بحث الگو:اشیای ایران باستان

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درود به همه کاربران ویکی پدیا مخصوصا" کسانی که برای تاریخ، فرهنگ، هنر و اصالت ایرانی اهمیت قائل هستند. همانطور که همه ما مطلع هستیم، گروهی از عناصر کشورهای بیگانه و عده ای خود فروخته با سرقت و خروج آثار باستانی کشور عزیزمان ایران، نعمت دیدن این آثار را از ایرانیان در کشور ایران محروم کردند. اینجانب ماهان با نام کاربری Alborzagros از همه دوستان ویکی پدیایی دعوت می کنم با گسترش مقالات الگوی آثار ایران باستان و دیگر نوشتارهای مربوط به این آثار و همچنین ایجاد مقالات نو دیگر در این رابطه به فرهنگ ایرانی کمک کنند. با تشکر ماهان (بحث) ‏۷ آوریل ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۴۵ (UTC)[پاسخ]

انتقال الگو[ویرایش]

این قسمت از صفحه بحث ماهان (Alborzagros) در اینجا کپی شده است. ▬ فخرالدین بلاگبحث یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ (۱۸ دسامبر ۲۰۱۱) ساعت ‏۱۶:۴۷ (زهج)

سلام ماهان عزیز. من مشغول تمیزکاری رده:جای‌ها با استفاده از الگو:درخت رده هستم. خیلی بهم ریخته است، ولی کم‌کم درست میشود. نکته‌ای که خواستم عرض کنم درباره الگو:آثار ایران باستان است که شما زحمت ساختنش را کشیدید و من هم کمی همراهی کردم. این الگو در رده:اشیای ایران باستان قرارگرفته، که کاملاً صحیح است. از آنجایی که «آثار» میتواند به معنی ساختمان و بنا هم باشد، آیا موافقید که نام الگو را به الگو:اشیای ایران باستان تغییر دهیم (منتقل کنیم) تا هم بهتر نشاندهنده محتوای الگو باشد و هم با نام رده هماهنگ باشد. با تقدیم احترام و تشکر ▬ فخرالدین بلاگبحث پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ (۱۵ دسامبر ۲۰۱۱) ساعت ‏۱۲:۳۹ (زهج)

موافقم از زحمات شما هم ممنونم. ماهان گـپ ‏۱۷ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۰۲ (UTC)


این قسمت از صفحه بحث Kasir در اینجا کپی شده است. ▬ فخرالدین بلاگبحث یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ (۱۸ دسامبر ۲۰۱۱) ساعت ‏۲۱:۴۷ (زهج)

Kasir عزیز سلام.
امروز دیدم زحمت کشیده و به دلیل اینکه کلمه «اشیا» عربی است، الگو:آثار ایران باستان را به نام قبلی برگردانده‌اید. درباره عربی بودن کلمه «اشیا» با شما هم عقیده‌ام، ولی کلمه «اثر» و جمع آن «آثار» هم عربی است (اینجا را ببینید). نکته مهم اینجاست که کلمه «آثار» مترادف کلمه «اشیا» نیست و میتواند به معنی ساختمان و بنا هم باشد. وقتی در مقاله‌ای کلمه «آثار باستانی» بکار میرود، بسیار متفاوت است با آنچه از «اشیای باستانی» مورد نظر است. اگر به محتوای الگوی مورد نظر نگاه کنید، خواهیددید که با کلمه «آثار» تناسبی ندارد. من این مطلب را با ماهان که صفحه الگو را ساخته‌است مطرح کردم و آنرا در صفحه بحث الگو هم آوردم. شاید بهتر بود قبل از واگردانی صفحه بحث را نگاهی میکردید و یا حداقل دلیل انتقال صفحه را از من میپرسیدید.
به هر حال اگر کلمه‌ای فارسی مترادف با «اشیا» سراغ دارید، بسیار عالی است! خوشحال میشوم که صفحه را به آن نام انتقال دهید. اگر هم نه، که دلیلی برای حذف تمام کلمات عربی از صفحات ویکیفا نیست. کلمات «اشیا» و «آثار» هر دو عربی هستند، و اگر کلمه «اشیا» مفهوم محتوای رده را بهتر از دیگر کلمات نشان میدهد، بکار بردن آن مناسبتر از کلمه «آثار» است. با تقدیم احترام و تشکر ▬ فخرالدین بلاگبحث یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ (۱۸ دسامبر ۲۰۱۱) ساعت ‏۱۶:۴۶ (زهج)

بهتر است کلمه‌ای بهتر از اشیا پیدا کنید تا شأن زبان فارسی حفظ شود.--Kasir بحث ‏۱۸ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۱۸:۴۰ (UTC)[پاسخ]
کلمات آثار و اشیا هر دو به یک نسبت شأن زبان فارسی را حفظ میکنند چون هر دو ریشه عربی دارند، با این تفاوت که کلمه اشیا بهتر محتوای صفحه را نشان میدهد. ظاهراً شما هم مثل من کلمه بهتری به ذهنتان نمیرسد. در این صورت من این گفتگو را در صفحه بحث الگو کپی میکنم، و نام الگو را به همان "اشیای ایران باستان" تغییر میدهم. اگر زمانی من یا شما یا کاربر دیگری کلمه بهتری به ذهنش رسید، میتوانیم در صفحه بحث راجع به آن گفتگو کنیم. با تقدیم احترام و تشکر ▬ فخرالدین بلاگبحث یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ (۱۸ دسامبر ۲۰۱۱) ساعت ‏۲۱:۴۲ (زهج)
توضیحی در مورد کلمه آثار، در ویکی‌پدیا فارسی کلمه آثار را به عنوان کلمه‌ای مناسب برای رده‌ها و استفاده‌های دیگر انتخاب کرده‌اند اما از کلمه اشیا‌ء که عربی بودن در آن موج میزند استفاده چندانی نمی‌شود، فقط میتونم بگم کلمه اشیا نامی منسوخ شده در زبان و ادب فارسی است همین‌طور که قبلا در بحث گفتم بهتر است عنوانی برای این الگو انتخاب شود تا شأن زبان فارسی حفظ شود.--Kasir بحث ‏۱۸ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۲:۰۰ (UTC)[پاسخ]