ایران نوین (حزب سیاسی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حزب ایران نوین - INP - حزبی است ایرانی که در زمستان سال ۱۴۰۱ توسط عده ای در شبکه فرشگرد و دیگر فعالان سیاسی تبعیدی پدید آمد.[۱] عمده فعالیت این حزب در حال حاضر در راستای براندازی جمهوری اسلامی است.[۲][۳]

حزب ایران نوین نام خود را از حزبی با همین عنوان می‌گیرد که در سال ۲۵۲۲ شاهنشاهی (۱۳۴۲ خورشیدی) در ایران بنیان گذاشته شد. حزبی با اﻋﻀﺎی ﺟﻮان ﮐﻪ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﻧﻮﯾﻦ ﺧﻮد ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ دﻫﻪ در ﺟﻬﺖ ﺑﺮآورده ﺳﺎزی اﺻﻮل ﻣﺘﺮﻗﯽ اﻧﻘﻼب ﺳﻔﯿﺪ ﮐﻮﺷﯿﺪ و ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻧﻘﺸﯽ ﻣﻮﺛﺮ و ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ اﯾﻔﺎ ﮐﻨﺪ. ﺣﺰب اﯾﺮان ﻧﻮﯾﻦ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﻮرداری از ﻧﮕﺎه ﻣﺘﺮﻗﯽ و ﻣﺪرن ﺑﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ، و ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺗﮑﻨﻮﮐﺮات‌ﻫﺎی ﻣﯿﻬﻦ‌ﭘﺮﺳﺖ و ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ روش‌ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺗﺠﺮﺑﻪ ای درﺧﺸﺎن در تاریخ کشورداری ایران رقم بزند و سهمی ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ اﻧﮑﺎر در دستاوردهای آن گذشته پرافتخار داشته باشد.[۴]

تاریخچه[ویرایش]

حزب ایران نوین خود را در تداوم خواسته‌های تاریخی و مترقی ملت ایران می‌داند؛ خواسته‌هایی که دهه‌هایی پیش از انقلاب مشروطه و از اندیشه‌های خردمندانه‌‌ی دلسوزان ایران‌زمین سرچشمه گرفت و در قالب انقلاب مشروطه در عرصه سیاسی و اجتماعی ایران پدیدار گشت. خواسته‌هایی که در دوره پادشاهی دو شاه فخیم پهلوی، تا حد زیادی برآورده شد. بر این اساس، حزب ایران نوین خود را فرزند انقلاب مشروطه ایران می‌داند و دوره حکمرانی پادشاهان پهلوی را تجربه‌ای در راستای تحقق خواسته‌های انقلاب مشروطه ارزیابی می‌کند. به باور پایه‌گذاران این حزب، پادشاهان پهلوی، گام‌های مهم و مؤثری در راستای ایجاد زیرساخت‌های مشروطه برداشتند و در این راه از یاری زنان و مردان ایران‌ساز، برخوردار بودند.[۱] [۵]

مرامنامه[ویرایش]

اقتصاد و جامعه[ویرایش]

  • حزب ایران نوین در حوزه اقتصاد به لیبرالیسم اقتصادی باور دارد و حفظ امنیت مالکیت خصوصی به باور حزب از بنیادهای پیشرفت و توسعه جامعه است.
  • حزب ایران نوین، وجود اصل رقابت و شایسته سالاری را – در همه سامانه‌های فعال در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی – برای پیشرفت کشور ضروری می‌داند.
  • حزب ایران نوین ضمن باور به اقتصاد بازار، وجود مقررات دولتی و عملکرد بازار تحت مقررات مذکور را از ملزومات ناگزیر کشورداری می‌داند.
  • حزب ایران نوین، نقش دولت در تامین امنیت و زیرساخت‌های کلان را ضروری و نیک می داند اما دخالت گسترده دولت در اقتصاد را نامطلوب می‌بیند.
  • حزب ایران نوین تعمیق بنیان‌های دموکراسی در جامعه را به گسترش کارآفرینی مستقل از دولت وابسته دانسته و بهره‌برداری دولت از منابع طبیعی را نامطلوب می‌داند.
  • حزب یران نوین باور دارد که درآمد ملی نفت بایستی به یک صندوق ثروت ملی واریز شود و نحوه مدیریت منابع صندوق مطابق قانون با ارائه گزارش‌های منظم به پارلمان انجام شده و در مورد آن به شهروندان به طور شفاف اطلاع رسانی شود.
  • حزب ایران نوین با هرگونه استقلال مالی دولت از شهروندان مخالف است و باور دارد که بودجه دولت باید از محل مالیات شهروندان تامین شود.
  • حزب ایران نوین، ایجاد نظام تامین اجتماعی دولتی و خصوصی تحت مقررات دولتی را ضروری می‌داند.
  • حزب ایران نوین، تامین آموزش رایگان را – دست کم تا پایان دوره متوسطه – برای همه متقاضیان ایرانی از وظایف بنیادین دولت می‌داند.
  • حزب ایران نوین باور دارد سیاست‌گذاری‌های دولتی باید مشوق جامعه مدنی در نگهداری از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه باشد.
  • حزب ایران نوین، بر استقلال دستگاه قضایی برای ایجاد امنیت و ثبات در فضای کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بخش‌های گوناگون تاکید می‌کند.
  • حزب ایران نوین باور دارد قانونی شمردن مالکیت اتباع خارجی بر انواع دارایی‌ها در ایران، در خدمت توسعه و پیشرفت کشور خواهد بود.
  • حزب ایران نوین، با توجه به نقشی که رسانه‌های آزاد میتوانند در ایجاد شفافیت در عملکرد نهادهای حکومتی ایفا کنند، همواره از استقلال رسانه‌ها از نهادهای حکومتی و فعالیت آنان در راستای شفاف سازی از عملکرد نهادهای دولتی استقبال می‌کند.
  • حزب ایران نوین بر این باور است که بانک مرکزی ایران باید از نهادهای اجرایی کشور مستقل باشد و در عین حال نظارت پارلمان بر فعالیت‌های بانک مرکزی را ضروری می‌داند.

کشور و سرزمین[ویرایش]

  • حزب ایران نوین به ایران به عنوان سرزمین تاریخی ایرانیان می‌نگرد و شاکله ملی و سرزمینی ایران کنونی را در یک پیوستار تاریخی از گذشته پرافتخار پیش از اسلام تا اکنون مورد مشاهده قرار می‌دهد.
  • حزب ایران نوین بر این باور است که ایران یک کشور کهن است که پیوندهای ملی در آن به صورت طبیعی پدیدار شده است و ملت ایران سده‌ها پیش از ایجاد مفهوم نوین ملت در اروپا، از بیشترین ویژگی‌های یک ملت برخوردار بوده است.
  • حزب ایران نوین تاریخ ایرانیان را مایه افتخار و درس آموزی دانسته و برای تاریخ باستانی ایرانیان جایگاهی ویژه قائل است.
  • حزب ایران نوین زبان فارسی را بر اساس شواهد تاریخی، زبان ملی کشور دانسته و این را به هیچ عنوان در تنافر با پاسداشت و ضرورت تقویت و گسترش دیگر زبان‌ها و گویش‌های موجود در کشور نمی‌یابد.
  • حزب ایران نوین، ایران را برای همه ایرانیان می‌داند و سراسر این سرزمین را متعلق به همه ایرانیان از هر پیشینه زبانی و تباری می‌داند.
  • حزب ایران نوین، استقلال کشور از تسلط و نفوذ دولت‌ها و عناصر خارجی را ضرورتی ملی می‌داند و به یکپارچگی ملی و سرزمینی ایران باوری بنیادین دارد.
  • حزب ایران نوین، ایران را کشوری غیر قابل تجزیه می داند، با فعالیت تجزیه طلبانه مخالف است و آن را بر خلاف امنیت ملی ایرانیان ارزیابی می‌کند.
  • حزب ایران نوین، در عین باورمندی به ضرورت توانمندسازی اداری مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، تلاش برای برپایی فدرالیسم در ایران را زمینه ساز تنش و نزاع داخلی می‌داند و بر این اساس با آن مخالف است.
  • حزب ایران نوین، ایران را «کشور اسلامی» ندانسته بلکه آن را «کشور ایران» میداند که هیچ دین و مذهبی، حتی اگر اکثریت باشند، نباید هویت و باورهای خود را بر شاکله کشور و ملت تحمیل کنند.
  • حزب ایران نوین، به برابری حقوقی شهروندان، باورمند است و با تاثیرپذیری این برابری حقوقی از نوع نگاه مذهبی یا غیرمذهبی شهروندان سخت مخالف است.
  • حزب ایران نوین، تاریخ ایرانیان و افتخارات ملی کشور را پاس میدارد و حفاظت از میراث فرهنگی و باستانی را یک ضرورت می‌داند.
  • حزب ایران نوین، در راستای پاسداشت میراث سرزمینی و زیست محیطی کشور، رعایت اصول توسعه پایدار را پیش شرط هر برنامه توسعه‌محورانه می‌داند.
  • حزب ایران نوین، تمامیت سرزمینی ایران و محیط زیست کشور و میراث فرهنگی ایران، را امانتی در دست هر نسل می‌داند که بایستی در پاسداری از آن سخت بکوشند.

دولت و سیاست[ویرایش]

  • حزب ایران نوین در سیاست قائل به لیبرال دموکراسی است و سکولاریسم را پایه‌ی ضروری و ناگزیر دموکراسی لیبرال می‌داند.
  • حزب ایران نوین، بر این باور است که نظر به ویژگی‌های نهادهای آخوندی و رشد و گستردگی آن در ایران، ضروری است در روند سکولاریزاسیون حکومت و تعیین قوانین مربوط به آن، بر پایه‌ی سختگیرانه‌ترین الگوها عمل شود.
  • حزب ایران نوین حاکمیت قانون را اصل ناگزیر یک حکمرانی خوب می‌داند و حکمرانی قانون دموکراتیک، مبتنی بر تفکیک قوا و ضامن حقوق بنیادین شهروندان را ترجمان واقعی یک دموکراسی پایدار ارزیابی می‌کند.
  • حزب ایران نوین شرکت در انتخابات در چارچوب آیین‌نامه‌های دموکراتیک برای انتخاب کردن و انتخاب شدن را حق همه شهروندانی میداند که به سن قانونی رسیده باشند.
  • حزب ایران نوین ، رعایت اصول و مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را ضرورت زیست سیاسی بسامان در ایران می‌داند.
  • حزب ایران نوین مشارکت سیاسی شهروندان ایرانی را نه تنها حق آنان می‌داند بلکه آن را ضرورتی برای برآورده سازی حکمرانی خوب در کشور می‌داند.
  • حزب ایران نوین، هرگونه امتیاز بخشی ویژه به باورمندان یک مذهب، باور، ایدئولوژی یا مرام خاص، را موجب سستی پایه های دموکراسی لیبرال دانسته و آن را ناقض اصل نیک برابری حقوقی می‌داند.
  • حزب ایران نوین، استقلال دستگاه قضایی و نهادهای آن از دولت و دیگر نهادهای اجرایی را ضرورتی بنیادین برای حکمرانی خوب و نگهبانی از حقوق شهروندان می‌داند.
  • حزب ایران نوین، آزادی بیان را حق شهروندان می‌داند و نقض آزادی بیان شهروندان در عرصه عمومی را تحت هیچ توجیهی نمی‌پذیرد.
  • حزب ایران نوین، بهره گیری از نهادهای امنیتی را برای کشور ضروری دانسته و آن را در خدمت توسعه آزادی شهروندان و پاسداری از آن می‌بیند؛ اما با هر گونه تفسیری از فعالیت امنیتی که ناقض حقوق شهروندی باشد، مخالف است.
  • حزب ایران نوین در سیاست خارجی قائل به روابط مسالمت جویانه با همه کشورهای جهان بر پایه تامین منافع ملی ایران بوده و بهترین راه تامین منافع کشور، را اتخاذ سیاست واقع‌گرایانه می‌داند.

نخستین کنگره[ویرایش]

نخستین کنگره حزب ایران نوین در روزهای ۵ و ۶ آبان ماه ۲۵۸۲ برابر با ۲۷ و ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳ در بروکسل بلژیک برگزار شد. به گزارش دبیرخانه حزب ایران نوین این کنگره با پیام شاهزاده رضا پهلوی و همچنین سخنرانی والاحضرت یاسمین پهلوی و با حضور مهمان‌ها و هموندان حزب افتتاح گردید.

