انحطاط و سقوط: مهمانی بزرگ شاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انحطاط و سقوط: مهمانی بزرگ شاه
جلد فیلم مستند
انحطاط و سقوط: مهمانی بزرگ شاه
کارگردانحسن امینی
تدوین‌گرنیک فریزر (ویراستار مجموعه)
توزیع‌کنندهبی‌بی‌سی چهار
تاریخ‌های انتشار
۱۴ فوریه ۲۰۱۶ (میلادی)
مدت زمان
۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
کشور انگلستان
زبانانگلیسی

انحطاط و سقوط: مهمانی بزرگ شاه (به انگلیسی: Decadence and Downfall: The Shah of Iran's Ultimate Party) همچنین شناخته شده بنام بزرگترین مهمانی بر روی زمین (به انگلیسی: The Greatest Party on Earth) که به فارسی با نام میهمانی بزرگ شاه به نمایش درآمد، یک مستند تلویزیونی است به کارگردانی حسن امینی (نوه علی امینی نخست‌وزیر اسبق ایران) به مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه که پخش آن را شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی چهار از ۱۴ فوریه ۲۰۱۶ به عهده دارد.

در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۵۰ خورشیدی) منطقه تاریخی تخت جمشید در جنوب غرب ایران، شاهد برگزاری یکی از مجلل‌ترین مهمانی‌های تاریخ ایران و چه بسا بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مهمانی جهان در قرن گذشته بود. در جشن‌هایی که با عنوان رسمی «۲۵۰۰مین سال بنیانگذاری شاهنشاهی ایران به‌دست کوروش بزرگ» برگزار شد، سران نزدیک به ۷۰ کشور جهان حضور داشتند. این مستند تلویزیونی به بررسی چگونگی برگزاری و اهمیت این جشن‌ها و تبعات آن می‌پردازد.

حسن امینی، کارگردان این فیلم مستند، تعداد زیادی از کسانی که در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله نقش داشته‌اند از پیشخدمتان سوئیسی گرفته تا مهمانان سلطنتی را پیدا کرده و با آن‌ها مصاحبه انجام داده است. او همچنین از بخش‌هایی از فیلم رسمی مراسم این جشن (با گویندگی اورسون ولز) و مصاحبه‌های محمدرضا شاه و دیگران در آن زمان و پس از آن، استفاده کرده تا جشنی را روایت کند که تمامی پادشاهان، ملکه‌ها، شاهزاده‌ها و شاهدخت‌ها، روسای جمهور را در یک واحهٔ ساخته شده گردهم آورد.

بی‌بی‌سی فارسی در اکتبر ۲۰۱۶ (مهرماه ۱۳۹۵) این مستند را با دوبله و زیرنویس فارسی پخش کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «Decadence and Downfall - the Shah of Iran's Ultimate Party (2016)». Film Forever. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶.
  • «Decadence and Downfall: The Shah of Iran's Ultimate Party». BBC FOUR. Sun 14 Feb 2016. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  • «Decadence and Downfall: The Shah of Iran's Ultimate Party (2016) Plot Summary». IMDb.com, Inc. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶.
  • «Decadence and Downfall: The Shah of Iran's Ultimate Party, BBC4». THE FINANCIAL TIMES LTD. FEBRUARY 12, 2016. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  • «Princess Anne and the £1billion party that lit the fuse of Islamic terror 45 years ago». THE DAILY MAIL. ۱۳ فوریه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶.
  • رابرت هاردمن، ترجمه شیدا قماشچی (۱ اسفند ۱۳۹۴). «جشن قرن؛ مهمانی بزرگی که انقلاب به پا کرد». تاریخ ایرانی. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]