الگو:تصویر در فهرست از ویکی‌داده/توضیحات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

الگویی برای نمایش تصویر اثر در فهرست‌ها (مثلاً فهرست‌های آثار ملی کشور ایران) با استفاده از ویکی‌داده

استفاده از ویکی‌داده برای نمایش تصویر اثر مزایایی دارد، از جمله اینکه سودش به همهٔ پروژه‌های ویکی‌مدیا (از قبیل ویکی‌پدیای فارسی، انگلیسی، عربی و ...) می‌رسد. همچنین، اطلاعات به‌سرعت توسط موتورهای جستجو مثلاً گوگل یا بینگ نمایه شده و در جستجو در سطح وب نمایش داده می‌شود.

استفاده[ویرایش]

الگو دو پارامتر اختیاری بی‌نام دارد:

  1. شناسهٔ آیتم ویکی‌دادهٔ اثر
  2. نام تصویر بدون پیشوند پرونده یا file

در صورتی که در P18 (image) آیتم ویکی‌داده، تصویری برای اثر مشخص شده باشد، تصویر در ویکی‌پدیا نمایش داده خواهد شد. اگر تصویر مناسب‌تری سراغ دارید، در وهلهٔ اول تغییر تصویر ویکی‌داده را مد نظر قرار دهید. اما اگر به هر دلیلی، تغییر تصویر ویکی‌داده به صلاح نیست، می‌توان نام تصویر را بدون پیشوند «پرونده:» یا ‎"File:"‎ به عنوان پارامتر دوم به الگو داد تا آن تصویر در اولویت قرار بگیرد و نمایش داده شود. در این صورت، لطفاً شناسهٔ آیتم ویکی‌داده (پارامتر اول) را پاک نکنید، چون الگو برای پاره‌ای اموری دیگر همچنان به آیتم ویکی‌داده متکی است، از جمله شمارهٔ ثبت اثر. اگر P18 خالی باشد و تصویری نیز به صورت دستی برای اثر مشخص نشود، پیوند «» نمایش داده خواهد شد که کاربر با کلیک بر آن به ویکی‌انبار هدایت خواهد شد.

برای پیدا کردن شناسهٔ ویکی‌دادهٔ اثر، ساده‌ترین راه‌حل استفاده از نوار کناری مقالهٔ ویکی‌پدیاست. در صورتی که مقالهٔ اثر ساخته نشده است یا در آیتم‌های ویکی‌داده تداخل وجود دارد، می‌توان از https://wikidata-todo.toolforge.org/resolver.php نیز استفاده کرد. به این ترتیب که شناسهٔ ثبت اثر را در P1369 (Iranian National Heritage registration number) جست. مثلاً برای پیدا کردن آیتم ویکی‌دادهٔ بنای یادبود ملاحسین کاشفی با شمارهٔ ثبت ۳۵۱۶ کافی است در https://wikidata-todo.toolforge.org/resolver.php در قسمت Property نوشت P1369 و در قسمت Value نوشت 3516.

مثال[ویرایش]

{{تصویر در فهرست از ویکی‌داده|Q5942139}} که می‌دهد

{{تصویر در فهرست از ویکی‌داده|Q5942139|Hakim Sabzevari Tomb.jpg}} که می‌دهد

{{تصویر در فهرست از ویکی‌داده|Q5894440}} که می‌دهد

Q5942139 شناسهٔ ویکی‌دادهٔ آرامگاه ملا هادی سبزواری، و Q5894440 شناسهٔ ویکی‌دادهٔ خانه محمود دولت‌آبادی است.

برای کاربرد واقعی الگو در مقاله‌های ویکی‌پدیا، فهرست آثار ملی شهرستان سبزوار را ببینید.

تغییرمسیر[ویرایش]

به منظور خلاصه‌نویسی می‌توان از تغییرمسیر {{تفو}} استفاده کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]