اعضای حزب ایران نوین در نخستین کنگره

در آغاز این نشست امیر حسین اعتمادی پیام شاهزاده رضا پهلوی به نخستین کنگره حزب ایران نوین را قرائت کرد. ‌در بخشی از این پیام آمده است ” این احزاب سیاسی هستند که در فردای سقوط جمهوری اسلامی باید دست به کار شکل دادن زیر ساخت‌های سیاسی و حقوقی کشور شوند. در این مسیر منافع ملی ایران، دفاع از تمامیت ارضی کشور، فعالیت برای گذار به دموکراسی مبتنی بر حقوق بشر و احترام به آرای مردم به عنوان داور نهایی میان همه گروه‌های سیاسی را چراغ راه خود قرار دهید.”

در این مراسم همچنین والاحضرت یاسمین پهلوی در مورد پایه گذاری احزاب و اهمیت آن به ایراد سخن پرداخت. وی تصریح کرد ” در مرامنامه حزب شما خواندم که خواستی جز سرافرازی ایران و رفاه و خوشبختی و البته آزادی ملت ایران ندارید.” وی افزود ” بعد از ۴۴ سال سرکوب و ویرانی امروز ایران تشنه آزادی و آبادی است و برای رسیدن به این هدف نیازمند بازپس گیری ایران از ارتجاع سیاه هستیم.” بانو یاسمین پهلوی خاطر نشان کرد ” در این راستا ارتباط گیری با تصمیم‌گیران کشورهای خارجی، ارتباط با رسانه‌های تاثیر گذار و تشکیل  یک گروه ضربتی برای شناسایی آقازاده‌ها و دلالان نفت و گاز آنها در اروپا و آمریکا و … به لیست برنامه‌هایتان اضافه کنید.”

در ادامه حامد شیبانی‌راد دبیر نخست حزب ایران نوین درباره تلاش‌های یک ساله حزب مطالبی را به عرض حضار رساند. وی با اشاره به مسئولیت سنگین حزب ایران نوین در شرایط موجود خاطر نشان کرد ” ما هم مسئولیت مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی را داریم و هم باید در فردای سرنگونی آن شرایط را برای پر کردن خلا سیاسی با ائتلاف با احزاب دیگر فراهم کنیم.” شیبانی‌راد با اشاره به شکل‌گیری دفاتر هشت‌گانه برای حل معضلات کشور در حزب ایران نوین افزود ” این دفاتر برنامه‌های مختلفی را با نگاه به آینده تدارک می‌بینند و در این راستا کادرسازی از اهمیت زیادی برخوردار است.”

پس از سخنرانی دبیر نخست حزب ایران نوین رضا احمدی دبیر دفتر روابط سیاسی گزارشی را درباره فعالیت‌های دفتر مذکور به سمع حضار رساند.  وی گفتمان‌سازی برای مقابله با جمهوری اسلامی، سازماندهی و عملگرایی میدانی، تمرکز برای یارگیری از بازیگران جدید جهانی را از جمله اقدامات و اهداف دفتر روابط سیاسی عنوان کرد.

در ادامه این نشست آذین ساداتی دبیر دفتر امور زنان به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به برگزاری یک نظرسنجی در دفتر امور زنان حزب تصریح کرد ” ما در چهار بخش سوالاتی را با جامعه آماری مطرح کردیم و امیدواریم این سوالات بتواند پاسخ‌های روشنی را درباره دیدگاه و نگرش ایرانیان درباره حقوق زنان به همراه داشته باشد.”

در ادامه این مراسم رضا عرب دبیر دفتر مطالعات استراتژیک حزب ایران نوین مواردی را دباره فعالیت‌های دفتر مذکور با مستمعین در میان گذارد. وی تعیین اصول مرامنامه حزب و بسط آن، تعیین چشم‌انداز جایگاه حزب در عرصه‌ سیاسی ایران، خلق مفهوم نظام لیبرال، تهیه متون آموزشی برای حزب و …‌ را از اهداف دفتر مطالعات استراتژیک عنوان کرد. عرب ارائه پژوهش‌های تحلیلی و استراتژیک را از دیگر اقدامات دفتر مذکور برشمرد.

