سکوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کورروده)
سِکوم
مکان کورروده (چپ)
Superior ileocecal fossa (cecum labeled at bottom left)
جزئیات
ساخته ازMidgut
شناسه‌ها
MeSHD002432
TA98A05.7.02.001
TA22970
FMA14541

سِکوم (به انگلیسی: Cecum) یا کورروده[۱] بخش آغازین روده بزرگ (فراخ‌روده) است که زائده آپاندیس نیز به انتهای بن‌بست آن متصل می‌شود. سِکوم بین ایلئوم و کولون قرار دارد. در ابتدای سِکوم، دریچه ایلئوسکال قرار دارد که مانع بازگشت مدفوع از روده بزرگ به روده باریک می‌شود.

کالبدشناسی[ویرایش]

سِکوم به صورت کیسهٔ بزرگ و بن‌بستی است که قسمت ابتدایی روده بزرگ را می‌سازد. سِکوم در پایین دریچهٔ ایلئوسکال و در حفرهٔ تهیگاهی (ایلیاک) راست قرار دارد. سِکوم بسیار کوتاه است. پهنای سِکوم از درازایش بیشتر است و دارای طولی در حدود ۷ سانتی‌متر و عرضی برابر با ۶ سانتی‌متر می‌باشد.[۲]

سِکوم از قدام با قوس‌های روده و صفاق و از خلف با ماهیچه پسواس ماژور راست، ماهیچه تهیگاهی (ایلیاکوس) راست، عصب رانی، عصب تناسلی‌رانی (ژنیتوفمورال) و عصب پوستی‌رانی بیرونی راست مجاورت دارد. به سطح خلفی داخلی سکوم، آپاندیس متصل می‌شود.

خون‌رسانی سِکوم، توسط سرخرگ‌های سکال قدامی و خلفی (شاخه‌های شریان ایلئوکولیک) می‌باشد. سیاهرگ‌های کوروده‌ای قدامی و خلفی به سیاهرگ مزانتریک فوقانی تخلیه می‌شوند. اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک (واگ) از طریق شبکهٔ مزانتریک فوقانی، سِکوم را عصب‌دهی می‌کنند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. برابرنهاده فرهنگستان زبان فارسی.
  2. حسین‌زاده طاهری، محمد حسین. ابراهیم‌زاده بیدسکان، علیرضا (۱۳۸۷آناتومی انسانی پایه، جهاد دانشگاهی مشهد، شابک ۹۶۴۳۲۴۱۸۱۵ از پارامتر ناشناخته |نوبت چاپ= صرف‌نظر شد (کمک)
  • الهی، بهرام. آناتومی تنه. تهران: حسینی، ۱۳۶۵.
  • ویکی‌پدیای انگلیسی en:Cecum