گالری طراحان آزاد

مختصات: ۳۵°۴۳′۲۴″شمالی ۵۱°۲۴′۱۰″شرقی / ۳۵٫۷۲۳۳۷۵°شمالی ۵۱٫۴۰۲۶۵۰°شرقی / 35.723375; 51.402650
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گالری طراحان آزاد
Azad Art Gallery
بنیان‌گذاری۱۳۷۷–۱۳۷۸ (۱۹۹۸–۱۹۹۹)
مکانشماره ۵، میدان سلماس،
میدان گلها، میدان فاطمی
تهران، ایران
گونهموزهٔ هنری
بنیان‌گذاررزیتا شرف جهان
محسن نبی زاده
مالکرزیتا شرف جهان
دسترسی به ترابری همگانی
  • خط ۳ مترو
  • تاکسی
وبگاه


گالری طراحان آزاد یکی ازنگارخانه‌های شهر تهران است.[۳] این گالری در سال ۱۳۷۷ تأسیس شده و تاکنون میزبان نمایشگاه‌هایی از هنرمندان ایرانی بوده‌است. از جمله سمیرا اسکندرفر، حامد صحیحی و فرهاد فزونی و دیگران.

تاریخچه[ویرایش]

گالری طراحان آزاد در سال ۱۳۷۷ همزمان با شکل‌گیری گروه هنری سی توسط رزیتا شرف جهان، مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی و محسن نبی زاده تأسیس شد [۴] و در سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.[۵]

رویکرد[ویرایش]

گالری طراحان آزاد صرفاً محدود به برپایی نمایشگاه هنرمندان مشخصی نشده‌است. این گالری در کنار نمایش آثار هنرمندان صاحب سبک، به دنبال معرفی چهره‌های جدیدی به جامعه هنرهای تجسمی ایران نیز بوده‌است.[۱]

در گالری طراحان آزاد می‌توان آثاری از هنر معاصر ایران، در قالب‌های نقاشی، ویدئو، ویدئو آرت، اینستالیشن و پرفورمنس آرت را دید که از نظر فرم، محتوا و روایت، محوریت معاصر دارد.[۶]

رویکرد گالری طراحان آزاد در انتخاب هنرمندان و برگزاری نمایشگاه‌ها، توجه به هنرمندانی است که در آثارشان متمایل به نظریه هستند، نه صرفاً نمایش زیبایی‌شناسی کلاسیک.[۱]

هنرمندان[ویرایش]

برخی از هنرمندانی که در گالری طراحان آزاد نمایشگاه برپا کرده‌اند عبارتند از:[۷]

نمایشگاه‌های خارج از ایران[ویرایش]

علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های داخلی در گالری طراحان آزاد، معرفی آثار هنرمندان شاخص ایرانی به مخاطبان بین‌المللی و ایجاد زمینه ای برای فروش آثار، یکی دیگر از فعالیت‌های گالری است. در این راستا نمایشگاه از تهران تا لندن که در می ۲۰۱۰ با ۱۷ اثر از هفت هنرمند ایرانی در محله سوهو لندن به نمایش درآمد با همکاری گالری طراحان آزاد به انجام رسید.[۳]

نمایشگاه‌های خیرخواهانه[ویرایش]

گالری طراحان آزاد اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های خیریه نیز می‌کند و در برخی نمایشگاه‌ها بخشی از عواید فروش آثار را در اختیار انجمن‌ها و نهادهای خیریه قرار می‌دهد. از جمله می‌توان به «نمایشگاهی برای حمایت از بیماران شیزوفرنی»،[۱۹][۲۰] «شب تاب»[۲۱] (با هدف نجات جان دو جوان محکوم به اعدام) و «نزدیک دورها»[۲۲] با همکاری انجمن یاری کودکان در معرض خطر به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک اشاره کرد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ کیارنگ علایی (جمعه 9 مهر ۱۳۹۵). «دربارهٔ گالری طراحان آزاد». Kiarang Alaei official website. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «چی تو سرته؟ - مجموعه نقاشی‌های سمیرا اسکندرفر». Azad Art Gallery. ۱۳۹۶.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ساناز قاضی زاده (۲۱ می ۲۰۱۰). «نمایشگاه نقاشی: تهرانی‌ها به لندن آمدند». BBC Persian.
  4. BENJAMIN GENOCCHIO (MARCH 30, 2011). "Revolution's Long Shadow Over the Tehran Art Scene". The New York Times (به انگلیسی). {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  5. صبا موسوی (شنبه 19 آبان ۱۳۹۵). «گفتگو با رزیتا شرف جهان، نقاش و گالری‌دار/"نسل روزهای سخت بودیم و زنده ماندیم"». روزنامه ایران. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «شاخص‌ترین گالری‌های تهران». روزنامه جام جم. ۶ تیر ۱۳۹۴.
  7. «هنرمندان». Azad Art Gallery.
  8. علی مطلب‌زاده (دوشنبه 30 دی 1387). «کادرها و برش‌ها - نگاهی به نمایشگاه نقاشی‌های سمیرا اسکندرفر». آفتاب آنلاین. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. زهرا باقری شاد (۴ نوامبر ۲۰۱۲). «نقاشی‌های سمیرا اسکندرفر؛ کمپوت لحظه‌ها». بی‌بی‌سی فارسی.
  10. «آنچه در سر سمیرا اسکندرفر در گالری طراحان آزاد می‌گذرد». آوام مگ. ۱۸ تیر ۱۳۹۶.
  11. «رهایی از بازنمایی به وسیله طراحی». روزنامه اعتماد. ۳۱ مرداد ۱۳۹۶.
  12. الهام میاحی. «صدای سکوت چشم‌ها - نمایشگاه سمیرا اسکندرفر در گالری طراحان آزاد: مجموعهٔ دوتایی‌ها». ماهنامه هنر آگه.
  13. الهه رحمانی خاکی (۱۰ مهر ۱۳۹۷). «نگاهی به نمایشگاه «زمانی از آن خود» حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد - کشف و شهودی معنوی فراتر از زمان». سایت تندیس.
  14. حافظ روحانی (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳). «اول بهار و دست‌های خالی آخر سال - یادداشتی بر چند نمایشگاه برگزار شده». روزنامه اعتماد.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «شوخی هنرمندان با مخاطب در گالری طراحان ازاد». هنر آنلاین. ۶ شهریور ۱۳۹۱.
  16. ماهان معلمی (آبان ۱۳۹۰). «چهار توقف در یک پرسه زنی / یادداشتی بر نمایشگاه مشدد فرهاد فزونی». مجله گلستانه.
  17. علی مطلب زاده (۹ آبان ۱۳۸۹). «هیچ موضوعی کهنه نمی‌شود/گفتگو با معصومه مظفری به بهانه نمایشگاهش در گالری طراحان آزاد». روزنامه شرق.
  18. «دیدار بصری از زخم». طوطی مگ. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ فوریه ۲۰۱۹.
  19. «نمایشگاه گروهی به نفع بیماران شیزوفرنی در گالری طراحان آزاد». روزنامه ابتکار.
  20. «از نمایش اسناد محرمانه رادیو ملی تا خیریه‌ای برای بیماران شیزوفرنی». خبرگزاری ایسنا. پنجشنبه 28 تیر 1397. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  21. «نمایشگاه گروهی هنرمندان معاصر - شب‌تاب در طراحان آزاد». تندیس. ۱۵ مهر ۱۳۹۴.
  22. «نمایشگاه عکس یک روزه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک در گالری طراحان آزاد». تندیس. ۲۰ خرداد ۱۳۹۴.