شیرین و فرهاد (فیلم ۱۳۴۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیرین فرهاد
کارگرداناسماعیل کوشان
تهیه‌کنندهاسماعیل کوشان
نویسندهاسماعیل کوشان
بازیگرانفخرالدین
نیلوفر
داریوش طلایی
مرتضی احمدی
ژاله علو
فیلم‌بردارمحمود کوشان
تاریخ‌های انتشار
۱۳۴۹
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایران
ترکیه
زبانفارسی
ترکی

شیرین و فرهاد فیلمی به کارگردانی اسماعیل کوشان که در نوروز سال ۱۳۴۹ خورشیدی نمایش داده شد. این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه در دو استودیوی پارس فیلم و اِرلِرفیلم (Erler Film) و به تهیه‌کنندگی اسماعیل کوشان و تورکر اینانوغلو بوده است و به دو زبان فارسی و ترکی تهیه و پخش شده است.

بر اساس عنوان‌بندی آغازین فیلم، فیلمنامه شیرین و فرهاد با همکاری زمانی (ابراهیم زمانی آشتیانی)، [اسماعیل] کوشان، رمزی و ؟؟؟ نگاشته شده است.

خلاصه داستان[ویرایش]

«شیرین» قرار است با «خسرو» ازدواج کند اما «فرهاد» او را می‌بیند و شیفته اش می‌شود. خسرو برای اینکه فرهاد را از شیرین دور کند، شرط ازدواج با او را جاری کردن آب از کوه سنگی می‌گذارد و فرهاد چنین می‌کند اما خسرو حاضر نیست به شرطش عمل کند. فرهاد با شیرین می‌گریزد و از بالای همان کوه خود را پرت کرده و در کنار هم می‌میرند.

بازیگران[ویرایش]

اسامی بازیگران فیلم قیصر به شکل* و ترتیب نمایش در عنوان‌بندی آغازین فیلم [۱] [۲]:

شمارگان بازیگران نقش‌ها توضیحات
۱ جونیت آرکین (در ایران مشهور به فخرالدین) فرهاد
۲ نیلوفر (شهین خلیلی) شیرین
۳ داریوش طلایی
۴ مرتضی احمدی
۵ حسن رضایی
۶ [مهری] مهرنیا
۷ یاسمین
۸ علی زندی
۹ عباس معطر
۱۰ [ژاله] علو و با هنرمندی:
بازیگران اهل ترکیه در عنوان‌بندی نسخه فارسی درج نشده‌اند:
۱۱ Fatma Güler
۱۲ Osman Kavur
۱۳ Sema Sözen
۱۴ Mehmet Yüksel
۱۵ Ali Yıldırım

* اسامی داخل کروشه و پرانتز در عنوان بندی و یا پوستر درج نشده‌اند.



گروه موسیقی در نسخه فارسی[ویرایش]

در این فیلم ترانه‌های «چشم سیاه» و «جمجمک» با شعری از پرویز وکیلی و ترانه‌ی «خدایا نمی‌دانم» با شعری از کریم فکور، هر سه با تنظیم و آهنگسازی انوشیروان روحانی و با صدای مهستی اجرا شده است.

نمایش فیلم[ویرایش]

فیلم شیرین و فرهاد برای بار نخست در تاریخ پنج‌شنبه ۲۸ اسفند سال ۱۳۴۸ خورشیدی با عنوان «برنامه ویژه نوروز سال ۱۳۴۹» در دوازده سینما در تهران و شهرستانها به نمایش درآمد [۳] [۴]. این فیلم بعد از ایام سوگواری محرم، جایگزین فیلم ایرانی سرود زندگی در گروه سینمایی اونیورسال شد[۵].

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم شیرین و فرهاد در تهران، در گروه سینمایی اونیورسال شامل ۱۲ سینمای اونیورسال، اروپا، آسیا، میامی، ایران، ساینا، تیسفون، مارلیک، مونت کارلو، سیلوانا، آستارا (تجریش) بودند [۳] [۴].

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم در شهرستانها شامل چهار باغ، مایاک و مهتاب در اصفهان، آسیا و سانترال در مشهد، پارس و پرسپولیس در شیراز، کریستال در تبریز، دنیا در اهواز، رکس و ایران در آبادان و متروپل و کریستال در کرمانشاه بودند [۳] [۴].

فیلم شیرین و فرهاد، پس از دو هفته نمایش در تهران، در گروه سینمایی اونیورسال در تاریخ پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۴۹ جای خود را به فیلم ایرانی سکه شانس در این گروه سینمایی داد [۶] [۷].

منابع[ویرایش]

  1. بهارلو، عباس (۱۳۸۴). فیلمشناخت ایران: فیلم‌شناسی سینمای ایران (۱۳۰۹–۱۳۵۷). ج. اول. قطره.
  2. پوستر فیلم و عنوان‌بندی آغازین فیلم «شیرین و فرهاد»
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «شیرین و فرهاد» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۴۸، صفحه ۲۰. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «شیرین و فرهاد» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۴۸، صفحه ۳. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  5. «آخرین نمایش فیلم «سرود زندگی» در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۴۸، صفحه ۱۹. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  6. «تبلیغ نمایش نخست فیلم «سکه شانس» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۴۹، صفحه ۳. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  7. «آخرین نمایش فیلم "شیرین و فرهاد" در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۴۹، صفحه ۱۱. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.

پیوند به بیرون[ویرایش]