امیر پرستا رئیس کمیسیون پزشکان حزب ایران نوین سخنران بعدی این گردهمایی بود. وی به تشریح چشم‌اندازی که این کمیسیون برای آینده ایران تعیین کرده است، پرداخت ‌و گفت ” تضمین خدمات درمانی برای همه ایرانیان، آموزش کادر درمان و واگذاری بیمه‌های درمانی به بخش خصوصی، قانون‌گذاری مناسب و نظارت، راه اندازی سامانه اطلاعات درمانی کشور از جمله برنامه‌های این دفتر است.”

هاله رامندی دبیر دفتر امور جوانان حزب نیز در این نشست به تشریح برنامه‌های دفتر مذکور همت گمارد. وی عملیاتی کردن توان جوانان ایرانی، برگزاری تجمعات در سراسر جهان، تدوین تقویم جان باختگان جوان انقلاب ملی ایران، تهیه برنامه‌های دیداری و شنیداری در جهت تقویت ایده‌های ایران‌گرایانه، و تهیه پادکست برای ارتقاع آگاهی جوانان را از جمله فعالیت‌های دفتر مذکور ارزیابی کرد.

مهدی صارمی‌فر دبیر دفتر دیدبانی و اطلاعات، و دفتر فناوری اطلاعات حزب ایران نوین از دیگر سخنرانان جلسه بود. وی هدف دفتر فناوری اطلاعات را مرتب سازی زیرساخت‌های ارتباطی حزب، سرویس دادن به دفاتر و کمیسیون‌های مختلف حزب، مطالعه و عملیاتی کردن تکنولوژی‌های جدید ارتباطی دانست.

نسیم بهروز دبیر دفتر امور رسانه‌ای سخنران دیگر بود و به تشریح اهداف و برنامه‌های این دفتر پرداخت. وی توجه به بازتاب نوستالژی دوران پرشکوه پهلوی همراه با ارائه برنامه برای آینده ایران و همچنین تقویت و تمرکز بر سوشال مدیا و استفاده از آن برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی  را از اقدامات دفتر رسانه عنوان کرد.

در ادامه میلاد فقیهی دبیر دبیرخانه حزب ایران نوین گزارشی درباره اقدامات واحد مذکور ارائه کرد. وی انتشار خبرنامه برای هموندان حزب، برگزاری جلسات منظم و همچنین همکاری با دفتر امور رسانه‌ای را از اقدامات دبیرخانه حزب ارزیابی کرد.

در ادامه برنامه یکی دیگر از میهمانان ویژه مراسم، امیرحسین اعتمادی به ایراد سخن پرداخت. اعتمادی با اشاره به مبارزات مردم ایران طی شش سال گذشته و گردهمایی آرامگاه کوروش بزرگ تصریح کرد ” یکی از وظایف مهم حزب ایران نوین تبیین مفهوم ایران‌گرایی است ” وی افزود ” ما باید با افتخار بگوییم که ایران‌گرایی عین دفاع از حقوق زنان، حقوق بشر و دادخواهی و ترقی‌خواهی است. وی تصریح کرد ” در سیاست خارجی نیز امروز جریان ایران‌گرا باید به صراحت اعلام کند که دوست دولت اسرائیل و یهودیان و دشمن محور شرارت به رهبری جمهوری اسلامی است.”

سعید قاسمی نژاد مهمان ویژه بعدی این مراسم بود. وی تصریح کرد ” احزابی که در تاریخ سیاسی ایران موثر واقع شده اند، توجه آنها به عملگرایی بوده است و کار حزب سیاسی تغییر جهان است و نه تفسیر آن ” وی ابراز امیدواری کرد که حزب ایران نوین به فعالیت‌هایی بپردازد که نتیجه آن به سود براندازی هرچه سریع‌تر جمهوری اسلامی باشد.

در ادامه روز نخست کنگره حزب ایران نوین پنلی با حضور والاحضرت یاسمین پهلوی و رضا احمدی به زبان انگلیسی برگزار شد.

پس از آن احمد عشقیار سخنرانی کوتاهی ایراد کرد. وی با بیان خاطراتی از چگونگی شکل‌گیری سازمان دانش آموختگان لیبرال و شبکه فرشگرد و سپس حزب ایران نوین پرداخت. وی خاطر نشان ساخت ” ما ایران را پس می گیریم و دوباره می‌سازیم.

