یگان حفاظت محیط زیست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یگان حفاظت محیط زیست یکی از زیر مجموعه‌های پلیس پیشگیری فراجا است که بودجه آن از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران تأمین می‌شود.

هدف از تشکیل این یگان، پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیستی، حفاظت از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری کشور و مقابله با صید و شکار غیرمجاز و صدور مجوزهای شکار عنوان شده‌است.[۱][۲] فرماندهی یگان حفاظت از محیط زیست در حال حاضر بر عهده سرهنگ جمشید محبت خانی است.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۳۳۵ دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن تأسیس شد. پس از آن و در سال ۱۳۴۶ در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون شکار شد. نهایتاً و در سال ۱۳۵۳ پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در ۲۱ ماده، سازمان حفاظت از محیط زیست دارای اختیاراتی جدید شد. امروزه پلیس پیشگیری فراجا کلیه یگان‌های حفاظت سازمان‌ها را مدیریت و فرماندهی می‌کند و فرماندهی یگان حفاظت سازمان محیط زیست ایران نیز توسط پلیس پیشگیری منصوب می‌شود.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «دستورالعمل جدیدی برای یگان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده‌است». زیست آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۰.[پیوند مرده]
  2. «صدور پروانه شکار برای خارجی‌ها متوقف شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۲-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۰.
  3. «لزوم افزایش تعداد نیروی انسانی یگان حفاظت محیط زیست». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۸-۰۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۰.
  4. «تاریخچه». www.doe.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۰.