ایالت پوهنپئی

مختصات: ۶°۵۱′ شمالی ۱۵۸°۱۳′ شرقی / ۶٫۸۵۰°شمالی ۱۵۸٫۲۱۷°شرقی / 6.850; 158.217
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایالت پوناپی)
ایالت پوهنپئی
state
پرچم {{{نام رسمی}}}
پرچم
Map of Pohnpei State
Map of Pohnpei State
مختصات: ۶°۵۱′ شمالی ۱۵۸°۱۳′ شرقی / ۶٫۸۵۰°شمالی ۱۵۸٫۲۱۷°شرقی / 6.850; 158.217
Countryایالات فدرال میکرونزی ایالات فدرال میکرونزی
مدیریت
 • فرماندار پوناپیجان احسا (از ۲۰۰۸)
مساحت
 • کل۳۷۱٫۶ کیلومتر مربع (۱۴۳٫۵ مایل مربع)
جمعیت
 (2010)
 • کل۳۶٬۱۹۶
 • تراکم۹۷/کیلومتر مربع (۲۵۰/مایل مربع)
کد ایزو ۳۱۶۶FM-PNI
وبگاه

ایالت پوناپی یکی از چهار ایالت ایالات فدرال میکرونزی است. نام ایالت‌های دیگر به ترتیب از شرق، ایالت کوسرائی، ایالت چوک و ایالت یاپ است. جزیره اصلی این ایالت، پوناپی است.

تاریخچه[ویرایش]

هنگامی که در ابتدا پوناپی، بخشی از قیمومت اقیانوس آرام جنوبی بود کوسرائی را نیز شامل می‌شد که یک شهرداری در آن ناحیه بود.

جغرافیا[ویرایش]

ایالت پوناپی با مساحت ۱۳۳٫۲ مایل مربع (۳۴۵ کیلومتر مربع) در اقیانوس آرام و در نزدیکی انتهای شرقی جزایر کارولین و در مورد نیمه راه بین هونولولو و مانیل واقع شده‌است.

جزایر بیرونی پوناپی از نوع آب‌سنگ حلقوی هستند و شامل پینگلپ، موکیل، انت، پاکین، گاتیک، نوکوئورو، اورولوک، کاپینگمارانگی و تا حد زیادی منطقه زیر آب رفته مینتو ریف نیز می‌شود.

به غیر از دشت‌های ساحلی، دامنه‌های اسکری و مخروط افکنه‌ها، بیشتر جزایر پوناپی از مناطق مرتفع و کوهستان‌های بلند و سرسبز پوشیده شده و ارتفاع بلنترین قله آن ۷۹۱ متر (۲۵۹۵ فوت) است. جنگل بارانی آن، انبوه، متراکم و غنی است. هورهای حرای گسترده آن خط ساحل دریا را می‌پوشانند. شکل کلی این جزیره تقریباً دایره ای است و محیط ۱۳۰ کیلومتری (۸۰ مایل) آن توسط آب‌سنگ مرجانی احاطه شده‌است.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]