سید محمدکاظم سجادپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از محمدکاظم سجادپور)
سید محمدکاظم سجادپور
زادهٔ۱۳۳۴
شیراز، ایران
ملیتایرانی
پیشهسیاست‌مداردیپلمات
عنوانرئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه
تحصیلاتعلوم سیاسی، روابط بین‌الملل
محل تحصیلدانشگاه تهران،
دانشگاه جرج واشینگتن
پیشینه علمی
محل کاردانشکده روابط بین‌الملل
پایان‌نامهIranian Soviet relations in a security perspective: 1979-1986 (1991)

سید محمدکاظم سجادپور (زادهٔ ۱۳۳۴ در شیراز)[۱] رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ، دیپلمات ایرانی، استاد تمام در رشته روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه است.

وی مدرک کارشناسی خود را در رشته روابط بین‌الملل در سال ۱۳۵۷ و کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل را در سال ۱۳۶۰ از دانشگاه تهران و دکترای علوم سیاسی را از دانشگاه جرج واشینگتن در سال ۱۳۶۹ دریافت کرد و در سال‌های ۱۳۷۲–۱۳۷۰ دورهٔ تحقیقاتی فوق دکتری را در دانشگاه هاروارد گذراند. وی از سال ۱۳۷۲ عضویت هیئت علمی دانشکدهٔ روابط بین‌الملل بوده و همچنین در دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی تدریس کرده‌است. وی کتاب‌ها و مقالات متعدد در ایران و نشریات علمی بین‌المللی به چاپ رسانده‌است.[۲] دکتر سجادپور عضو هیئت تحریریه مجلات متعدد از جمله مجلهٔ دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و Iran Journal of International Affairs بوده و در سال‌های ۱۳۸۳–۱۳۷۸ سردبیری مجلهٔ سیاست خارجی را به عهده داشته‌است.

سجادپور از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ عضو هیئت علمی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک بوده و از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ مسئولیت مدیرکلی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه را به عهده داشته و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ نیز به عنوان سفیر دوم نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو خدمت کرده‌است.[۳]وی از تیر سال ۱۳۹۵ تا دی ۱۳۹۶ به عنوان رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه و بعد از تغییر ساختار وزارت خارجه از بهمن سال ۱۳۹۶ به عنوان رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه منصوب شد و از مهر ۱۴۰۰ محمدحسن شیخ‌الاسلامی جایگزین وی شده‌است.

سوابق اجرایی[ویرایش]

  • مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی
  • سفیر دوم نزد سازمان ملل متحد در ژنو

منابع[ویرایش]

  1. >http://korsinews.ir/index.aspx?siteid=9&pageid=1770 «معرفی محمدکاظم سجادپور». هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱.[پیوند مرده]
  2. «فهرست مقاله‌های فارسی محمدکاظم سجادپور». پایگاه مجلات تخصصی. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱.[پیوند مرده]
  3. سید محمدکاظم سجادپور، محمدجواد ظریف، دیپلماسی چندجانبه، تهران: دانشکده روابط بین‌الملل ۱۳۸۷