بازی تقلید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بازی تقلید
پوستر اکران سینما
کارگردانمورتن تیلدام
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویسگراهام مور
بر پایهآلن تورینگ: انیگما
اثر اندرو هاجز
بازیگران
موسیقیالکساندر دسپلا
فیلم‌برداراسکار فاورا
تدوین‌گرویلیام گلدنبرگ
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهواینستین کمپانی
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۹ اوت ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-0۸-۲۹) (تلیوراید)
  • ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-۱۱-۲۸) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۱۴ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده[۲][۳]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۴ میلیون دلار[۴]
فروش گیشه۲۳۳٫۶ میلیون دلار[۵]

بازی تقلید (انگلیسی: The Imitation Game) فیلمی آمریکایی در ژانر درام تاریخی به کارگردانی مورتن تیلدام است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. فیلم‌نامهٔ این فیلم به‌دست گراهام مور و بر اساس کتاب زندگی‌نامهٔ چاپ ۱۹۸۳، آلن تورینگ: انیگما از اندرو هاجز نوشته شده‌است. بندیکت کامبربچ نقش تحلیل‌گر رمز آلن تورینگ را ایفا می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم پیام‌های اطلاعاتی آلمان را برای دولت بریتانیا رمزگشایی می‌کرد. دیگر بازیگران فیلم کیرا نایتلی، متیو گود، روری کینیار، چارلز دنس، و مارک استرانگ هستند.

عنوان این فیلم از روی نام بازی رمزنگاری بازی تقلید برای پاسخ به سوال «آیا ماشین ها میتوانند فکر کنند؟» برداشته شده است. بازی تقلید در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴ در ایالات متحده اکران شد. این فیلم با بودجهٔ ۱۴ میلیون دلاری ساخته شد و بیش از ۲۳۰ میلیون دلار فروش داشت که به پرفروش‌ترین فیلم مستقل ۲۰۱۴ تبدیل شد. همچنین نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کرد و برای نقش‌آفرینی کامبربچ و نایتلی تحسین شد.[۶] این فیلم در جوایز اسکار نامزد دریافت هشت جایزه شد و جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را کسب کرد. بازی تقلید به‌دلیل نمایش نادرست وقایع تاریخی و کم‌اهمیت جلوه دادن همجنس‌گرایی تورینگ مورد انتقاد برخی قرار گرفت.[۷] با این وجود، سازمان حمایت از حقوق مدنی ال‌جی‌بی‌تی‌ها و کمپین حقوق بشر از آن به دلیل ارائه میراث تورینگ به مخاطبان گسترده‌تری با رویکرد ظریف و واقع‌بینانه‌اش تقدیر کردند.[۸]

داستان[ویرایش]

در طول جنگ جهانی دوم، در حالی که ارتش ویرانگر هیتلر یکی پس از دیگری در حال نابودی و فتح کشورهای اروپایی است و لندن زیر حملات سنگین نازی‌ها کمر خم کرده؛ گروهی از نخبه‌ها و ریاضی دانان از جمله آلن تورینگ از طرف دولت انگلیس استخدام می‌شوند تا کاری غیرممکن را انجام دهند: شکستن کدهای ماشین‌هایی موسوم به انیگما که نازی‌ها از طریق آن مکالمات سری با هم انجام می‌دهند اما کار چندان طبق روال پیش نمی‌رود و درگیری اعضای گروه با آلن که اصرار دارد با ساخت ماشینی مخصوص، انیگما را شکست بدهد پروژه را تا لب شکست هم پیش می‌برد ولی با وارد شدن دختر نابغه‌ای بنام «جون» به گروه، تحقیقات به سمتی جدید پیش می‌رود.

بازیگران[ویرایش]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

بندیکت کامبربچ (بازیگر نقش اول فیلم) در معرفی فیلم در جشنوارهٔ فیلم تورونتو ۲۰۱۴

منابع[ویرایش]

  1. "The Imitation Game". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. September 15, 2014. Retrieved November 6, 2014.
  2. "The Imitation Game (2014)". BFI. Archived from the original on April 2, 2015.
  3. "Detail view of Movies Page". afi.com.
  4. "The Weinstein Co. Special: How They Turned 'Imitation Game' Director Into an Oscar Contender". The Hollywood Reporter. January 8, 2015.
  5. "The Imitation Game". Box Office Mojo. IMDb. Retrieved June 20, 2021.
  6. "The Imitation Game". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved January 20, 2024. ویرایش در ویکی‌داده
  7. "Based on a True True Story? Scene-by-scene Breakdown of Hollywood Films". Information Is Beautiful. Retrieved July 28, 2019.
  8. Feinberg, Scott (December 22, 2014). "'The Imitation Game' to Be Honored by Human Rights Campaign". The Hollywood Reporter.

پیوند به بیرون[ویرایش]