتیجهٔ آن را به صفحهٔ بحث «سازمان‌های ایران» منتقل کنیم تا آیندگان نیز بخوانند. --Wayiran (ب) ‏۱۹ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۲۰:۱۳ (UTC)


یک موضوع بسیار مهم دیگر هم این است که تعریف سازمان چیست؟ آیا هر چیزی که پیشوند سازمان داشت سازمان است؟ و یا مثلاً دانشگاه‌های ایران را هم می‌توان در ردهٔ «سازمان‌های ایران» رده‌بندی کرد؟ آيا نباید تفاوتی میان تعریف سازمان و نهاد باشد؟ برای یک رده‌بندی جامع و صحیح همهٔ این‌ها باید مشخص شوند. اگر فکر می‌کنید نیاز به همفکری بیش‌تر است، می‌توانیم موضوع را در قهوه‌خانه مطرح کنیم. --Wayiran (ب) ‏۱۹ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۲۰:۳۹ (UTC)

[...]

چشم. --Wayiran (ب) ‏۱۹ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۲۰:۴۶ (UTC)

[...]

بحث رو به اینجا انتقال دادم. به نظرم این ترتیب آخری که نوشتم بهترین ترتیب ممکن است، تنها موضوعی که می‌ماند این است که اساساً تعریف «سازمان» چیست که با مانی هم همفکری خواهم کرد. سپاس. ;) --Wayiran (ب) ‏۲۰ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۶:۴۷ (UTC)

ادامه بحث[ویرایش]

این بحث از صفحهٔ بحث کاربر:Wayiran به اینجا منتقل شده‌ است:

سلام. در ویکی فارسی عنوان سازمان غیر دولتی برای NGO در نظر گرفته شده است ولیکن در متن مقاله هم تاکید شده منظور از دولت حکومت است نه به طور خاص هیات دولت. بنابراین سازمان هایی که زیر نظر رهبری اداره می شوند مانند صدا و سیما و کمیته امداد و آستان قدس و بنیاد مستضعفان و ... و همچنین مجلس شورای اسلامی به هیچوجه در تعریف NGO نمی گنجند. اساسا وجود رده سازمان‌های حکومتی غیردولتی دارای تضاد است. در ویکی های دیگر هم هرگز نهاد هایی مانند پارلمان و یا سازمان هایی مشابه اینها را NGO حساب نکرده اند.پوویا ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۰۳:۵۵ (UTC)

ادامه: در ادامه متوجه شدم که مصوب رسمی فرهنگستان برای NGO سازمان مردم نهاد است. بنابراین هم مساله واضح تر می شود و هم نام رده ها نیاز به تغییر دارند.پوویا ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۰۴:۱۶ (UTC)

در همین رابطه اینجا را هم ببینید. با توجه به اینکه برابر صحیح NGO سازمان مردم‌نهاد است، به نظر من دلیلی برای تغییر نام رده‌ها وجود ندارد. در رابطه با مجلس شورای اسلامی هم با شما همداستانم، نباید آن را در رده‌بندی سازمان‌های ایران آورد چون طبق تعریف مانی در همان لینک، سازمان شناخته نمی‌شود. به طور کلی به نظر من ساختار رده‌بندی کنونی برای سازمان‌های ایران بهترین است. چون وجود سازمان‌هایی مثل سازمان صداوسیما و ... که «سازمان‌های غیردولتی حکومتی» هستند، انکارناپذیر است. --Wayiran (ب) ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۳۹ (UTC)

به نظر بنده اگر بخواهیم درست رده بنده کنیم باید سازمان های حکومتی و سازمان های مردم نهاد دو رده اصلی مستقل باشند و بعد سازمان های حکومتی دولتی و غیر دولتی در دل سازمان های حکومتی جدا شوند، نه اینکه سازمان های حکومتی در دل سازمان های غیر دولتی قرار گیرند. پوویا ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۱:۰۰ (UTC)

پس شما می‌گویید به این ترتیب رده‌بندی کنیم:
  • سازمان‌های حکومتی ایران
    • سازمان‌های حکومتی دولتی ایران
    • سازمان‌های حکومتی غیردولتی ایران
  • سازمان‌های مردم‌نهاد ایران
    • سازمان‌های مردم‌نهاد رسمی ایران
    • سازمان‌های مردم‌نهاد غیررسمی ایران
به نظر من هم این نوع رده‌بندی پیشنهادی شما هم مناسب است، اما ساختار «دولتی»، «غیردولتی» و «حکومتی»، «غیرحکومتی» و ... را ندارد. یعنی منظورم این است که خود «سازمان‌های مردم‌نهاد» وقتی زیرمجموعهٔ «سازمان‌های غیرحکومتی» هستند، و وقتی ما ردهٔ «سازمان‌های حکومتی» را داریم، شاید قرار دادن «سازمان‌های مردم‌نهاد» [و دیگر رده‌ها] تحت «سازمان‌های غیرحکومتی» به نوعی سازمان‌یافته‌تر و منظم‌تر باشد. با این همه رده‌بندی پیشنهادی شما هم مناسب و ساده و تمیز است. نظرتان چیست؟ --Wayiran (ب) ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۲:۵۹ (UTC)

یک سوال: در مورد سازمان ها، معیار دولتی بودنشان چیست؟ خصوصا در مورد فرهنگستان ها سوال برایم پیش آمده.پوویا ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۱:۰۳ (UTC)

شاید اینکه بودجه آن‌ها به وسیلهٔ دولت تامین می‌شود و رئیس آن‌ها توسط رئیس دولت منصوب می‌شود. مثلاً رئیس فرهنگستان هنر توسط رئیس جمهور منصوب می‌شود. اما برای نمونه سازمان صداوسیما از همه نظر کاملاً مستقل از دولت است. --Wayiran (ب) ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۲:۵۹ (UTC)

در مورد فرهنگستان ها به واقع اینطور نیست. اعضای پیوسته فرهنگستان یک نفر را معرفی می کنند و شورای انقلاب فرهنگی او را تایید می کند یعنی تقریبا مستقل اند (بگذریم که احمدی نژاد کار دیگری می کند ولی قانونش این است). ضمنا بودجه را نمی توان ملاک قرار داد چرا که خیلی کشورها دولت بودجه کامل یک NGO را تامین می کند اما چون مدیریت آن غیر دولتی است مشکلی ندارد. من فکر می کنم سازمان های مردم نهاد را می توان راحت از سازمان های غیر مردم نهاد مجزا کرد اما نمی توان به راحتی گفت کدام حکومتی اند کدام دولتی و کدام غیر دولتی و غیر حکومتی اند مثلا صدا و سیما یک سازمان کاملا دولتی به حساب می آید و در قانون اساسی هم آمده که کانال های تلویزیونی در ایران فقط می توانند دولتی باشند ولی وابستگی رسمی به دولت ندارد. من فکر می کنم خیلی سخت باشد سازمان های حکومتی دولتی و غیر دولتی را جدا کنیم و ضمنا این کار فایده ای هم ندارد. فرهنگستان ها نیز اصلا سازمان حکومتی نیستند (تقریبا خودشان مستقل اند) ولی مردم نهاد هم نیستند. من فردا سر فرصت نگاهی به رده های انگلیسی می اندازم و بعد سعی می کنم که با همفکری رده های سازمان ها را نظمی دوباره بدهیم.پوویا ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۱۱ (UTC)

خیلی خوب است. اما فقط یک نکته را بگویم، اینکه رئیس فرهنگستان حکم ریاستش توسط رئیس جمهور امضا می‌شود و تا این امضا نباشد، او رئیس فرهنگستان نخواهد بود. گذشته از آن شمار نهادهایی که حکومتی غیردولتی هستند در ایران کم نیست. سازمان‌های شهرداری، بنیاد مستضعفان و .. نمونه‌هایی از آن هستند. --Wayiran (ب) ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۲۷ (UTC)

یک سوال دیگر: معیار سازمان مردم نهاد رسمی و غیر رسمی چیست؟پوویا ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۲۲ (UTC)

فکر می‌کنم «مجوز قانونی» باشد. --Wayiran (ب) ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۲۷ (UTC)

دربارهٔ صداوسیما هم درست است که در قانون اساسی در تقسیم‌بندی وضعیت اقتصادی در سه دسته اینگونه آمده است:

نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است.
بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبکه‏های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‏آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است.

اما من فکر می‌کنم در اینجا دولتی به معنای حکومتی است. استقلال کامل صداوسیما از دولت بر کسی پوشیده نیست. --Wayiran (ب) ‏۱۲ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۴۷ (UTC)

سلام. پیشنهاد من این است که چنین کنیم.

  • سازمان‌های حکومتی ایران
    • سازمان‌های حکومتی زیر نظر دولت
    • سازمان‌های حکومتی زیر نظر رهبری
  • سازمان‌های مردم‌نهاد ایران

به این ترتیب در رده سازمان های حکومتی جدا کردن سازمان ها آسان است و رده بندی هم مفیدتر خواهد بود چون مثلا سازمان های زیر نطر رهبری نمی توانند توسط مجلس نظارت شوند و در اینجا فهرست خواهند شد. در مورد سارزمان های مردم نهاد فکر کنم بهتر است زیر رده ای نداشته باشیم چون اولا تعدادشان کم است و ثانیا آنها که مجوز NGO ندارند هم ثبت رسمی شده اند و کاملا غیر رسمی نیستند.

