اتحادیه اپیروس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سکه ای ضرب شده در لیگ (اتحادیه) اپیروس، زئوس (سمت چپ) و نورپردازی با کلمه "ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ" - اپیروت (راست)

اتحادیه اپیروس یا لیگ اپیروس (Epirote: Κοινὸν Ἀπειρωτᾶν, Koinòn Āpeirōtân; Attic: Κοινὸν Ἠπειρωτῶν, Koinòn Ēpeirōtôn) یک کوینون یا ائتلافی باستانی[۱] واقع در اپیروس بود.[۲]

مردمان اپیروسی را در زبان انگلیسی اپیروت می‌نامند.[۳]

قبایل اصلی این لیگ عمدتاً مولوسی‌ها، تسپروتی‌ها و چائونی‌ها را شامل می‌شدند.

تاریخچه[ویرایش]

این ائتلاف بین سال‌های ۳۷۰ و ۳۲۰ قبل از میلاد تأسیس شد (ابتدا به عنوان اتحادیه مولوسیان در ۳۷۰ پیش از میلاد شناخته می‌شد)، که با متحد شدن سه قبیله اصلی اپیروس (یعنی مولوس‌ها، تسپروتی‌ها و چائونی‌ها) گسترش یافت.[۴] اوراکل دودونا مرکز مذهبی، سیاسی و فرهنگی اتحادیه مولسیان و بعداً تمام اتحادیه اپیروس بود.

پیرهوس اپیروسی در ۲۹۷ قبل از میلاد رهبر اتحادیه شد.[۵] هنگامی که آگاتوکلس پادشاه سیراکوز، جزیره کورس را فتح کرد، این جزیره را به عنوان جهیزیه به دخترش لاناسا در ازدواج او با پیروهس در سال ۲۹۵ قبل از میلاد هدیه کرد.[۶]

سپس جزیره به عضویت لیگ اپیروس درآمد. شاید در آن زمان بود که شهرک کاسیوپه برای خدمت به عنوان پایگاهی برای لشکرکشی‌های پادشاه اپیروس تأسیس شد. این جزیره تا سال ۲۵۵ قبل از میلاد در اتحادیه اپیروس باقی ماند تا اینکه پس از مرگ اسکندر دوم اپیروس مستقل شد. اتحادیه در جریان نبرد فینیس توسط ایلیری‌ها شکست خورد، که مجبور شد برای جلوگیری از حملات بیشتر با تئوتا(Teuta) متحد شود. این اتحاد اپیروسی‌ها را با آچایی‌ها و آتولی‌ها دشمنی کرد، اما احتمالاً پس از شکست ایلیریایی‌ها در جنگ اول ایلیریا پایان یافت.

اگرچه اتحادیه اپیروس در دو جنگ اول مقدونیه بی‌طرف باقی ماند، اما در نهایت در جنگ سوم مقدونیه (۱۷۱–۱۶۸ قبل از میلاد) منحل شد، و مولوسیان در کنار مقدونی‌ها و چائونی‌ها و تسپروتی‌ها از جمهوری روم حمایت کردند.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. طیف کاملی از معانی را می‌توان در زیر κοινός در لیدل و اسکات 1940 یافت.
  2. قایق نویس، گالگولا و تالبرت 2004, p. 92: "پیروس با این مدل مطابقت داشت. پایگاه قدرت او سلطنت او بر مولسیان بود، یک منصب سنتی با محدودیت‌های مرسوم. به این پست او پست هژمون یا فرمانده اتحادیه Epirote را اضافه کرد، اتحادی از جوامع حصری که هر یک به آن نیروها و منابع مالی را در جهت اهداف مشترک مشارکت داد.»
  3. "اپیروت". دیکشنری (به انگلیسی).
  4. فرانک1989, p. 459: "به عنوان پادشاه مولوسیان - او هرگز خود را پادشاه اپیروت‌ها و مسلماً هرگز پادشاه اپیروس نامید، عنوانی که به ویژه در سنت رومی یافت می‌شود - پیرهوس در همان زمان هژمون اتحادیه Epirote بود که در حدود 325 تأسیس شد. /20 و خود را به عنوان "ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΤΩΝ ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ" ("متحدان اپیروتی") روی کتیبه‌ها توصیف می‌کند. اتحادیه سه قوم اصلی اپیروس را متحد کرد (نقشه 9) - مولوس‌ها، تسپروتی‌ها و چائونی‌ها، که ظاهراً آخرین نفر بودند که بپیوندید؛ هر یک از اینها به نوبه خود از زیر گروه‌های متعددی تشکیل شده‌است.
  5. کوستر 1995، ص. 33: "پس از تجربیات مختلف، پیروس پادشاه مولوسیان و رهبر اتحادیه اپیروت در شمال غربی یونان (297 قبل از میلاد) شد."
  6. چاموکس2002, p. 59; فرانک1989, p. 458.
  7. "اپیروس". دایرةالمعارف بریتانیکا. دایرتالمعارف بریتانیکا، Inc. بازیابی شده در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳.