اریک تن هاخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اریک تن هاخ
تن هاخ هنگام مربیگری اوترخت در سال ۲۰۱۷
اطلاعات شخصی
زادروز ۲ فوریهٔ ۱۹۷۰ ‏(۵۴ سال)
زادگاه هاکس‌برخن، هلند
قد ١٨۰ سانتی متر
پست مدافع میانی
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی منچستر یونایتد (سرمربی)
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۸۹–۱۹۹۰ توئنته ۱۴ (۰)
۱۹۹۰–۱۹۹۲ دی گرافشاپ ۵۴ (۶)
۱۹۹۲–۱۹۹۴ توئنته ۴۵ (۲)
۱۹۹۴–۱۹۹۵ والویک ۳۱ (۲)
۱۹۹۵–۱۹۹۶ اوترخت ۳۰ (۲)
۱۹۹۶–۲۰۰۲ توئنته ۱۶۲ (۳)
مجموع ۳۳۶ (۱۵)
دوران مربیگری
۲۰۱۲–۲۰۱۳ گو اهد ایگلز
۲۰۱۳–۲۰۱۵ بایرن مونیخ ۲
۲۰۱۵–۲۰۱۷ اوترخت
۲۰۱۷–۲۰۲۲ آژاکس
۲۰۲۲– منچستر یونایتد
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

اریک تن هاخ (به هلندی: Erik ten Hag؛ زادهٔ ۲ فوریهٔ ۱۹۷۰) بازیکن فوتبال پیشین و سرمربی فوتبال اهل هلند است او هم‌اکنون هدایت تیم منچستر یونایتد در لیگ برتر انگلستان را بر عهده دارد.

باشگاهی[ویرایش]

در دوران بازی حرفه‌ای، تن هاخ به‌عنوان مدافع میانی در تیم‌های توئنته، دی گرافشاپ، والویک و اوترخت بازی کرد. او در سه دوره مختلف باری تیم توئنته بازی کرد و در فصل ۰۱–۲۰۰۰ با این تیم قهرمان جام حذفی هلند شد. او در پایان فصل ۰۲–۲۰۰۱ و در ۳۱ سالگی در تیم توئنته از فوتبال خداحافظی کرد.

سرمربی‌گری[ویرایش]

اوایل دوران حرفه‌ای[ویرایش]

در سال ۲۰۱۲، مارک اورمارس که یکی از سهام‌داران باشگاه فوتبال گو اهد ایگلز بود، تن هاخ را به‌عنوان سرمربی این تیم در لیگ دسته اول هلند انتخاب کرد. او در اولین و تنها فصل حضورش در این تیم، موفق شد تا این تیم را بعد از ۱۷ سال به لیگ برتر هلند برگرداند.[۱][۲]

او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، سرمربی بایرن مونیخ ۲ بود.[۳][۴]

تن هاخ در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان مدیر ورزشی و سرمربی تیم اوترخت انتخاب شد و در اولین فصل حضورش این تیم را به مقام پنجم لیگ رساند. در فصل ۱۷–۲۰۱۶ او این تیم را به مقام چهارم رساند و سهمیهٔ حضور در مسابقات انتخابی لیگ اروپا را کسب کرد.[۵]

آژاکس[ویرایش]

در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ و بعد از برکناری مارسل کایزر از مقام سرمربی‌گری تیم آژاکس، تن هاخ به عنوان سرمربی این تیم معرفی شد. در سال ۲۰۱۹، او تیم آژاکس را برای اولین بار از سال ۱۹۹۷ به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رساند و در این راه تیم‌های رئال مادرید (مدافع عنوان قهرمانی) و یوونتوس را حذف کرد. او در بازی برگشت یک‌ّهشتم نهایی مقابل رئال، این تیم را با نتیجهٔ ۴–۱ در سانتیاگو برنابئو شکست داد.[۶] در بازی اول نیمه‌نهایی نیز با نتیجه ۱–۰ در خانهٔ تاتنهام پیروز شدند.[۷] اما در بازی برگشت، با هت‌تریک لوکاس مورا در نیمه دوم بازی، نتیجه را ۳–۲ واگذار کردند و با قانون گل زده در خانه حریف، از راهیابی به فینال بازماندند.[۸]

او اولین جام دوران مربی‌گری‌اش را در ۵ مهٔ ۲۰۱۹ به دست آورد، جایی که تیم آژاکس موفق شد تا در فینال جام حذفی هلند، باشگاه فوتبال ویلم دوم را شکست دهد و به مقام قهرمانی برسد.[۹] تنها ده روز بعد از قهرمانی در جام حذفی، بعد از پیروزی ۴ بر ۱ مقابل باشگاه فوتبال دی گرافشاپ در لیگ نیز به مقام قهرمانی رسیدند و دوگانه نصیب باشگاه شد.[۱۰]

در ۲۱ آوریل ۲۰۲۱، تن هاخ با پیروزی مقابل باشگاه فوتبال ویتس‌آرنهم در فینال جام حذفی، آژاکس را به بیستمین قهرمانی‌اش در این جام رساند.[۱۱] دو هفته بعد باشگاه آژاکس، قرارداد تن هاخ را تا پایان فصل ۲۳–۲۰۲۲ تمدید کرد.[۱۲] در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۲، تن هاخ با پیروزی ۳–۰ مقابل اوترخت، به سریع‌ترین مربی آژاکس تبدیل شد که به رکورد ۱۰۰ پیروزی با این تیم در لیگ می‌رسد. وی این کار را تنها در ۱۲۸ بازی انجام داد.[۱۳]

منچستر یونایتد[ویرایش]

در ۲۱ آوریل ۲۰۲۲، دو باشگاه آژاکس و منچستر یونایتد اعلام کردند که تن هاخ از ابتدای فصل ۲۳–۲۰۲۲ سرمربی‌گری شیاطین سرخ را بر عهده خواهد گرفت.او افت شدیدی را در اوایل سرمربی گری در منچستر تجربه کرد. در اولین بازی‌اش مقابل برایتون با نتیجه ۲-۱ شکست خورد و در ۴ می نتیجه را ۴-۰ به برتنفورد واگذار کرد و در بازی بعدی ۶-۳ از منچستر سیتی شکست خورد. اما کم‌کم با این تیم اوج گرفت و حتی منچستر سیتی در دور برگشت و بارسلونا را در لیگ اروپا شکست داد.

