اداره فرهنگ و میراث فرهنگی امارت ابوظبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرهنگ و میراث فرهنگی
ادغام‌شده بااداره گردشگری و فرهنگ ابوظبی
بنیان‌گذاری۲۰۰۶
انحلال۲۰۱۲
گونهدولتی
هدفمیراث فرهنگی
ستادابوظبی، امارات متحده عربی
منطقه
امارات متحده عربی
سازمان مادر
بنیاد فرهنگی ابوظبی
وبگاه

ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی امارت ابوظبی (عربی: هيئة أبو ظبي للثقافة والتراث) یک نهاد قانونی در امارات متحده عربی بود که مدیریت میراث فرهنگی در امارت ابوظبی را بر عهده داشت.[۱] این اداره در سال ۲۰۱۲ در سازمان گردشگری و فرهنگ ابوظبی ادغام شد.

تاریخچه[ویرایش]

ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی امارت ابوظبی (شناخته‌شده با نام اختصاری ADACH) در ۴ اکتبر ۲۰۰۵ با حکم محلی (قانون ۲۸/۲۰۰۵) به‌عنوان نهاد حاکمیتی اختصاصی امارت ابوظبی برای حفاظت از میراث فرهنگی تأسیس شد.[۲] هم بخش بناهای تاریخی و هم بخش باستان‌شناسی امارت ابوظبی توسط این سازمان اداره می‌شدند.[۳] مقر این سازمان در یکی از قدیمی‌ترین بناهای میراث فرهنگی شهر در نزدیکی قصرالحسن قرار داشت. این ساختمان یک سالن نمایش، یک آمفی‌تئاتر و یک گالری داشت.[۴]

ابتکارات[ویرایش]

این سازمان حضور امارات متحده عربی را در پنجاه و سومین دوسالانه ونیز در سال ۲۰۰۹ سازماندهی کرد.[۵] ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی رویدادهایی هنری را نیز در ابوظبی برگزار کرد و با همکاری شورای فرهنگی بریتانیا رقصنده اکرم خان را در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد.[۶] در همان سال، این اداره برای ارائه بورسیه تحصیلی به افراد علاقه‌مند به اقتصاد دانش‌بنیان، با شورای توسعهٔ منطقه غرب، نیروی دفاع اتحادیه و دپارتمان خدمات شهری امارات متحده عربی به همکاری پرداخت.[۲] تا سال ۲۰۱۰، این سازمان با «مشکلات سازمانی و مالی» روبرو بود.[۴]

ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی امارت ابوظبی در سال ۲۰۱۱ یک پروژهٔ حفاظتی را برای فهرست‌کردن و تحقیق پیرامون میراث فرهنگی و زندگی کسانی که پیش از نوسازی در دههٔ ۱۹۶۰ در این منطقه زندگی می‌کردند، راه‌اندازی کرد.[۷] این سازمان همچنین یک پایگاه دادهٔ جی‌آی‌اس را برای سایت‌های میراث فرهنگی راه‌اندازی کرد و برنامه‌ای را نیز برای حفاظت تاریخی از بناهای تاریخی در مناطق روستایی کشور سازمان‌دهی کرد.[۳] این سازمان همچنین میزبان اولین جشنوارهٔ وومد در خاورمیانه بود.[۸] علاوه بر این، برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی و جشنوارهٔ فیلم ابوظبی، و همچنین تأسیس مرکز هنری القطره نیز توسط این اداره انجام شد.[۴]

در فوریهٔ ۲۰۱۲، ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی ابوظبی اعلام کرد که در حال گسترش محل استقرار موزه ملی العین و حفاظت پارک باستان‌شناسی حلی در العین است. هدف از این پروژه، نشان‌دادن تاریخ فرهنگی العین در خارج از شهر مرکزی و در نواحی نزدیک‌تر به مرزهای واحه بود. حفاظت از پارک باستان‌شناسی العین، شامل یک مرکز تفسیری پیرامون مردم و تاریخ این منطقه بود.[۹]

ادغام و وضعیت کنونی[ویرایش]

ادارهٔ گردشگری و فرهنگ ابوظبی در فوریهٔ ۲۰۱۲ تأسیس شد و ادارهٔ فرهنگ و میراث فرهنگی امارت ابوظبی در همان زمان در آن ادغام شد.[۱۰] این ادغام توسط خلیفه بن زاید آل نهیان و با هدف داشتن یک سازمان واحد حاکم بر همهٔ جنبه‌های گردشگری انجام شد.[۱۱]

پس از ادغام، جشنواره‌های وومد و صدار عربستان به‌همراه کنسرت‌های موسیقی کلاسیک ابوظبی لغو شدند. نام این سازمان همچنان نمایندهٔ نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی و آکادمی موسیقی عربی بیت العود است.[۴] این سازمان با کتابخانه دیجیتال جهانی همکاری می‌کرد و محتوای آنها همچنان از طریق وبگاه کتابخانه دیجیتال جهانی در دسترس است.[۱۲] این سازمان با آکادمی فیلم نیویورک، که همچنان برقرار است نیز شریک بود.[۱۳]

مجموعه‌ها[ویرایش]

مجموعهٔ عکاسی ادوارد «تاگ» ویلسون از جملهٔ مجموعه‌های این سازمان بود.[۱۴]

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

  • Dunston, Lara and Sarah Monaghan. Top 10 Dubai. New York: Penguin (2012). ISBN 0756695392

منابع[ویرایش]

  1. Abu Dhabi Authority for Culture and Heritage بایگانی‌شده در دسامبر ۲۴, ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine, Abu Dhabi Classics.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Oxford Business Group (2009). The Report: Abu Dhabi 2009. Oxford Business Group. p. 26. ISBN 978-1-907065-04-0.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Zeynep Aygen (5 March 2013). International Heritage and Historic Building Conservation: Saving the World's Past. Routledge. p. 144. ISBN 978-0-415-88814-1.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ "The ADACH, the Abu Dhabi Authority for Culture and Heritage". Neil. Gulf Art Guide. Archived from the original on 24 December 2013. Retrieved 24 December 2013.
  5. "Abu Dhabi - ADACH Platform". Venice Biennale 2009. Universes in Universe. Retrieved 21 December 2013.
  6. Darwish, Reda. "British Council and Abu Dhabi Authority for Culture & Heritage: Akram Khan to Visit UAE". Global Arab Network. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 21 December 2013.
  7. Chabbi, Amel; Hossam M. Mahdy (2011). "Virtuous Circle or Vicious Cycle?" (PDF). Retrieved 21 December 2013. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  8. Paul Baines; Chris Fill; Kelly Page (2013). Essentials of Marketing. Oxford University Press. p. 300. ISBN 978-0-19-964650-0.
  9. "Museum and archaeological park for Abu Dhabi". News. Past Horizons. Archived from the original on 6 March 2012. Retrieved 21 December 2013.
  10. "Abu Dhabi Tourism and Culture Authority (TCA)". Departments. Abu Dhabi Government. Retrieved 24 December 2013.
  11. Thomas, Jen. "New tourism authority to replace two agencies for Abu Dhabi". Business. The National. Retrieved 24 December 2013.
  12. "About the World Digital Library: Partners". World Digital Library. Retrieved 21 December 2013.
  13. "Abu Dhabi Campus". New York Film Academy. 2014. Archived from the original on June 19, 2014. Retrieved June 19, 2014.
  14. "Mosque in Al-Ain". World Digital Library. Retrieved 28 May 2013.