بنه لم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنه لم
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانصیدون
بخشعلا
دهستانرودزیر
بنه لم بر ایران واقع شده‌است
بنه لم
۳۱°۲۱′۱۶″شمالی ۵۰°۰۶′۰۲″شرقی / ۳۱٫۳۵۴۳۳۷۶°شمالی ۵۰٫۱۰۰۵۵۷۱°شرقی / 31.3543376; 50.1005571
مردم
جمعیت۱۵۳۹ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۵۷۱۰۸
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۶۱

بنه لم، روستایی در دهستان رودزیر بخش علا شهرستان صیدون در استان خوزستان ایران است. این روستا، مرکز بخش علا است.

مردم‌شناسی[ویرایش]

مردم روستا اغلب از تیره کمایی وعلاءدین وطایفه بزرگ قنبری هستند که از طوایف بزرگ ایل بهمئی به‌شمار می‌آید. مردم بنه لم مردمی خون‌گرم ودوستداشتنی هستند که دارای اتحاد برادری و یک پارچگی مثال زدنی هستند

شغل اغلب مردم روستا کشاورزی و دامپروری است؛ که ییلاق آنها در کوه قارون (غارون) می‌باشد.

حواشی انتقال رودخانهٔ اعلا[ویرایش]

رودخانه علا نقش بسزایی در معیشت و درآمد مردم این روستا دارد و باعث رواج کشاورزی و بدست آمدن محصولات مطلوبی از جمله برنج چمپا از این منطقه شده‌است اما با توجه به این که سرچشمهٔ رودخانهٔ علا در استان خوزستان است و در یک بازده کوتاه حدود ۳ یا ۴ کیلومتر از حوزه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد با این وجود مسؤولان منطقه «دیشموک» از استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث آب‌بند و نصب تا تأسیسات پمپاژ آب برای برداشت آب از این رودخانه هستند که در صورت بروز این اتفاق موجب کاهش شدید آب این رودخانه در پائین‌دست و تضییع حقوق مردم پائین‌دست رودخانه که طبق قانون مدنی و اساسی اولویت استفاده از این آب را دارند، می‌شود.

رودخانه علا در مسیر خود ۳۰ هزار هکتار از انهار سنتی و موتورپمپ‌ها را دربر می‌گیرد و در پایین‌دست مسیر خود، رود فرعی صیدون، رود فرعی رود زرد و رود فرعی «ماماتین» به آن ملحق می‌شوند و وارد حوزه رامهرمز می‌شود.

ر این رابطه جمع کثیری از مردم دهستان‌های «رود زیر» و روستاهای تابعه، طلاور و حومه، میداوود و حومه، رود زرد و رامهرمز و رامشیر، کشاورزان و دامداران با تجمع در دهستان مربوطه خواستار آن شدند که از عملیاتی شدن این سد و برداشت از آب رودخانه علا جلوگیری شود.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱٬۵۳۹ نفر (۳۱۶ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۳۱.