ابواسحاق انصاری تلمسانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابواسحاق انصاری تلمسانی
زادهٔ۱۲۱۲م/۶۰۹ق
تلمسان
درگذشت۱۳۰۰م/۶۹۹ق
مالاگا یا سبته
پیشهفقیه و ادیب

ابراهیم انصاری تلمسانی شهرت‌یافته با کُنیه‌اش ابواسحاق (۱۲۱۲–۱۳۰۰م) فقیه و ادیب عربی اندلسی در سدهٔ هفتم هجری/سیزدهم میلادی بود. به منظومهٔ شعری‌اش با عنوان الفرائض شهرت یافت که تلمسانیة نیز نامیده می‌شود. مقالة فی علم العروض الدوبیتی (گفتاری در عروض دوبیتی) نیز از آثار اوست.[۱]

زندگی[ویرایش]

نسب کاملش «ابراهیم بن ابی‌بکر بن عبدالله بن موسی» ذکر شده است. خاستگاهش وقش (هوئکاس کنونی)، زادگاهش تلمسان بود و سه سال در گرانادا سکونت داشت، سپس تا پایان عمر باشندهٔ مالاگا بود. وی در ۶۹۰ هجری در سبته وفات یافت. [۲] زندگی‌نامه‌نویسان، تلمسانی را «فقیهی آگاه و مبرّز در احکام واجبات و مستحبات ، مسلط به شرایط عقود و قراردادها و توانا در سرودن شعر» دانسته‌اند؛ زیرکی، تواضع ، حافظه قوی، ساده زیستی و حُسن خلق را نیز از صفات وی بر شمرده‌اند. [۳]

منابع[ویرایش]

  1. زرکلی، خیرالدین (۲۰۰۲). «التلمسانی». [[الأعلام]] (PDF). ج. ۱. بیروت: دارالعلم للملایین. ص. ۳۳. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶. تداخل پیوند خارجی و ویکی‌پیوند (کمک)
  2. ابن مریم تلمسانی (۱۳۲۶/ ۱۹۰۸). البستان فی ذکر الاولیاء و العلماء بتلمسان. الجزایر: چاپ محمد ابن ابی شنب. صص. ج۱، ص۵۶. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  3. ابن فرحون (۱۴۱۷/ ۱۹۹۶). الدیباج المُذهَّب فی معرفة اعیان علماء المَذهَب. بیروت: چاپ مأمون بن محیی الدین جنان. صص. ج۱، ص۱۴۷. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)