کی‌کلاک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Keycloak
توسعه‌دهنده(ها)WildFly, a division of Red Hat
انتشار ابتدایی۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴؛ ۹ سال پیش (۲۰۱۴-10}})
انتشار پایدار
20.0.2
۱۷ دسامبر ۲۰۲۲؛ ۱۶ ماه پیش (۲۰۲۲-17}})
مخزن
نوشته‌شده باJava
گونهSingle sign-on system
پروانهApache License 2.0
وبگاه

کی‌کلاک (به انگلیسی: Keycloak) یک محصول نرم‌افزار منبع باز است که امکان ورود به سیستم را با مدیریت هویت و دسترسی با هدف برنامه‌ها و خدمات مدرن فراهم می‌کند. تا تاریخ مارس ۲۰۱۸ این پروژه انجمن WildFly تحت نظارت Red Hat است که از آن به عنوان پروژه بالادستی برای محصول RH-SSO یا سامانه احراز هویت رد هت استفاده می‌کند.

تاریخ[ویرایش]

اولین نسخه تولیدی Keycloak در سپتامبر ۲۰۱۴ بود که توسعه آن حدود یک سال زودتر آغاز شده بود. در سال 2016 Red Hat محصول RH SSO را از مبتنی بر چارچوب PicketLink به مبتنی بر پروژه بالادستی Keycloak تغییر داد.[۱] این به دنبال ادغام پایگاه کد PicketLink در Keycloak بود.[۲][۳]

اکنون تا حدودی Keycloak را می‌توان جایگزینی برای محصول منبع باز Red Hat JBoss SSO که قبلاً توسط PicketLink جایگزین شده بود در نظر گرفت.[۴] تا تاریخ مارس ۲۰۱۸ JBoss.org زیر سایت قدیمی jbosssso را به وب سایت Keycloak هدایت می‌کند. نام JBoss یک علامت تجاری ثبت شده‌است و Red Hat نام پروژه‌های منبع باز بالادستی خود را برای جلوگیری از استفاده از JBoss منتقل کرد، JBoss AS به Wildfly که یک نمونه شناخته شده تر است.

امکانات[ویرایش]

ویژگی‌های Keycloak عبارتند از:

اجزاء[ویرایش]

دو جزء اصلی Keycloak وجود دارد:

  • سرور Keycloak، از جمله API و رابط گرافیکی.
  • آداپتور برنامه Keycloak: مجموعه ای از کتابخانه‌ها برای فراخوانی سرور.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Atkisson, Brian (4 October 2016). "How Red Hat re-designed its Single Sign On (SSO) architecture, and why". Red Hat. Archived from the original on 9 January 2018. Retrieved 7 March 2018.
  2. Dawidowicz, Boleslaw (10 March 2015). "PicketLink and Keycloak projects are merging!". PicketLink.org. Archived from the original on 11 September 2015. Retrieved 7 March 2018.
  3. Peeples, Kenneth (28 May 2014). "What is the difference between Picketlink and Keycloak?". JBossDeveloper. Archived from the original on 5 April 2017. Retrieved 7 March 2018.
  4. "JBosssso (archived) Website". Archived from the original on 30 May 2014.
  5. "Securing Applications and Services Guide".

پیوند به بیرون[ویرایش]