آنا جانبازیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنا جانبازیان
نام هنگام تولدآناهید جانبازیان
زادهٔ۲۲ مه ۱۹۵۲
تهران، ایران
درگذشت۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ (۶۵ سال)
لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
علت مرگسرطان
ملیتارمنی‌تبار ایرانی
پیشهطراح رقص و رقصنده
کارهای برجستهپایه‌گذار گروه آکادمی رقص جانبازیان در سال ۱۹۸۸
والدینسرکیس جانبازیان و فلور

آناهید «آنا» جانبازیان ارمنی: Աննա (Անահիտ) Սարգիսի Ջանբազյան; انگلیسی: Anna Djanbazian طراح برجسته رقص، رقصنده بزرگ و دختر سرکیس جانبازیان هنرمند و تاریخ ساز رقص در ایران بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آنا در ۱۳۳۱ (۲۲ مه ۱۹۵۲) در تهران به دنیا آمد. وی از ۳ سالگی در هنرستان پدرش استاد باله سرکیس جانبازیان یادگیری رقص را آغاز کرد و در ۵ سالگی در تالار فرهنگ شهر تهران، به اجرای رقص پرداخت و در ۷ سالگی رسماً به فراگیری فنون باله کلاسیک روی آورد. آنا جانبازیان فوق لیسانس رشته طراحی و رقص مدرن از دانشگاه یوسی ال ای بود و به دلیل رقص‌های آبستره و انتزاعی، جایگاهی رفیع در صحنه طراحی رقص و جایگاهی رفیع در صحنه طراحی باله مدرن ایران داشت.

تا هنگام کوچ علاوه بر تعلیم و تربیت شاگردان و مربیان بسیار، بیش از ۱۰۰ باله تئاترال روی صحنه اجرا کرد. سرکیس جانبازیان از مهاجران ارمنی بود که ابتدا در قزوین ساکن شد و تعلیم رقص را آغاز نمود و سپس در سال ۱۳۲۰ به تهران رفت و اولین هنرستان باله را میان گذاشت و آنا با جانبازیان میوه زندگی هنری سرکیس بود و زمان ترک پدر ۱۱ سال بیشتر نداشت ولی بعد از یک دوره در ارمنستان، به بازسازی هنرستان پدر پرداخت و فعالیت او تا زمان انقلاب مرتب اوج می‌گرفت ولی انقلاب اسلامی] او را از فعالیت بازداشت و در سال ۱۳۶۳ آنا ایران را ترک گفت و سرانجام بنیاد باله جانبازیان را در گلندیل، کالیفرنیا برپا ساخت و به تحصیل آکادمیک نیز ادامه داد و در طی سال‌ها رقص‌های مدرن و محلی و فولکلوریک ایران و ارمنستان را برای نسل جوان مهاجر ارائه داد.

آنا جانبازیان قبل از اجرای یک برنامه بسیار با شکوه «باله تئاترال گوهر روح» برادر خود را براثر سرطان از دست داد و این برنامه را به او تقدیم کرد و در ضمن همه عواید آنرا به سازمان مبارزه با سرطان آمریکا هدیه کرد؛ و این یکی از آخرین و با شکوه‌ترین برنامه‌های او روی صحنه بود.

وی در تدارک اجرای بخش‌هایی از شاهنامه و موسیقی فولکلوریک ایران بود که متأسفانه به دلیل درگذشتش انجام نشد. روز جمعه ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ در لس آنجلس براثر سرطان درگذشت.

جوایز[ویرایش]

  • «Լեստըր Հորթոն» պարի մրցանակ, ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ and ۲۰۰۶
  • «Grand Prix of Italy» մրցանակ, ۲۰۵
  • «Diamond Awards» մրցանակ, ۲۰۰۷
  • ՀՀ սփյուռքի նախարարության «Կոմիտաս» մեդալ, ۲۰۱۵

منابع[ویرایش]

  • DJANBAZIAN, Sarkis. Iranica. دریافت‌شده در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۸.
  • EL-Khouri, Tatiana (12 July 2017). "In memory of Anna Djanbazian". Archived from the original on 4 April 2018.
  • Rocha, Veronica (22 January 2014). "Honoring the memory of a loved one: Area dance academy to present 'Priceless Soul' at GCC".
  • "A Priceless Performance by The Djanbazian Ballet". Javanan.
  • Mary Ellen Snodgrass (ed.). The Encyclopedia of World Ballet. p. 155.
  • «Anna Djanbazian: "For me, Armenia is my heart, my soul and my blood. My soul leaps whenever I utter the word 'Armenia'"». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]