آئورورا رودریگس کارباییرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آئورورا رودریگس کارباییرا
B&W portrait photograph of a standing, middle-aged woman, wearing a dress, holding a cat.
زادهٔ۲۳ آوریل ۱۸۷۹
فرول، لاکرونیا، اسپانیا
درگذشت۲۸ دسامبر ۱۹۵۵ (۷۶ سال)
سیمپوسوئلوس، مادرید، اسپانیا
ملیتاسپانیایی
شناخته‌شده برایدختر نوجوان خود را که به‌عنوان یک آزمایش اصلاح نژادی به‌دنیا آورده و تربیت کرده بود، به قتل رساند.

آئورورا رودریگس کارباییرا (انگلیسی: Aurora Rodríguez Carballeira؛ ۲۳ آوریل ۱۸۷۹ – ۲۸ دسامبر ۱۹۵۵) یک زن اسپانیایی بود و مادر ایلدگارت رودریگس کارباییرا بود، دختری که او را با نیت انجام یک آزمایش علمی باردار شد و می‌خواست الگویی برای «زن آینده» باشد.

اگرچه او در مورد سن خود دروغ گفته‌است، و تاریخ‌های گوناگونی برای زادروزش منتشر شده‌است، اما اعتقاد بر این است که وی در سال ۱۸۷۹،[۱] در خانه خانوادگی‌شان در خیابان ماگدالنا، در فرول لاکرونیا در اسپانیا به دنیا آمد. پدر و مادر او «فرانسیسکو رودریگس آریولا» (زادهٔ ۱۸۳۳) و «آنا کارباییرا لوپس» بودند.[۲] او توسط پدری دلسوز و مهربان از طبقه فرادست و در شرایطی نامتعارف بزرگ شد.[۳]

آئورورا فقدان تحصیلات رسمی خود را در دوران کودکی و جوانی با مطالعه کتاب‌های فراوانی از کتابخانه پدرش جبران کرد. او که همیشه از این فقدان تحصیل پشیمان بود (و شاید یکی از دلایلی بود که دخترش را برای تحصیلات عالیه و کارهایی که خودش نکرده بود، تربیت کرد) آئورورا از آن دوران ایده‌های مترقی آزادی‌خواهانه، و سوسیالیستی عمیقاً آرمانگرا داشت.

آئورورا دختر نابغه‌اش را ۹ ژوئن ۱۹۳۳ با شلیک چهار گلوله در حین خواب به قتل رساند[۱] و هرگز از کشتن ایلدگارت پشیمان نشد و تکرار کرد که اگر به گذشته برگردد، دوباره این کار را خواهد کرد. او پس از محاکمه به ۲۶ سال زندان محکوم شد که بیشتر آن را در آسایشگاه روانی سیمپوسوئلوس گذراند.[۴]

تا زمانی که سوابق پزشکی او در سال ۱۹۷۷ پیدا شد، اعتقاد بر این بود که آئورورا در حین جنگ داخلی اسپانیا ناپدید شده‌است، اما او در واقع در ۲۸ دسامبر ۱۹۵۵ بر اثر سرطان در آسایشگاه روانی سیمپوسوئلوس درگذشت.[۲] او را در یک گور دسته جمعی به خاک سپردند.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • Alvarellos, Enrique (1993). Mulleres destacadas de Galicia. Alvarellos Editora. ISBN 84-85311-96-5.
  • Cal Martínez, María Rosa (1991). A mí no me doblega nadie: Aurora Rodríguez, su vida y su obra (Hildegart). Sada (La Coruña): Ediciós do Castro, 2010, شابک ‎۹۷۸−۸۴−۸۴۸۵−۳۰۱−۵.
  • De Guzmán Espinosa, Eduardo. Aurora de sangre, Madrid: Gregorio del Toro, 1972.
  • Marco, Aurora (2007). Dicionario de Mulleres Galegas. Edicións A Nosa Terra. ISBN 978-84-8341-146-9.
  • Montero, Rosa (1998). Historias de mujeres (به اسپانیایی) (18 ed.). Madrid: Extra Alfaguara. pp. 181-93. ISBN 84-204-8301-X.
  • Rendueles Olmedo, Guillermo. El manuscrito encontrado en Ciempozuelos: análisis de la historia clínica de Aurora Rodríguez Madrid: Endymion, 1989, شابک ‎۹۷۸−۸۴−۷۷۳۱−۰۲۳−۵.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Ventura, Dalia. "La extraordinaria historia de Aurora Rodríguez Carballeira, la española que engendró una "hija perfecta" y terminó asesinándola". BBC News Mundo (به اسپانیایی). Retrieved 19 July 2023.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Aurora Rodríguez Carballeira – Female – 23 April 1879 – 28 December 1955". familysearch.org. Retrieved 19 July 2023.
  3. Brownmiller, Susan (13 April 1989). "Radical feminism is basis of thriller". Chicago Tribune (به انگلیسی). p. 79. Retrieved 19 July 2023 – via Newspapers.com.
  4. "Madrid Woman Sent to Asylum". The Waterbury Democrat (به انگلیسی). 27 December 1935. p. 13. Retrieved 19 July 2023 – via Newspapers.com.