آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک - دانشکده های‌معماری، طراحی و حفاظت
(به دانمارکی: Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering - Arkitektskolen)
نوعدانشگاه دولتی
بنیانگذاری شده۱۷۵۴ میلادی
رئیس دانشگاهلارس بنت
دانشجویان۲۰۰ (۲۰۲۲ میلادی)
موقعیتکپنهاگ، دانمارک
پردیسکپنهاگ
وبگاه

آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک (به انگلیسی: Royal Danish Academy of Fine Arts(به دانمارکی: Det Kongelige Danske Kunstakademi - Billedkunst Skolerne) یک دانشگاه هنر در دانمارک است[۱] که بیش از ۲۵۰ سال آموزش هنر را ارائه کرده‌ است و نقش خود را در توسعۀ هنر دانمارک ایفا کرده‌ است.

تاریخچه[ویرایش]

آکادمی سلطنتی پرتره، مجسمه‌سازی و معماری دانمارک در کپنهاگ در ۳۱ مارس ۱۷۵۴ میلادی افتتاح شد و به عنوان هدیه به پادشاه فردریک پنجم در تولد ۳۱ سالگی او اهداء شد.

نام آن به آکادمی سلطنتی نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری دانمارک در سال ۱۷۷۱ میلادی تغییر یافت. در همان رویداد، یوهان فریدریش اشترونزه طرح جدیدی را در آکادمی معرفی کرد تا کارآموزان صنعتگر را تشویق کند تا در کلاس‌های تکمیلی طراحی شرکت کنند تا مفهوم «خوش سلیقه» توسعه یابد. رونق ساختمان ناشی از آتش‌سوزی بزرگ ۱۷۹۵ میلادی از این ابتکار بسیار سود برد.[۱]

در سال ۱۸۱۴ میلادی نام دوباره تغییر کرد، این بار به آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک. هنوز هم در ساختمان اصلی خود، کاخ شارلوتنبورگ، واقع در کونگس نیتورو در کپنهاگ قرار دارد. دانشکدۀ معماری از سال ۱۹۹۶ میلادی در ساختمان‌های سابق نیروی دریایی در هولمن واقع شده‌ است.

این آکادمی بزرگتر و دارای بودجه بهتری نسبت به آکادمی هنر جوتلند و آکادمی هنر فونن است که برنامه‌های مشابهی را ارائه می‌دهند.

در مورد موضوعات نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، گرافیک، عکاسی، پرفورمنس، ویدئو و تاریخچۀ این موضوعات به آموزش و پژوهش می‌پردازد.

این آکادمی تحت مدیریت وزارت فرهنگ دانمارک است.

دانشکدۀ معماری، طراحی و حفاظت از دانشکده‌های هنرهای تجسمی جدا است و بنابراین یک مؤسسۀ متفاوت (کی‌ای‌دی‌کی-KADK) است.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Højbro Plads". Golden Days. Archived from the original on 2011-07-19. Retrieved 2010-07-21. (به دانمارکی). Archived from the original on 19 July 2011. Retrieved 30 July 2022.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  2. "Nina Saemundsson" (PDF). Reykjavík Art Museum. 2008. Retrieved 2020-06-15. (به دانمارکی). Archived from the original (PDF) on 23 August 2021. Retrieved 30 July 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]