او در فینال جام اتحادیه انگلستان هم با بردن نیوکاسل، اولین قهرمانی‌اش را بعد از حدود شش سال پس از لیگ اروپای ۱۷-۲۰۱۶ جشن گرفت

آمار مربی‌گری[ویرایش]

تا تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۲
رکورد دوران سرمربی‌گری بر اساس تیم‌ها
تیم ملیت از تا آمار
G W D L GF GA GD برد %
گو اهد ایگلز هلند ۱ ژوئیه ۲۰۱۲ ۶ ژوئن ۲۰۱۳[۳] ۳۹ ۱۸ ۱۱ ۱۰ ۸۲ ۵۷ ۲۵+ ۰۴۶
بایرن مونیخ ۲ آلمان ۶ ژوئن ۲۰۱۳[۳] ۲۲ مهٔ ۲۰۱۵[۱۴] ۷۲ ۴۸ ۱۰ ۱۴ ۱۵۶ ۶۱ ۹۵+ ۰۶۷
اوترخت هلند ۲۳ مهٔ ۲۰۱۵[۵][۱۵] ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷ ۱۱۱ ۵۶ ۲۶ ۲۹ ۱۹۲ ۱۲۲ ۷۰+ ۰۵۰
آژاکس هلند ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ ۱۵ می ۲۰۲۲ ۲۱۵ ۱۵۸ ۲۸ ۲۹ ۵۷۶ ۱۷۸ ۳۹۸+ ۰۷۳
منچستریونایتد ۲۳ می ۲۰۲۲ اکنون 30 21 2 7 73.1
مجموع ۴۳۲ ۲۷۷ ۷۳ ۸۲ ۱٬۰۰۶ ۴۱۸ ۵۸۸+ ۰۶۴

افتخارات[ویرایش]

بازیکن[ویرایش]

دی گرافشاپ

توئنته

سرمربی[ویرایش]

منچستریونایتد جام اتحادیه انگلیس 2022-2023

بایرن مونیخ ۲

آژاکس

انفرادی

منابع[ویرایش]

  1. Netherlands - E. ten Hag - Profile with news, career statistics and history Soccerway
  2. "Overmars commissaris bij Go Ahead Eagles" [Overmars Commissioner at Go Ahead Eagles]. Voetbal International (به هلندی). Amsterdam. 11 April 2005. Retrieved 7 March 2014.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Warmbrunn, Benedikt (6 June 2013). "Unterrichter in kniffligen Fragen". Süddeutsche Zeitung (به آلمانی). Retrieved 7 December 2013.
  4. "Heiko Vogel trainiert künftig die U23 des FC Bayern" (به آلمانی). Süddeutsche Zeitung. 15 April 2015. Retrieved 15 April 2015.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ "Ten Hag wird Trainer und Sportdirektor beim FC Utrecht" (به آلمانی). kicker. 22 April 2015. Retrieved 11 June 2015.
  6. "Ajax close to perfection in Real Madrid thrashing, says Erik ten Hag". Sky Sports. 6 March 2019.
  7. "De Ligt powers Ajax into semi-finals" (به انگلیسی). Skysports.com. 16 April 2019. Retrieved 16 April 2019.
  8. Bushnell, Henry (8 May 2019). "Tottenham stuns Ajax with last-second winner in Champions League semifinal". Yahoo! Sports. Retrieved 8 May 2019.
  9. "Ajax beat Willem II to take the KNVB Cup for first time since 2010" (به انگلیسی). dutchnews.nl. 5 May 2019. Retrieved 5 May 2019.
  10. "Ajax Clinches Eredivisie Title, Dutch Domestic Double" (به انگلیسی). si.com. 15 May 2019. Retrieved 15 May 2019.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ "Ajax strike late to down Vitesse and lift their 20th KNVB Cup". Football Oranje. 18 April 2021. Retrieved 30 April 2021.
  12. "Ajax boss Ten Hag extends contract ending links with Tottenham". ESPN. 30 April 2021. Retrieved 30 April 2021.
  13. "Geen enkele Eredivisie-trainer won ooit zo snel 100 keer met 1 club als Ten Hag met Ajax" (به هلندی). sportnieuws.nl. 16 January 2022. Retrieved 16 January 2022.
  14. "Bayern München II". kicker.de (به آلمانی). kicker. Retrieved 11 June 2015.
  15. "FC Utrecht". kicker.de (به آلمانی). kicker. Retrieved 11 June 2015.
  16. "Ten Hag vertrekt bij Bayern München". www.nos.nl. Retrieved 12 April 2022.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ "Ten Hag wins Rinus Michels Award". AFC Ajax. 10 August 2021. Retrieved 14 April 2022.
  18. "The Best FIFA Men's Coach". www.fifa.com. Archived from the original on 11 December 2016. Retrieved 9 December 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]