ایران در جنگ بزرگ ۱۹۱۴–۱۹۱۸

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایران در جنگ بزرگ)
ایران در جنگ بزرگ ۱۹۱۴–۱۹۱۸
نویسنده(ها)احمدعلی (مورخ الدوله) سپهر
کشورتهران
زبانفارسی
موضوع(ها)تاریخ ایران
ناشربانک ملی
تاریخ نشر
۱۳۳۶

ایران در جنگ بزرگ ۱۹۱۴–۱۹۱۸ کتابی از احمدعلی (مورخ الدوله) سپهر است که در سال ۱۳۳۶ منتشر و برندهٔ جایزه کتاب سال سلطنتی شد.[۱]

محتوا[ویرایش]

این کتاب به وقایع مربوط به اوضاع ایران در طی جنگ جهانی اول و آنچه در فاصله سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی بر جهان و به ویژه بر ایران گذشته‌است، می‌پردازد.

این کتاب از معدود منابع دست اول مربوط به تاریخ ایران در دوران جنگ جهانی است و به لحاظ این که مؤلف آن از دست‌اندرکاران اصلی وقایع روز به‌شمار می‌آمده و در روزگار بروز وقایع کتاب، منشی اول سفارت امپراتوری آلمان در تهران بوده‌است، حائز اهمیت بسیار محسوب می‌شود.

در این کتاب که البته تاریخ تحریر آن چند سال بعد از جنگ جهانی دوم است، به عناوینی چون: آغاز جنگ بین‌الملل و مقایسه دو جنگ، سال‌های قبل از شروع جنگ، تاجگذاری محمدعلیشاه و… به تفصیل پرداخته شده‌است.

کتاب ایران در جنگ بزرگ نخستین بار در سال ۱۳۳۶ ش در ۵۱۸ صفحه با قطع رحلی به چاپ رسیده و پس از آن یک نوبت تجدید چاپ شده‌است.

منابع[ویرایش]

  • احمدعلی سپهر (۱۳۷۴خاطرات سیاسی مورخ الدوله سپهر، به کوشش احمد سمیعی.، تهران: نشر نامک (با تغییرات بسیار در نثر و جمله‌بندی)
  • احمدعلی سپهر (۱۳۳۶ایران در جنگ بزرگ ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸، تهران

پانویس[ویرایش]

  1. بررسی روند ارائه جایزه کتاب از آغاز تا کنون در ایران، زهرا حسینی جوادی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، زمستان ۱۳۹۳