ازدواج همجنس در چی‌واوا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وضعیت حقوقی ازدواج همجنس
در بعضی مناطق انجام می‌شود
به رسمیت شناخته می‌شود، انجام نمی‌شود

ازدواج همجنس‌ در ایالت چی‌واوا مکزیک از ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵ و پس از دستور فرماندار ایالت، قانونی شد.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

براساس قانون اساسی مکزیک، چنانچه هرکدام از ۵ حکم دادگاه عالی در یک مورد خاص به نتیجه‌ای یکسان منجر شود، قانونگذاران موظف خواهند بود قانون را تغییر دهند.[۲] چنین شرایطی در ایالت چی‌واوا برقرار بود و با این وجود هنوز سامانهٔ قانونگذاری تغییری در قانون ایجاد نکرده بود. در این زمان انتظار می‌رفت که دادگاه عالی به کنگره دستور دهد تا برای تغییر قانون اقدام کند؛ وانگهی فرماندار چی‌واوا، سسار دوارته خاکس پیشدستی کرده و اعلام کرد که فرمانداری او دیگر جلوی ازدواج همجنس در این ایالت را نخواهد گرفت؛ بنابراین امکان ازدواج زوج‌های همجنس در چی‌واوا فراهم گردید.[۳]

پس از مکزیکو سیتی و دو ایالت کینتانا رو و کواویلا، چی‌واوا سومین ایالتی در مکزیک بود که ازدواج زوج‌های همجنس در آن شکل قانونی به خود گرفت.

پانویس[ویرایش]

  1. Morgan, Joe (12 June 2015). "Mexico state of Chihuahua officially approves same-sex marriage". Gay Star News. London. Archived from the original on 30 July 2019. Retrieved 12 June 2015.
  2. Lavers, Michael K. (19 February 2013). "Mexican Supreme Court finds gay marriage ban unconstitutional". Washington Blade. Washington, DC. Retrieved 12 June 2015.
  3. "Mexican state to allow same-sex marriage" (به انگلیسی). Washington Blade. 12 June 2015. Retrieved 27 June 2015.

منابع[ویرایش]