بازاریابی بر مبنای تخفیف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بازاریابی بر مبنای تخفیف (به انگلیسی: Marketing) که معمولاً از طریق دفترچه تخفیف انجام می‌شود، شیوهٔ نوینی از ارائه محصولات و خدمات می‌باشد.

پس از پیشرفت سریع و شگفت‌انگیز سیستم‌های خرید گروهی(کالاها و خدماتی مختلف با قیمت کاهش یافته پیشنهادی؛ با توجه به حداقل تقاضا از سوی خریداران آن محصولات؛ اصطلاحاً پکیج) سیستم‌های بازاریابی بر مبنای تخفیف، با هدف از بین بردن شرط گروهی بودن خریدها؛ به آرامی شکل گرفت.[۱][۲][۳]

در واقع در این روش،یک شرکت بازاریابی به صورت واسط بین خریداران و ارائه دهندگان کالا یا خدمات قرار می‌گیرد و هدایت مشتری‌ها را به سمت این مراکز خرید بر عهده می‌گیرد در عوض مراکز ارائه دهنده کالا یا خدمات، حق بازاریابی را که بایستی به شرکت واسط پرداخت می‌کردند؛ به صورت تخفیف، به خودِ مشتری‌ها ارائه می‌دهند یا خود شرکت مشتری‌ها را جذب می‌کند تا با خرید از شرکت، حق واسطه‌ها را از بین ببرند و همچنین از تخفیف بهره‌مند باشند.

تاریخچه[ویرایش]

در آغاز در سال ۲۰۰۰ تجارت بر خط و پس از آن سایت‌های مزایده و حراجی (Auction) و خرید و فروش بسیار قوی شبیه ای‌بی (Ebay) و آمازون (Amazon) شکل گرفتند. پس از چندین سال ایده خرید گروهی شکل گرفت و شرکتهایی مثل گروپان (Groupon) توانستند در این زمینه تقش بسیار مؤثری ایفا کنند. در واقع ایده بازاریابی بر مبنای تخفیف از ترکیب ایده‌های خریدهای گروهی و کتابهای تخفیف (Discount Books) به وجود آمد.[۴]

ویژگیها[ویرایش]

از ویژگیهای منحصربه‌فرد این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم نیاز به خرید گروهی: در واقع در این روش دیگر لازم نیست تا حتماً تعداد آشکاری از خرید انجام شود تا تخفیف به خریداران داده شود.
  2. آزادی زمانی: در این روش افراد در هر زمانی که مایل باشند می‌توانند به مراکز مراجعه کنند.
  3. آزادی انتخاب بیشتر: تنوع و انتخاب‌های مشتریان بسیار گسترده می‌باشد. در واقع با این روش محصولات و خدمات بسیار متنوعی را می‌توان ارائه داد.
  4. تعداد مراجعه دلخواه: مشتریان می‌توانند به هر تعداد بار که خواستند به مراکز ارائه دهنده خدمات یا کالاها مراجعه کنند.[۵]

انواع دفترچه‌های تخفیف[ویرایش]

  1. دفترچه‌های کوپنی: داخل این نوع دفترچه‌ها تعداد زیادی کوپن هم شکل وجود دارد و این کوپن‌ها در تمامی مراکز ارائه دهنده کالا یا خدمات قابل ارائه و استفاده می‌باشند.
  2. دفترچه‌های تبلیغی: داخل این نوع دفترچه‌ها تعداد محدود تری برگه تبلیغاتی وجود دارد که هر کدام از آنها فقط قابل استفاده در یک مرکز ارائه دهنده کالا یا خدمات می‌باشند.

روشهای دیگر[ویرایش]

  1. کارت‌های عضویت
  2. کارت‌های الکترونیکی

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ مارس ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. http://www..forbes.com/sites/sap/2012/08/09/what-is-marketing[پیوند مرده]
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۲.
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ مه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹.