پرش به محتوا

الگو:جدول شاخص فرابنفش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شاخص فرابنفش رنگ گرافیکی رسانه‌ای خطر آسیب ناشی از قرار گرفتن محافظت‌نشده در معرض آفتاب، برای بزرگسالان متوسط حفاظت توصیه‌شده
۲–۰ سبز "پایین" شاخص فرابنفش ۰ تا ۲ به معنای خطر کم پرتو UV خورشید برای افراد عادی است.

در روزهای روشن از عینک آفتابی استفاده کنید. اگر به راحتی می‌سوزید، خود را بپوشانید و از کرم ضدآفتاب با 15+SPF استفاده کنید. سطوح روشن،[۱] ماسه، آب و برف[۲] قرارگیری در معرض فرابنفش را افزایش خواهند داد.

۵–۳ زرد "متوسط" شاخص فرابنفش ۳ تا ۵ به معنای خطر متوسط آسیب ناشی از قرار گرفتن محافظت‌نشده در برابر آفتاب است.

نزدیک ظهر که آفتاب شدیدتر است در سایه بمانید. اگر در فضای بیرون هستید، از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، کلاه لبه‌پهن و عینک آفتابی ضد پرتو فرابنفش استفاده کنید. کرم ضدآفتاب با SPF+50 را هر ۱/۵ ساعت، حتی در روزهای ابری و بعد از شنا یا عرق‌کردن استفاده کنید. سطوح روشن، مانند ماسه، آب و برف، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش را افزایش می‌دهند.

۶–۷ نارنجی "بالا" شاخص فرابنفش بین ۶ تا ۷ به معنای خطر بالای آسیب ناشی از قرار گرفتن محافظت‌نشده در برابر آفتاب است. محافظت در برابر آسیب پوست و چشم ضروری است.

زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را از ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر کاهش دهید. اگر در فضای بیرون هستید، به دنبال سایه باشید و از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی ضد پرتو فرابنفش استفاده کنید. کرم ضدآفتاب با SPF+50 را هر ۱/۵ ساعت، حتی در روزهای ابری و بعد از شنا یا عرق‌کردن استفاده کنید. سطوح روشن، مانند ماسه، آب و برف، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش را افزایش می‌دهند.

۱۰–۸ سرخ "بسیار بالا" شاخص فرابنفش بین ۸ تا ۱۰ به معنای خطر بسیار بالای آسیب ناشی از قرار گرفتن محافظت‌نشده در برابر آفتاب است. اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید زیرا پوست و چشم محافظت‌نشده آسیب می‌بیند و می‌تواند به سرعت بسوزد.

زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید از ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر را به حداقل برسانید. اگر در فضای بیرون هستید، به دنبال سایه باشید و از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی ضد پرتو فرابنفش استفاده کنید. کرم ضدآفتاب با SPF+50 را هر ۱/۵ ساعت، حتی در روزهای ابری و بعد از شنا یا عرق‌کردن استفاده کنید. سطوح روشن، مانند ماسه، آب و برف، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش را افزایش می‌دهند.

۱۱+ بنفش "شدید" شاخص فرابنفش ۱۱ یا بیشتر به معنای خطر شدید آسیب ناشی از قرار گرفتن محافظت‌نشده در برابر آفتاب است. تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید زیرا پوست و چشم های محافظت‌نشده در عرض چند دقیقه می توانند دچار سوختگی شوند.

سعی کنید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر خودداری کنید. اگر در فضای بیرون هستید، به دنبال سایه باشید و از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی ضد پرتو فرابنفش استفاده کنید. کرم ضدآفتاب با SPF+50 را هر ۱/۵ ساعت، حتی در روزهای ابری و بعد از شنا یا عرق‌کردن استفاده کنید. سطوح روشن، مانند ماسه، آب و برف، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش را افزایش می‌دهند.

  1. Dresbach, Sereana Howard & Brown, Wanda (2008). "Ultraviolet Radiation" (PDF). The Invisible Environment Fact Sheet Series. The Ohio State University. CDFS-199-08. Archived from the original (PDF) on January 17, 2009.
  2. Organization, World Meteorological (2002). Global Solar UV Index: A Practical Guide. سازمان جهانی بهداشت. hdl:10665/42459. ISBN 978-92-4-159007-5.