سخنران بعدی مراسم مهران انصاری بود. انصاری سیستم محوری به جای شخص محوری، توسعه انسانی، آگاهی به مرزبندی‌های سیاسی و برنامه ریزی برای فردای براندازی را از جمله کارکردهای مثبت احزاب دانست.

‌در ادامه علیرضا کیانی سخنرانی‌اش را با عنوان ” فاتحان نزاع آخر ” ارائه کرد. وی با بیان اینکه جهان صدای انقلاب ملی ایران را شنیده است، افزود ” از مبارزات سازمان دانش آموختگان لیبرال تا تشکیل حزب ایران نوین راه سختی طی شده است و امروز ما با افتخار در کنار مردم ایران هستیم. وی برگزاری کنگره حزب ایران نوین را تجلی تکامل تشکیلاتی و تعهد تشکیلاتی ارزیابی کرد.

در ادامه مراسم امیر پرستا به ارائه گزارشی درباره وضعیت آسیب دیدگان چشمی در جریان انقلاب ملی ایران پرداخت.

‌همچنین رضا عرب در پایان مراسم روز نخست پیرامون فعالیت‌های حزب ایران نوین و کمیسیون انقلاب و چشم‌اندازهای پیش رو سخن گفت.

روز دوم برنامه با سخنرانی حامد شیبانی‌راد و توضیحاتی درباره اسناد حزب آغاز شد و پس از آن اسناد مذکور با رای هموندان به تصویب رسید.

در ادامه رای‌گیری برای انتخاب دبیر نخست حزب و معاون اول وی صورت گرفت که با رای قاطع هموندان، حامد شیبانی‌راد به عنوان دبیر نخست و محمود ابطحی با عنوان معاون اول انتخاب شدند. در ادامه همچنین اعضای کمیته مرکزی حزب نیز انتخاب شدند.

بنیادنامه[ویرایش]

فرگرد نخست – گشایش[ویرایش]

ماده يكم[ویرایش]

حزب ایران نوین (از این پس حزب) برای دستیابی به اهداف خود بر پایه بینش و آرمان بیان شده در مرامنامه به وجود می‌آید.

ماده دوم[ویرایش]

ساختار تشکیلاتی حزب دارای اجزای زیر است:      

    • کنگره
    • کمیته مرکزی
    • دبیر نخست و کمیته اجرایی

فرگرد دوم – هموندی حزب[ویرایش]

ماده سوم[ویرایش]

هموند حزب باید ایرانی باشد.

ماده چهارم[ویرایش]

متقاضی هموندی پس از پرداخت حق هموندی و گذراندن یک دوره آموزشی و آمادگی و تصویب کمیته مرکزی حزب به هموندی در می‌آید.

ماده پنجم[ویرایش]

حق شرکت در کنگره‌های عمومی عادی و فوق‌العاده حزب و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در رای‌گیری‌هایی که در کنگره‌های مذکور برگزار می‌شود برای همه هموندان محفوظ است.

ماده ششم[ویرایش]

هموند حزب نمى‌تواند عضو دیگر احزاب ايرانی باشد.

ماده هفتم[ویرایش]

قوانین مربوط به تداوم هموندی، سلب هموندی، کناره‌گیری از حزب، مسئولیت‌ها و فعالیت‌های حزبی، طبق آیین‌نامه هموندی که در کمیته مرکزی تهیه شده و در کنگره به تصویب رسیده است، اجرا می‌شود.

فرگرد سوم – کنگره‌های حزب[ویرایش]

ماده هشتم[ویرایش]

کنگره حزب بالاترین مرجع تصميم‌گيری حزب است و به دو شکل عادی و فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

ماده نهم[ویرایش]

کنگره عادی هر ساله با دعوت کمیته مرکزی حزب و کنگره فوق‌العاده در صورت ضرورت به تشخيص و دعوت کمیته مرکزی حزب برگزار می‌شوند.

ماده دهم[ویرایش]

در صورت لزوم حزب می‌تواند کنگره‌ها را به صورت اینترنتی و در تالار‌ دیجیتالی برگزار کند.

ماده یازدهم[ویرایش]

در دعوت‌نامه کمیته مرکزی برای تشکیل کنگره‌های حزب، دستور جلسه، شیوه اداره و روند تصمیم‌گیری باید به طور شفاف بیان شده باشد.

