کاربر:همان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پدیا چیست؟

یک کتاب جادویی که هرکس می‌تواند نویسنده، خواننده یا ویراستارش باشد. اما خواننده هیچ‌گاه تمامش نمی‌کند، نویسنده هیچ‌وقت به صفحهٔ آخرش نمی‌رسد. هر کس می‌تواند در فاصلهٔ نوشته شدن و خوانده شدن هرچه که خواست در آن نوشت، هر صفحه‌ای را که خواست پاره کند، هر جمله‌ای را که خواست عوض کند و در لحظه کتاب دیگران را نیز تغییر دهد.

اما فقط نوشته‌هایی باقی می‌مانند که مطابق سیاست‌ها و رهنمودها و شیوه‌نامه‌های ویکی‌پدیا [و گاهی سلیقهٔ کاربران فعال آن] باشند.

تعدادی از مقررات مهم ویکی‌پدیا:
  • وپ:پنج بنیاد: تمام قوانین و مقرران ویکی‌پدیا را می‌توان با اجماع کاربران و رعایت این پنج اصل تغییر داد.
  • وپ:رای: رأی‌گیری شیطانی است و ویکی‌پدیا جای تمرین دمکراسی نیست.
  • وپ:سرشناسی: فقط موضوعاتی می‌توانند دارای مقاله باشند که پیشتر در منابع معتبر و مستقل مورد بررسی قرار داده باشند. منظور از مستقل بودن این نیست که منبع به هیچ شخص و گروهی وابستگی نداشته باشد. اما به جز واجب‌الوجود (اگر به راستی موجود باشد) همه پدیده‌های عالم هستی به چیز دیگری وابسته هستند. منبع بایستی از موضوع مقاله مستقل باشد. اگر شخصی مدیر مسئول روزنامه‌ای باشد و در روزنامه خودش زندگی نامه‌ای از او منتشر شده باشد این منبع سرشناسی او را تایید نمی‌کند.
  • وپ:دیدگاه بی‌طرف: مقاله باید به‌گونه‌ای نوشته شود که خواننده نتواند به دیدگاه نویسنده پی برد. بسیاری فکر می‌کنند منظور از بی‌طرفی استفاده از منابع بی‌طرف است در حالی‌که در مورد بسیاری از موضوعات سیاسی و مذهبی هیچ منبع بی‌طرفی وجود ندارد. آن‌چه باید بی‌طرف باشد نوشتار ویکی پدیاست. برای مثال بسیار دیده می‌شود که خبرگزاری‌های بین‌المللی در اخبار ایران به خبرگزاری فارس استناد می‌‌کنند اما دیدگاهی درست در نقطه مقابل آن را منعکس می‌کنند. دیگرانی هم تصور می‌کنند که بی‌طرفی یعنی هیچ نظریه‌ای را نباید رد یا تاییدکرد. پس اگر شخصی بگوید با انرژی انگشت‌هایش تمام بیماری‌ها را درمان می‌کند باید ادعای او هم مثل نظریات دیگر پزشکی مطرح شود. در حالی‌که معیار بی‌طرفی در ویکی‌پدیا منابع معتبر است. اگر مطلبی در قریب به اتفاق منابع معتبر یک رشته علمی در تضاد باشد یا جایی در ویکی‌پدیا ندارد یا به عنوان هذیان و یاوه بایستی مطرح شود.
  • وپ:شیوه‌نامه: شیوهٔ نگارش استاندارد در ویکی‌پدیای فارسی که در وهلهٔ اول بر پایه مصوبات فرهنگستان زبان فارسی تدوین شده.

زیرصفحه شخصی