آسفالتین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آسفالتین (انگلیسی: Asphaltene) ترکیبات سنگینی از جنس ساختارهای هیدروکربن آروماتیکی می‌باشند، که در نفت خام به‌صورت معلق یافت می‌شوند و به‌وسیله رزین­‎ها، به‌عنوان عامل نگهدارنده، احاطه شده­‌اند. عوامل تشکیل رسوب آسفالتین در مخازن نفتی به تغییرات فشار، دما یا ترکیب نفت بستگی دارد که این عوامل سبب به هم خوردن تعادل شیمیایی موجود در مخزن و چاه شده، که در نتیجه باعث تشکیل رسوب می‌شود.

آسفالتین‌ها دارای بار الکتریکی نیز می­‎باشند و به تنهایی مولکولی با یک ساختار یکنواخت محسوب نمی‌شوند، بلکه دسته­‎ای از مولکول‌ها را شامل می­‎شوند و دارای عناصری همچون گوگرد، اکسیژن و نیتروژن، همچنین فلزاتی مانند نیکل و وانادیم می­‎باشند. پنتان و هپتان نرمال دو ماده‎­ای هستند که اغلب برای جداسازی آسفالتین از نفت خام مورد استفاده قرار می­‎گیرند. واکس­‎ها و رزین­‎ها در نفت حل می‎­شوند، در حالیکه آسفالتین­‎ها اغلب به‌صورت حل‌نشده و در حالت کلوئیدی باقی می­‎مانند.

رسوب آسفالتین در مخازن نفتی، یکی از موارد بسیار مهم در کنترل تولید بهینه از مخازن می‌باشد. انسداد در محیط متخلخل سازندهای نفتی، دهانه و درون چاه، همچنین در تأسیسات فرآورشی و خطوط انتقال، از مشکلات بسیار جدی تولید نفت‌های آسفالتینی می‌باشد.

منابع[ویرایش]