بومان ایرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بومان ایرانی
Boman Irani
نام هنگام تولدबोमन ईरानी
زادهٔ۲ دسامبر ۱۹۵۹ ‏(۶۴ سال)[۱]
بمبئی، مهاراشترا
ملیتهندی
پیشهبازیگر
صداپیشه
سال‌های فعالیت۲۰۰۰-اکنون
همسر(ها)زنوبیا ایرانی
فرزنداندانیش و کایوز ایرانی (پسران)
وبگاه

بومان ایرانی (به هندی: बोमन ईरानी)، (زادهٔ ۲ دسامبر ۱۹۵۹، هند) از هنرپیشه‌ها و بازیگران نامدار سینما و تئاتر هند است که به ایفای نقش در فیلم‌های زیادی پرداخته‌است او در کنار بازیگران مشهور هند، به ایفای نقش‌های مکمل مثبت و منفی پرداخته که نظر منتقدان زیادی را به خود جلب کرده و نقدهای مثبت زیادی را نیز دریافت نموده‌است.

او از پارسیان هند و پیرو آئین زرتشت یا همان(مزدیسنا) است. پارسیان (یا همان پارسی‌ها) به زرتشتیان ایرانی گفته می‌شود که هنگام حمله اعراب به ایران از آنجا به هند مهاجرت کردند و در آنجا ساکن شدند، مزدیسنا از ادیان کهن ایران باستان است.

از فیلم‌های معروف بومان می‌توان به بازی در فیلم یووراج، کوکتل، سه احمق، پی‌کی و به مجموعه فیلم‌های دان اشاره کرد.

بومان در فیلم‌های زیادی با شاهرخ خان همبازی و همکاری نموده که تأثیر و موج مثبتی را از طرف تماشا گران دریافت نموده‌است. او در سینما همچنان درحال همکاری با شاهرخ خان است.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

بومان ایرانی در بیش از ۷۰ فیلم بازی و ایفای نقش داشته که فهرست برخی از فیلم‌هایی که او در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته به شرح زیر است:

منابع[ویرایش]

  1. Pacheco, Sunitra (2 December 2014). "Actor Boman Irani turns 55". The Indian Express. Retrieved 23 April 2016.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Boman Irani». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶. ویکی‌پدیاالگو:گفتوگو با بومان ایرانی الگو:بیو گرافی بومان ایرانی

پیوند به بیرون[ویرایش]