الگو:Short description/توضیحات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در ویکی‌پدیای انگلیسی یک الگو به نام Short description وجود دارد که با کمک یک افزونهٔ مدیاویکی به نام ShortDescription امکان افزودن توضیح کوتاه در زیر عنوان صفحه‌ها در نمایش تلفن همراه فراهم می‌کند.

در اصل، این عنوان‌های فرعی را باید (و می‌توان) با کمک توضیحات آیتم ویکی‌داده ایجاد کرد. در بین ویکی‌پدیاها، فقط ویکی‌پدیای انگلیسی از این افزونه استفاده می‌کند و راه دومی (در کنار استفاده از ویکی‌داده) برای این کار دارد.

در ویکی‌پدیای فارسی، این الگو اثر مشابهی ندارد. با این حال افزودن توضیحات از طریق این الگو کماکان در خروجی اچ‌تی‌ام‌ال صفحه منعکس می‌شود، اما به‌صورت پنهان. کاربرانی که به شکل دیداری از صفحه بازدید می‌کنند این توضیحات را نمی‌بینند، اما کاربرانی که با کمک برنامه‌های صفحه‌خوان از مقالات بازدید می‌کنند، شامل افراد نابینا، بی‌سواد، ناتوان در یادگیری و افرادی که در بینایی مشکل دارند، صفحه‌خوان این توضیحات را برایشان می‌خواند و می‌توانند بشنوند.

علاوه بر این، برخی صفحه‌هایی که متن آن‌ها از ویکی‌پدیای انگلیسی کپی می‌شود دارای الگوی {{Short description}} هستند و نداشتن الگوی مشابه می‌توانست پیوندهای قرمز در ویکی‌پدیای فارسی ایجاد کند. لذا الگوی {{short description}} در ویکی‌پدیای فارسی نیز ایجاد شد تا هم جلوی پیوندهای قرمز را بگیرد و هم به نرم‌افزارهای صفحه‌خوان کمک کند.