اسلحه مرگبار ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسلحه مرگبار ۲
پوستر فیلم
کارگردانریچارد دانر[۱]
تهیه‌کنندهریچارد دانر
جوئل سیلور
فیلمنامه‌نویسجفری بوم
داستانشین بلک
وارن مورفی
بر پایهشخصیت‌های
اسلحه مرگبار
اثر شین بلک
بازیگرانمل گیبسون
دنی گلاور
جو پشی
جاس آکلند
پتسی کنسیت
دارلین لاو
موسیقیمایکل کامن
جرج هریسون
اریک کلپتون
دیوید سنبورن
فیلم‌برداراستیون گولدبلات
تدوین‌گراستوارت برد
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
  • ۷ ژوئیه ۱۹۸۹ (۱۹۸۹-07-۰۷)
مدت زمان
نسخه سینمایی:
۱۱۴ دقیقه
نسخه کارگردان:
۱۱۸ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۰ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۲۲۷٬۸۵۳٬۹۸۶ دلار[۳]

اسلحه مرگبار ۲ (به انگلیسی: Lethal Weapon 2) یک فیلم کمدی-اکشن و پلیس رفیق آمریکایی محصول سال ۱۹۸۹ به کارگردانی ریچارد دانر با بازی مل گیبسون، دنی گلاور، جو پشی، جاس آکلند، دریک اوکانر و پتسی کنسیت است. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم اسلحه مرگبار محصول ۱۹۸۷ و دومین قسمت از سری فیلم‌های اسلحه مرگبار محسوب می‌شود. قسمت سوم اسلحه مرگبار ۳ در سال ۱۹۹۲ و اسلحه مرگبار ۴ (۱۹۹۸) منتشر شد.

گیبسون و گلاور به ترتیب نقش خود را به عنوان افسران پلیس، مارتین ریگز و راجر مورتاگ، که از یک شاهد فدرال تحریک‌کننده (پسی) محافظت می‌کنند، بازی می‌کنند، در حالی که با باندی از فروشندگان مواد مخدر آفریقای جنوبی که پشت مصونیت دیپلماتیک پنهان شده‌اند، مقابله می‌کنند. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین صدا (برای رابرت جی هندرسون) شد. این فیلم اکثراً نقدهای مثبتی دریافت کرد و بیش از ۲۲۷ میلیون دلار در سراسر جهان کسب کرد.

بازیگران و نقش‌ها[ویرایش]

گیشه[ویرایش]

اسلحه مرگبار ۲ سومین فیلم موفق سال ۱۹۸۹ در آمریکای شمالی (پس از بتمن و ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی) بود که نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار در ایالات متحده و ۸۰٫۶ میلیون دلار در خارج از کشور به دست آورد.

بازخوردها[ویرایش]

بر اساس ۴۵ بررسی در راتن تومیتوز دارای ۸۲ درصد تاییدیه و میانگین امتیاز ۷ از ۱۰ است.[۴] در متاکریتیک، میانگین وزنی فیلم بر اساس ۲۱ منتقد، ۷۰ از ۱۰۰ است که نشان‌دهنده «بررسی‌های عموماً مطلوب» است.[۵] تماشاگران در نظرسنجی سینماسکور به فیلم نمره متوسط کمیاب "A+" در مقیاس A+ تا F دادند.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Implosion Will Make A Scene". Orlando Sentinel. Archived from the original on 26 December 2010. Retrieved 2010-10-25.
  2. Los Angeles Times
  3. "Lethal Weapon 2". Box Office Mojo. Retrieved May 24, 2016.
  4. "Lethal Weapon 2 (1989)". Rotten Tomatoes. Retrieved January 11, 2022.
  5. "Lethal Weapon 2 (1989): Reviews". Metacritic. Archived from the original on 6 June 2010. Retrieved December 2, 2009.
  6. "CinemaScore". cinemascore.com.

پیوند به بیرون[ویرایش]