اس‌ای‌تی (آزمون)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Scholastic Assessment Test
سرواژگانSAT
نوعآزمون استاندارد مبتنی بر کاغذ
مجری/ مجریانکالج برد
دانش‌ها/مهارت‌های مورد ارزیابینوشتن ، خواندن ، ریاضیات
سال آغاز۱۹۲۶
مدت۳ ساعت (بدون مقاله) یا ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه (همراه با مقاله)
بازۀ نمره‌ها۴۰۰ تا ۱۶۰۰
بسامد برگزاری۷ مرتبه
مکان(های) برگزاریآمریکا و سراسر جهان
زبانانگلیسی
هزینه۱۰۱ دلار آمریکا[نیازمند منبع]
وبگاهsat.collegeboard.org


اس‌ای‌تی (به انگلیسی: SAT) که مخفف کلمات Scholastic Assessment Test می باشد. یکی از دو امتحان استاندارد برای ورود به دانشگاه در آمریکا است که توسط موسسه کالج برد (به انگلیسی: College Board) که شرکتی غیردولتی است، مدیریت می‌شود.[۱] کالج برد برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ شروع به کار کرد و در سال 1926 اولین آزمون اس ای تی خود را برگزار کرد.

عملکرد[ویرایش]

کالج برد اظهار می‌کند که اس ای تی تفکر منتقدانه دانش آموزان و میزان تجزیه و تحلیل مفاهیم یادگرفته شده توسط دانش آموزان را که برای پیشرفت آن‌ها در دانشگاه‌ها لازم است را می‌سنجد.[۲]همچنین اظهار می‌کنند که جمع نمره اس ای تی با نمره دبیرستان افراد شاخص بسیار بهتری از نمره تنهای دانش آموزان برای اجازه ورود به دانشگاه‌ها است.[۳]

عنوان‌های آزمون[ویرایش]

امتحان شامل ۳ قسمت ریاضی، درک مطلب و انشا است که هر کدام نمره‌ای بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ دارند. در آخر نمره ۳ امتحان را با هم جمع می‌کنند.

ریاضی[ویرایش]

بخش ریاضی از (جبر – توانایی حل مساله – تجزبه و تحلیل اطلاعات ) تشکیل شده است که دو قسمت حدود ۲۵ دقیقه و یک قسمت حدود ۲۰ دقیقه زمان میبرد. توانایی حل مساله : در این بخش به ۲۰ سؤال ۴ گزینه ای حدود ۲۵ دقیقه و ۳۸ سؤال ۴ گزینه ای حدود ۵۵ دقیقه وقت لازم است، در ۲۰ سوالی نیازی به ماشین حساب نیست اما در ۳۸ سوالی ماشین حساب[۴] مجاز میباشد. این بخش دارای ۵۸ سؤال است، در این بخش نمره منفی برای سوالات ۴ گزینه ای لحاظ نمی‌گردد . میانگین نمره برای این بخش ۵۱۳ میباشد. (برخی نمونه سوالات ریاضی SAT)

درک مطلب[ویرایش]

ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی است که تعداد سوالات تستی به مراتب بیشتر از سوالات تشریحی میباشد، و این بخش بیشتر دایره لغات دانش آموز را آزمایش میکند و مثل درس ریاضی دو بخشش حدود ۲۵ دقیقه و یک بخشش حدود ۲۰ دقیقه زمان میبرد و حدودا ۵۲ سؤال دارد که باید در عرض ۶۵ دقیقه جواب داده شود و همه سوالات این بخش چند گزینه ای می باشند و از متن های گوناگون طراحی شده اند.

متن های این بخش حدود ۵ متن میباشد و هر متن حدود ۱۱-۱۰ متن دارد که نمره اش از ۸۰۰-۲۰۰ میباشد، مباحث متون مربوط معمولا از این منابع میباشند: ( متون ادبیات کلاسیک، زیست شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد، زمین شناسی، فیزیک، شیمی ، جدول ، نمودار، ). میانگین نمره برای این درس ۴۹۷ میباشد. دراین بخش نمره منفی برای پاسخ های غلط منظور نمی‌گردد.

انشا[ویرایش]

این بخش پرسش‌های چندگزینه‌ای و مقاله می‌باشد که متقاضیان باید مقاله را تمام کنند و نمره مقاله از عوامل نمره نهایی به شمار می‌رود. بخش انشاء در آزمون SAT اختیاری می‌باشد و بعضی دانشگاه‌ها زیاد به نمره اهمیت می‌دهند و دانشجو می‌بایست درس انشاء را در رزومه زبانی خود قرار دهد. انشا بر ۳ روش صورت می‌گیرد: ۱- درک مطلب ۲- تحلیل متن ۳ – نگارش، مدت زمان پاسخگویی به پرسش‌های این بخش حدود ۵۰ دقیقه و نمره هر یک از این بخش‌ها از ۴-۱ می‌باشد و این نمره، میانگین نمره نهایی دانشجو محسوب می‌شود.

دو مصحح برای بخش انشاء در نظر گرفته می‌شود برای درس انشاء نمره‌ای که در کارنامه درج می‌شود از ۸-۲ می‌باشد. نمرات ۵.۵ یا ۶ نمره قابل قبول برای بیشتر دانشگاه‌ها به شمار می‌رود. آن چیزی که در این بخش مهم است سه عامل شاهد – استدلال و آرایه‌های ادبی هستند و زبان‌آموز باید طبق این عوامل متن را نقد و بررسی کند.

زمان های برگزاری آزمون اس ای تی[ویرایش]

زمان برگزاری این آزمون به دودسته تقسیم می شود

  • افراد ساکن ایالت متحده آمریکا: در ایالت متحده ، آزمون SAT هفت بار در سال برگزار می شود . معمولا ثبت نام آزمون ها یک ماه قبل از برگزاری آزمون اصلی انجام می شود. ماه هایی که آزمون SAT در آمریکا برگزار می شود به صورت زیر است: مارس - می - ژوئن - اوت - اکتبر - نوامبر - دسامبر
  • سایر کشور های جهان: ساکنین سایر کشورها از جمله کانادا ، انگلیس ، استرالیا ، آلمان ، ترکیه و … نیز می توانند تقریبا یک ماه قبل از آزمون اقدام به ثبت نام در آزمون SAT کنند. برای ثبت نام آزمون می توانید با مراجعه به سایت ، اقدام به ثبت نام کنید. نکته مهمی که در این باره باید بدانید این است که ، اگر در زمان تعیین شده موفق به ثبت نام آزمون نشدید می توانید با پرداخت جریمه و در زمان مهلت داده شده مجددا ثبت نام کنید.

منابع[ویرایش]

  1. "About the College Board", College Board (به انگلیسی) Retrieved on May 29, ‎2007.
  2. "Official SAT Reasoning Test page", College Board (به انگلیسی) Retrieved on June, ‎2007.
  3. «01-249.RD.ResNoteRN-10 rv.1» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۵ فوریه ۲۰۰۵. دریافت‌شده در ۲۵ فوریه ۲۰۰۵.
  4. maxab. «SAT calculator».
  • Frey, M.C. and Detterman, D.K. (2003) Scholastic Assessment or g? The Relationship Between the Scholastic Assessment Test and General Cognitive Ability. Psychological Science, ۱۵(۶):۳۷۳–۳۷۸. PDF

پیوند به بیرون[ویرایش]