ایقربلاغ

مختصات: ۳۵°۵۴′۳۸″شمالی ۵۰°۴۲′۰۹″شرقی / ۳۵٫۹۱۰۵۴°شمالی ۵۰٫۷۰۲۵°شرقی / 35.91054; 50.7025[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایقربلاغ
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانساوجبلاغ
بخشبخش مرکزی
دهستانسعیدآباد (ساوجبلاغ)
نام محلیایقربلاغ
مردم
جمعیت۱۳۶۳ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۶۰۷۱۳

روستای سرچشمه (ایقربلاغ)، روستایی بسیار سرسبز و خوش آب و هوا با جاذبه های گردشگری و همچنین چشمه های آب زلال فراوان از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است.


قدمت روستای اِیقَربُلاغٍ به 4000 سال پیش از میلاد می رسد. این روستا از سمت شمال به شهرک جهان ویلا و راه آهن تهران-تبریز و جاده کرج-قزوین، از جانب شرق به روستای سعید آباد، از جنوب به روستاهای نمکلان، اسماعیل آباد و از طرف غرب به روستاهای قاسم آباد کوچک و بزرگ محدود می شود.

فاصله تا جاده اصلی کرج - قزوین حدود ۴ کیلومتر میباشد.


یکی از خوش آب و هوا ترین روستاهای اطراف البرز میباشد که آب و هوای این روستای زیبا و سرسبز در فصل زمستان سرد و همراه با بارش برف و باران فراوان است و در فصول گرم هوایی معتدل دارد. ایقربلاغ از منظر زمین شناسی به صورت دشت و زمین های مسطح و هموار است و محصولات کشاورزی مختلفی مانند جو، گندم، صیفی جات، ذرت، سیب، هلو، شلیل، گلابی، آلو، گردو و آلبالو و... در آن کشت می شود.


از زیبایی های این روستا، خیابان چناران است که با داشتن درختان چنار در دو سوی خیابان از انتهای روستا تا وسط باغ بزرگی به وسعت 12 هکتاری منظره ای زیبا و بهشتی فوق العاده ای به سبک خیابان ولیعصر تهران ایجاد کرده اند. در دو سوی جاده و زیر درختان چنار آب زلال و گوارایی جاری است که این جذابیت در دوره گرما موجب جذب مسافران و گردشگران بسیاری به این منطقه می شود. درختان زیبای روستا در سال 1317 به دستور ارباب وقت آن زمان کاشته شده و امروزه بیش از 650  اصل درخت چنار در روستا دیده می شود.


روستای ایقربلاغ هم اکنون دارای امکانات کامل فرهنگی ، ورزشی و رفاهی جهت سکونت دائم می‌باشد.

max , kaka

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سعیدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۴۵ نفر (۲۶۳خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.