گویش اردکانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گویش اردكانی از گویش های جنوب غربی ایران است[۱] که در مناطقی از شهرستان سپیدان و از جمله مرکز آن، شهر اردکان فارس گفتار میشود. یکی از گویش های اصیل‌ در استان فارس و اردکان، مرکز آن شهرستان می‌باشد که بر پایه پژوهش های زبان‌شناسی، از دست نخورده‌ترین گویش‌های جنوبی در ایران است.[۲]

اطلاعات مربوط به این گویش شامل لغات، صرف و نحو و دیگر ابعاد این گویش در کتاب فرهنگ گویش اردکان فارس در سال 1389 منتشر شد. سپس در سال 1398 ویراست دوم این کتاب توسط پژوهشگر بومی به نام محمد امیری اردکانی به چاپ رسید.[۳][۴]

واژگان و ساختار[ویرایش]

این گویش از دو جهت بررسی می‌شود:
۱. از نظر واژگان متفاوت: بسیاری از کلماتی که در این گویش به کار می‌رود، کلماتی است که در ادبیات فارسی قدیم رایج بوده‌است. محمد امیری اردکانی مجموعه‌ای از این لغات را در کتاب "گویش اردکان فارس" به چاپ رسانده. برای مثال در این گویش به جای فعل "رفتن" از فعل "شدن" استفاده می‌کنند. چیزی که به وفور در ادبیات فارسی قدیم مشاهده می‌شود.
گویش اردکانی: بروم ← بشم /besham/ ------------ برو ← بشو /bosho/
نمونه این کلمات در ادبیات قدیم فارسی: حافظ: دلبر بشد و دلشدگان را خبر نکرد (بشد به معنی برفت)---------- سعدی: بشدی و دل ببردی، به دست غم سپردی (بشدی به معنی برفتی)

۲. از نظر ساختار دستوری: در این گویش، ساختارهای دستوری ای یافت می‌شود که با زبان فارسی رایج کاملاً متفاوت است. یکی از این ساختارها شناسه فعل است. در زبان رایج فارسی، شناسه هر شخص بعد از بن ماضی یا بن مضارع آن فعل به کار می‌رود. برای مثال برای فعل "گفتن"، در ضمیر اول شخص شناسه " َم" بعد از بن ماضی "گفت" به کار می‌رود و می‌شود" گفتم". ولی در این گویش شناسه هر شخص قبل از بن مضارع یا بن ماضی آن فعل به کار می‌رود. مثال:
گفتم ← " َم گو" /am gow/ (ُم + گو)
گفتی ← " ُت گو" /ot gow/ (ُت + گو)
گفت ← " ُش گو" /osh gow/ (ُش + گو)
من به او گفتم ← " مش گو" /mash gow/ (م + َش + گو)

چند مثال و لغت از این گویش[ویرایش]

اردکانی فارسی تلفظ
مِشاتم می‌توانم Mishatom
مِشاتت می‌توانی Mishatot
مشاتش می‌تواند Mishatosh
مومیشا می‌توانیم MooMisha
تومیشا می‌توانید TooMisha
شومیشا می‌توانند ShooMisha
مسکا می‌خواهم Meska
تسکا می‌خواهی Teska
شسکا می‌خواهد Sheska
موسکا می‌خواهیم Moueska
توسکا می‌خواهید Toueska
شوسکا می‌خواهند Shoueska
اوسو بگیر Osoo
سیل نگاه کردن Seil
چارخ کفش Charokh
گرده نان Gerda
جمَه لباس Jema
دفت دختر doft
پس پسر pos
کَتَک صندوقچه بزرگ katak
سووَ نردبان sova
هُنِه قرار بده honeh
نَسِه قرار نده nase
رَ رفت Ra

منابع[ویرایش]

  1. فرخ حاجیانی. «بررسی تطبیقی و تاریخی ساخت فعل ارگاتیو در گویش‌های اردکانی، دشتی، دشتکی، کلیمیان یزد و لاری». سایت بانک اطلاعات نشریات کشور. دریافت‌شده در ۱۶ مهٔ ۲۰۱۲.
  2. «فارس». وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱.
  3. «کتاب «واژه نامه گویش اردکان فارس» رونمایی شد». نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. ۲۰۱۸-۱۲-۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۳.
  4. احسان، امیری اردکانی. «کتاب واژه نامه گویش اردکان فارس». محمد امیری اردکانی. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]