افسوس که او یک فاحشه بود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«افسوس که او یک فاحشه بود»
تک‌آهنگ دیوید بویی
ای-ساید«سو (یا در فصلی از جنایت)»
تاریخ پخش۱۷ نوامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-11-۱۷)
تاریخ ضبط۲۰۱۴
استودیواستودیوی خانگی بویی، شهر نیویورک
ژانرآرت راک
زمان۵:۲۶
ناشر
ترانه‌نویس(ها)دیوید بویی
تهیه‌کننده(ها)دیوید بویی
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های دیوید بویی
«عشق گم است»
(۲۰۱۳)
«سو (یا در فصلی از جنایت)» / «افسوس که او یک فاحشه بود»
(۲۰۱۴)
«ستاره سیاه»
(۲۰۱۵)

«افسوس که او یک فاحشه بود» (به انگلیسی: Tis a Pity She Was a Whore) ترانه‌ای از دیوید بویی موسیقی‌دان انگلیسی است. این ترانه در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۴ به عنوان بی-ساید «سو (یا در فصلی از جنایت)» منتشر شد. یک نسخهٔ دوباره ضبط شده آن به عنوان ترانهٔ دوم در ستارهٔ سیاه (۲۰۱۶) بیست و پنجمین و آخرین آلبوم استودیوی بویی ظاهر شد.[۱] «افسوس که او یک فاحشه بود» در چندین کشور از جمله انگلستان به اوج جایگاه خود و به رتبهٔ ۱۰۷ رسید.

پیش‌زمینه و ضبط[ویرایش]

بویی یک نسخهٔ نمایشی خانگی از «افسوس که او یک فاحشه بود» را در اواسط ۲۰۱۴ در استودیوی خانگی در آپارتمانش در شهر نیویورک ضبط کرد.[۲] این یکی از معدودترین ترانه‌ها از کاتالوگ بویی است که در آن او خودش هر ساز را می‌نوازد.[۳] همکار او تونی ویسکانتی پس از شنیدن نسخهٔ نمایشی گفت: «عالی بود. مهارت‌های تولید او ۵۰۰۰ درصد افزایش یافته‌است!»[۲]

عنوان این ترانه برگرفته از درام ۱۶۳۳ افسوس که او یک فاحشه است از قرن ۱۷ میلادی نوشتهٔ نمایشنامه‌نویس انگلیسی جان فورد اقتباس شده‌است.[۴] با این حال، در حالی که درام فورد یک داستان عشق با محارم و انتقام است، اشعار این ترانه تیره‌تر و خشن‌تر هستند؛ زندگینامه‌نویس نیکلاس پگ معتقد است که اشعار از یک منبع کاملاً متفاوت گرفته شده‌اند.[۳] رایان دومبال از پیچفورک استدلال می‌کند که هر دو درام فورد و ترانهٔ بویی موضوعی یکسان را به اشتراک می‌گذارند – «انسان‌ها همیشه در صورت لزوم به یک زبان وحشیگری توسل می‌کنند، مهم نیست در کجا و در چه زمانی.»[۵] بویی خودش تنها یک بیانیهٔ رسمی عمومی در مورد این ترانه منتشر کرد: «اگر دوران‌گرها موسیقی راک می‌نوشتند، احتمالاً اینطوری صدا می‌داد.»[الف][۷]

این ترانه در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۴ توسط پارلوفون به عنوان بی-ساید ترانهٔ «سو (یا در فصلی از جنایت)»،[۲] با شماره کاتالوگ 10RDB2014 منتشر شد.[۸] در یک مصاحبه مطبوعاتی در انتشار ترانه بی-ساید اظهار شد که «افسوس که او یک فاحشه بود» دربارهٔ «ناآزمودگی و خامی تکان‌دهندهٔ جنگ جهانی اول» است.[۳]

یادداشت[ویرایش]

  1. دوران‌گری یا ورتیسیسم پاسخ نسبی در بریتانیا به فوتوریسم، در آن زمان ذهن بویی را به خود مشغول کرده بود. اولری می‌نویسد که آرمان‌های دوران‌گری در روز بعد (۲۰۱۳) حضور داشتند، در حالی که مجله آرمان‌گری بلست در فهرست شخصی «۱۰۰ کتاب برتر» او قرار داشت. اولری همچنین خاطرنشان می‌کند که غار گوساله طلایی، یک کلوپ دوران‌گری کاباره در اوایل دهه ۱۹۱۰، در پس زمینه جلد آلبوم ۱۹۷۲ بویی ظهور و سقوط زیگی استارداست و عنکبوت‌ها از مریخ دیده می‌شود.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. Greene, Andy (23 November 2015). "The Inside Story of David Bowie's Stunning New Album, 'Blackstar'". رولینگ استون. Archived from the original on 22 December 2016. Retrieved 18 July 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ O'Leary 2019.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Pegg 2016.
  4. Greene, Andy (23 November 2015). "The Inside Story of David Bowie's Stunning New Album, 'Blackstar'". رولینگ استون. Archived from the original on 22 December 2016. Retrieved 18 July 2021.
  5. Dombal, Ryan (7 January 2016). "David Bowie: Blackstar Album Review". پیچفورک (وبگاه). Archived from the original on 7 January 2016. Retrieved 7 January 2016.
  6. O'Leary 2019, pp. 620–627.
  7. Male, Andrew (10 November 2014). "Hear David Bowie's New Single, 'Tis a Pity She Was a Whore". Mojo. Archived from the original on 20 February 2016. Retrieved 12 March 2016.
  8. "Sue (Or in a Season of Crime)" (Digital media notes). David Bowie. UK: Parlophone. 2014. 1ORDB2014.{{cite AV media notes}}: نگهداری CS1: سایر موارد در یادکرد رسانه‌های AV (یادداشت‌ها) (link)