اما به طور کلی وقتی رده سازمان ها را بررسی کردم دیدم که بی نظمی بسیار دارد. اگر ما سازمان را اینطور تعریف کنیم که "نهادی است که عده ای افراد در کنار هم برای هدفی مشخص کار می کنند" آنوقت تقریبا همه چیر (بانک، مجلس، وزارتخانه، هواپیمایی، بیمارستان و ...) سازمان خواهد بود. اما تقسیم بندی درست تر (که در ویکی انگلیسی هم رعایت شده) این است:

  • نهادهای حاکمیتی مانند وزارتخانه و مجلس و ... زیر رده حکومت هستند.
  • نهادهایی که هدفشان کار تجاری، ارائه خدمات و تولید سود است شرکت یا کمپانی هستند، خواه دولتی باشند خواه خصوصی: مثل بانک، بیمه، پست، هواپیمایی، و....
  • نهادهایی که مانند شرکت هستند ولی هدفشان کار تجاری نیست سازمان اند مانند کمیته امداد، نهضت سواد آموزی، بهزیستی، و سازمان های مردم نهاد.

در بسیاری موارد مقالات نامربوطی در رده سازمان ها قرار گرفته اند که باید اصلاح شوند. پوویا ‏۱۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۰۰:۵۵ (UTC)

در پیوند با تعریف سازمان پس از دو ویژگی که مانی برای آن بایسته دید، (یعنی: داشتن عنوان «سازمان» در ابتدای نامش یا داشتن «سازمان» در شرح یا مقالهٔ آن در ویکی) فکر می‌کنم با بهره از تعریف شما شاید بتوان موارد دیگری را به رده‌های این دسته افزود. یعنی علاوه بر دو مورد مانی، تعریف شما هم به عنوان مورد سوم برای یافتن سازمان‌ها در نظر گرفته شود.
اما در رابطه با تقسیم‌بندی شما از سازمان‌ها فکر نمی‌کنم این تقسیم‌بندی چندان مناسب باشد. چون همهٔ سازمان‌ها زیر نظر دولت یا رهبری نیستند، مثلاً سازمان‌های شهرداری. بهتر است «سازمان‌های حکومتی دولتی ایران» و «سازمان‌های حکومتی غیردولتی ایران» داشته باشیم. اما دربارهٔ «سازمان‌های مردم‌نهاد» هم اینکه ما شماری از سازمان‌های مردم‌نهاد غیررسمی در ایران داریم، انکارناپذیر است و تعداد آن‌ها هم کم نیست. نمونهٔ بارز آن انجمن خیرین مدرسه‌ساز ایران است که هرگز مجوز دریافت نکرده است اما فعالانه فعالیت می‌کند، با این حال نمونه‌های دیگر هم که زمانی مجوز داشته‌اند اما بعدتر مجوز آن‌ها لغو و منحل شدند نیز داریم که همچنان کم‌وبیش فعال هستند، مثل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران. در خصوص تعداد هم سرشناسان آنان تعدادشان کم نیست، هرچند برای همه‌شان هنوز مقاله نوشته نشده است. به هر حال روی این رسمی و غیررسمی خیلی اصرار ندارم.
در پیوند با این هم که گفتید جایگیری نوشتارها در این رده‌ها نیاز به یک تمیزکاری فراگیر دارند، با شما همداستانم. --Wayiran (ب) ‏۱۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۱:۴۱ (UTC)

سلام. در مورد اول اگر سازمان حکومتی زیر نظر دولت و یا رهبری یا شورای شهر نبود (برای این سه رده می سازیم) در رده سازمان های حکومتی و خارج از زیر رده ها قرار گیرد. در مورد انجمن خیرین مدرسه ساز من در مقاله مطلبی ندیدم که دال بر غیر رسمی بودن باشد و انجمن صنفی روزنامه نگاران هم دست کم چندین سال رسمی بوده و بعد منحل شده. پوویا ‏۱۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۵:۱۵ (UTC)