ماده دوازدهم[ویرایش]

هموندان دعوت شده به کنگره‌های عادی بايد تا دو هفته قبل از تاریخ تشکیل کنگره، کمیته مرکزی را از شرکت یا عدم شرکت خود آگاه کنند.

ماده سیزدهم[ویرایش]

کنگره‌های حزب با شرکت بیش از نیمی از هموندان رسمیت می‌یابد و در صورت نرسيدن به تعداد لازم، کنگره حداقل پس از گذشت یک ماه تشکیل می‌شود و با حضور هر تعداد از هموندان رسمیت می‌یابد.

ماده چهاردهم[ویرایش]

وظیفه‌های اصلی کنگره‌های عادی حزب به شرح زیر است:

۱ – بررسی و تصويب ویرایش‌ها و تغيير‌های احتمالی در اسناد پایه‌ای حزب

۲ – بررسی گزارش مالی حزب و تصميم‌گيری پیرامون حق هموندی

۳ – بررسی گزارش فعاليت‌های دوره گذشته

۴ – تصميم‌گيری پیرامون برنامه فعاليت‌های آينده

۵ – انجام انتخابات و رای‌گیری‌های پیش‌بینی شده

۶ – تصميم‌گيری پیرامون انحلال حزب

فرگرد چهارم – کمیته مرکزی حزب[ویرایش]

ماده پانزدهم[ویرایش]

از میان هموندانی که صاحب بالاترین رأی نسبی در کنگره‌ حزب می‌شوند، پنج نفر نخست به عنوان اعضای اصلی و نفرهای ششم و هفتم به عنوان اعضای البدل کمیته مرکزی حزب برگزیده می‌شوند.

تبصره ۱ – دبير نخست حزب و معاون او می‌توانند بعنوان مشاور در جلسات کمیته مرکزی شرکت کنند.

تبصره ۲ – در صورتی که تعداد اعضای صاحب رأی کمیته از سه نفر کمتر شود، کمیته باید نسبت به تشکيل کنگره فوق‌العاده و انجام انتخابات جدید برای تعيين جانشين اعضای کنار رفته اقدام کند.

ماده شانزدهم[ویرایش]

وظایف کمیته مرکزی عبارتند از:

۱ – تدوین سیاست‌های کلان بر پایه مرامنامه حزب و در هماهنگی و مشورت با دبیر نخست

۲ – تعيين مواضع اصولی حزب در هماهنگی و مشورت با دبیر نخست

۳ – نظارت بر اجرای اسناد پایه‌ای حزب و مصوبات کمیته مرکزی از طریق دریافت گزارش از دبیر نخست

۴ – بررسی و تصويب آيين نامه‌ها و مقررات

۵ – تعيين رئيس کمیته از ميان اعضای کمیته مرکزی

۶ – رای اعتماد به خزانه‌دار پیشنهادی از سوی دبیر نخست حزب

۷ – تصویب بودجه سالانه‌ی کمیته اجرایی

۸ – برگزاری کنگره‌های حزب

تبصره – کمیته مرکزی در صورت لزوم می‌تواند از مشورت و پیشنهاد‌های متخصصانی که هموند حزب نباشند، استفاده کند.

ماده هفدهم[ویرایش]

جلسات کمیته مرکزی با حضور حداقل سه نفر از اعضا رسميت يافته و تصميم‌های آنان قانونی خواهد بود.

ماده هجدهم[ویرایش]

کمیته مرکزی در نخستين جلسه يک تن از اعضای خود را بعنوان رئیس کمیته مرکزی و برای انجام وظايف زير انتخاب می کند:

۱ – تعيين یک دستیار از میان اعضای کمیته برای تهيه دستور و گزارش جلسه‌های کمیته

۲ – مدیریت جلسه‌های کمیته یا تعيين یکی از اعضای کمیته برای این کار

۳ – ابلاغ تصميم‌ها و مصوبه‌های کمیته به ارگان‌های مربوطه

ماده نوزدهم[ویرایش]

آیین‌نامه شیوه‌ رای‌گیری و اداره کنگره‌ها و کمیته مرکزی حزب در کمیته مرکزی تهیه شده و به تصویب کنگره می‌رسد.

