امیر کمالی سروستانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

امیر کمالی سروستانی (زاده ۱۹ فروردین ۱۳۶۴) عضو تیم ملی دو و میدانی نابینایان و کم‌بینایان ایران و رکورددار پرش طول، ارتفاع و سه گام کشور بود.

عمده سرشناسی وی قهرمانی و دریافت مدال طلا در بازی‌های آسیایی معلولان سال ۱۳۸۵ در پرش ارتفاع کلاس F12 با رکورد ۱/۷۴ بوده است. همچنین وی موفق به دریافت مدال نقره پرش ارتفاع جهان در سال ۲۰۰۳ در کشور کانادا شهر کبک دانشگاه لاوال و کسب یک مدال برنز در مسابقات جهانی دو و میدانی نابینایان و کم بینایان در سائوپائولو در سال ۲۰۰۷ و دو مدال برنز در مسابقات جهانی نابینایان و کم بینایان در سال ۲۰۱۱ در آنتالیا شده است.[۱][۲]

پیشینه[ویرایش]

کمالی در مسابقات جهانی برزیل ۲۰۰۷ که در ورزشگاه «کنستانتینو گامارژ» سائوپائولو برگزار شد در ماده پرش ارتفاع با پرش ۱۸۱ سانتی‌متر مدال برنز گرفت و ۵ سانتی‌متر رکورد آسیا را نیز ترقی داد. رکورد قبلی آسیا به میزان ۱۷۶ سانتی‌متر متعلق به خودش بود. وی در چهارمین دوره رقابتهای جهانی نابینایان و کم بینایان در شهر آنتالیا ترکیه در سال ۲۰۱۱ در رشته پرش ارتفاع و دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادی به مدال برنز رسید.[۳][۴][۵]

منابع[ویرایش]

  1. 10 (۲۰۰۷-۰۸-۰۲). «امیرکمالی در پرش ارتفاع، مسابقات جهانی دو و میدانی نابینایان، برنز گرفت». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۲.
  2. «امیر کمالی در پرش ارتفاع مدال برنز گرفت». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۲.
  3. 10 (۲۰۰۴-۱۱-۲۸). «قهرمانان کم بینا و نابینای دو و میدانی: مشکل تبعیض در ورزش راحل کنید». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۲.
  4. «به مشکلات معلولان ورزشکار بیشتر پرداخته شود». shamdani.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۲.
  5. «پایان پنجمین روز بازی‌های آسیایی جانبازان و معلولان؛ 8 مدال طلا، 8 نقره و 3 برنز دیگر برای کاروان ایران». ایسنا. ۲۰۰۶-۱۱-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۲.