من همچنان پیشنهاد نخست شما را می‌پسندم که دو ردهٔ اصلی «سازمان‌های حکومتی» و «سازمان‌های مردم‌نهاد» داشته باشیم و «سازمان‌های حکومتی» خود به دو دستهٔ «سازمان‌های حکومتی دولتی» و «سازمان‌های حکومتی نادولتی» بخش گردد. آخر اینکه ما سه رده برای «سازمان‌های حکومتی زیر نظر دولت»، «سازمان‌های حکومتی زیر نظر رهبر»، «سازمان‌های حکومتی زیر نظر شورای شهر» داشته باشیم و بعد تازه مواردی را هم که زیر نظر این‌ها نیامد در ردهٔ اصلی قرار دهیم، تمیز و مناسب نیست. من رده‌بندی نخست شما را مناسب‌ترین حالت می‌دانم. در خصوص خیرین مدرسه‌ساز هم اینجا را ببینید: «رييس‌جمهور با اشاره به تصميم اتخاذشده براي ثبت حقوقي انجمن خيرين مدرسه‌ساز گفت...». به هر حال من روی این موضوع «مردم‌نهاد رسمی» و «مردم‌نهاد نارسمی» اصراری ندارم، و فکر می‌کنم همانطور که گفتید شمار غیررسمی‌ها آنقدر زیاد نیست که نیاز به رده‌ای جدا داشته باشند. --Wayiran (ب) ‏۱۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۶:۲۴ (UTC)

من همچنان مصرم که راهی پیدا کنیم که تمام سازمان های زیر نظر رهبری در یک رده گرد آیند. آیا راهی به نظرتان نمی رسد؟پوویا ‏۱۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۶:۳۷ (UTC)

راه حل پیشنهادی من: حکومت در ایران منحصر است به:1-رهبری 2-دولت (قوه مجریه) 3-قوه قضاییه 4-مجلس 5-شوراهای شهر و روستا. اگر برای هر کدام از این پنج تا یک رده سازمان های زیر نظر بسازیم فکر نمی کنم چیزی باقی بماند. پوویا ‏۱۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۷:۵۴ (UTC)

چطور است نظر دیگر دوستان را هم جویا شویم؟ دربارهٔ اصرار شما بر وجود رده‌ای برای «سازمان‌های زیر نظر رهبری» شاید بتوان این رده را در زیر ردهٔ «سازمان‌های حکومتی غیردولتی» ایجاد کرد، هرچند به نظر من این هم ضرورت ندارد. اما دربارهٔ ایجاد رده‌ای مجزا برای هر یک از این ارکان حکومتی ایران، به نظرم این کار بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید و هم برخی رده‌ها خالی یا با یک نوشتار می‌مانند. گذشته از آن علاه بر این‌ها «مجمع تشخیص مصلحت نظام» و «مجلس خبرگان رهبری» و ... هم وجود دارند. کم‌دردسرترین و تمیزترین حالت پیشنهاد اولیهٔ شماست. اگر دوست دارید می‌توانیم نظر دیگر دوستان را هم جویا شویم. --Wayiran (ب) ‏۱۳ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۸:۱۴ (UTC)

واژه حکومتی دولتی بسیار گنگ است چرا که در اکثر ویکی ها دولتی و حکومتی را به یک معنا گرفته اند. مجمع تشخیص مصلحت زیر نظر رهبری است و اعضایش را او تعیین می کند. مجلس خبرگان رهبری هم هیچ سازمانی وابسته اش نیست. با نظر شما موافقم. چند روزی صبر کنیم تا دیگران نظر دهند.پوویا ‏۱۴ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۰۱:۲۷ (UTC)


«سازمان‌های حکومتی دولتی ایران» وقتی در کنار «سازمان‌های حکومتی غیردولتی ایران» بیاید، به هیچ وجه گنگ نیست. تا ببینیم دوستان چطور فکر می‌کنند. --Wayiran (ب) ‏۱۴ مارس ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۳۵ (UTC)

تعریف سازمان[ویرایش]

این بحث از صفحهٔ بحث مانی به اینجا منتقل شده‌ است:

رده:سازمان‌های ایران[ویرایش]

می‌خواستم نظر شما را دربارهٔ تعریف واژهٔ «سازمان» بدانم. مثلاً در رده‌های سازمان‌های ایران چه چیزهایی را باید «سازمان» دانست و چه چیزهایی را نباید دانست؟ آیا صرف آمدن واژهٔ «سازمان» در ابتدای یک نهاد آن را سازمان می‌کند و یا آنکه به هر اداره‌ای که سازمان‌مند است می‌توان سازمان گفت. آیا قراردادن «رده:دانشگاه‌های ایران» در زیر «رده:سازمان‌های ایران» درست است؟ در کل نظر شما چیست؟ --Wayiran (ب) ‏۲۰ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۷:۴۱ (UTC)

درود. به نظر من اگر در نام نهاد، واژه سازمان آمده باشد یا در تعریف آن، آن نهاد به عنوان سازمان معرفی شده‌باشد باید در این رده آورد وگرنه نه.--ماني ‏۲۰ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۷:۲۵ (UTC)
با سپاس فراوان. --Wayiran (ب) ‏۲۰ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۷:۲۷ (UTC)

ادامه بحث[ویرایش]