بائوباب گراندیدیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بااوباب گراندیدیری)

بائوباب گراندیدیه
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): رزیدها
راسته: پنیرک‌سانان
تیره: پنیرکیان
سرده: آدانسونیا
گونه: A. grandidieri
نام دوبخشی
Adansonia grandidieri
Baillon

بائوباب گراندیدیه (نام علمی: Adansonia grandidieri) بزرگترین و معروف‌ترین شش گونه آدانسونیا در ماداگاسکار است. این گیاه بومی جزیره ماداگاسکار است و به واسطه مورد تجاوز قرار گرفتن حریم آن توسط اراضی کشاورزی، در معرض خطر قرار دارد. بائوباب گراندیدیه دارای تنهٔ برجسته و ستبر، استوانه‌ای، بلند و ضخیم می‌باشد که حداقل ارتفاع آن سه متر است و پوست آن هم، پوستی صاف و خاکستری مایل به قرمز است.[۱] این گونه از بائوباب‌ها می‌توانند تا ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ متر (۸۲ تا ۹۸ فوت) هم رشد نمایند.[۲] نام این گیاه برگرفته از اسم آلفرد گراندیدیه کاوشگر و تاریخ‌دان طبیعی فرانسوی است.[۳]

بائوباب گراندیدیه میان ماه مه تا اوت میلادی شکوفه می‌دهد.[۱] این درخت توسط جانوران و پستانداران شب‌زی مانند لمور چنگال‌نشان و برخی حشرات از خانوادهٔ قوش‌بیدان، گرده‌افشانی می‌نماید. لمورها معمولاً در قسمت برگ‌های چتری درخت به جنب‌وجوش می‌پردازند و پوزه‌های خود را وارد گل‌ها و شکوفه‌های سفید درخت می‌نمایند تا شهد آن را لیس بزنند و در نتیجه، گرده‌ها به پوزه، صورت و بدن لمورها چسبیده و با جابجایی بر روی سایر درخت‌ها، باعث انتقال گرده‌ها و کمک به پروسه گرده‌افشانی می‌گردند.[۴] این گونه از درخت در ماه نوامبر و دسامبر میوه می‌دهد.[۱] برخلاف بائوباب‌های آفریقا و استرالیا، به نظر می‌رسد که دانه‌های خوشمزهٔ میوه این درخت توسط حیوانات پراکنده نمی‌شوند. لمورها تنها حیوانات زندهٔ ماداگاسکار هستند که می‌توانند نقش پراکنش بذرها و دانه‌ها را بر عهده داشته باشند.[۱]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Baum, D.A. (1995) A Systematic Revision of Adansonia (Bombacaceae). Annals of the Missouri Botanical Garden, 82(3): 440 - 471.
  2. "Adansonia grandidieri". Food and Agriculture Organization. Archived from the original on 28 April 2017. Retrieved 26 June 2012.
  3. G. E. Wickens; Pat Lowe (2008). The baobabs: pachycauls of Africa, Madagascar and Australia. Springer. p. 24. ISBN 978-1-4020-6430-2.
  4. Baum, D.A. (1995) The Comparative Pollination and Floral Biology of Baobabs (Adansonia-Bombacaceae). Annals of the Missouri Botanical Garden, 82(2): 322 - 348.