فرگرد پنجم – دبیر نخست و کمیته اجرایی[ویرایش]

ماده بیستم[ویرایش]

دبیر نخست حزب و معاون او از ميان داوطلبان و از طریق انتخابات مستقیم در کنگره حزب برای مدت دو سال برگزیده می‌شود.

ماده بیست و یکم[ویرایش]

انتخاب مجدد دبير نخست در سمت خود بلامانع است.

ماده بیست و دوم[ویرایش]

وظايف دبير نخست حزب:

۱ – سخنگویی حزب

۲ – تشکیل کمیته اجرایی متشکل از دبیر نخست، معاون او، و دبیران حزب

۳ – تعیین و اجرای استراتژی و ایجاد و انجام برنامه‌های اجرایی در چهارچوب اسناد پایه‌ای حزب و مصوبات کمیته مرکزی

۴ – تصمیم‌گیری در امور اجرایی و مدیریت حزب به یاری کمیته اجرایی

تبصره – دبیر نخست حزب در صورت لزوم می‌تواند با تأیید کمیته مرکزی از مشورت و پیشنهاد‌های متخصصانی که هموند حزب نباشند، استفاده کند.

ماده بیست و سوم[ویرایش]

آیین‌نامه شیوه برکناری و جانشینی دبیر نخست توسط کمیته مرکزی حزب تهیه شده و به تصویب کنگره می‌رسد.

ماده بیست و چهارم[ویرایش]

دبیران دفتر‌های زیر از سوی دبیر نخست حزب انتخاب می‌شود:

    • دفتر فناوری اطلاعات
    • دفتر امور حقوقی و هموندی
    • دفتر امور رسانه‌ای
    • دفتر اطلاعات و دیدبانی
    • دفتر روابط سیاسی و دیپلماتیک
    • دفتر امور زنان
    • دفتر امور جوانان
    • دفتر مطالعات استراتژیک

ماده بیست و پنجم[ویرایش]

آیین‌نامه مسئولیت و وظایف هر یک از دبیران توسط کمیته اجرایی تدوین می‌شود و پس از تصویب در کمیته مرکزی حزب رسمیت پیدا می‌کند.

ماده بیست و ششم[ویرایش]

افزودن دفتر جدید با ارائه پیشنهاد از سوی دبیر نخست و با تأیید کمیته مرکزی حزب انجام می‌شود.

فرگرد ششم – امور دیگر[ویرایش]

ماده بیست و هفتم[ویرایش]

اقدام برای گشايش حساب بانکی وظيفه خزانه‌دار حزب است. خزانه‌دار توسط دبیر نخست انتخاب و از سوی کمیته مرکزی تایید می‌شود.

ماده بیست و هشتم[ویرایش]

دريافت کمک مالی نبايد با دادن هرگونه تعهد از سوی حزب همراه باشد.

ماده بیست و نهم[ویرایش]

دريافت کمک مالی بيش از پنج هزار یورو از اشخاص حقوقی و حقیقی غیر هموند، مشروط به تصویب کمیته مرکزی است.

ماده سی‌ام[ویرایش]

هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون تغییر و یا ویرایش مرامنامه يا بنيادنامه حزب با تصويب ۷۵ درصد هموندان حزب در کنگره عادی يا فوق‌العاده حزب امکان‌پذیر است.

ماده سی‌ و یکم[ویرایش]

در صورت تصويب انحلال حزب، کنگره نسبت به اموال حزب تصمیم‌گیری و کمیته‌‌ای را مأمور رسیدگی به آن خواهد کرد

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Manifesto - The Party of Iran Novin". irannovin.party. Retrieved 2023-12-18. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «:0» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. فلسفه تشکیل یک حزب جدید به اسم "ایران نوین" در گفت‌وگو با محمود ابطحی (به انگلیسی), retrieved 2023-12-19
  3. گفتگوی تلویزیون منوتو با عبدالرضا احمدی عضو کمیته موقت اجرایی حزب ایران نوین (به انگلیسی), retrieved 2023-12-19
  4. Times, Malcolm W. Browne Special to The New York (1971-07-11). "Iran's Ruling Party Retains Control in the Election of Parliament". The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331. Retrieved 2023-12-18.
  5. Zurück in die Vergangenheit? Die Protestbewegungen im Iran und das Erbe der Monarchie – Geschichte der Gegenwart