کونگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کونگ (ǃKung یا ǃXũ یا Juǀʼhoansi) مردمی در صحرای کالاهاری آفریقا هستند.

کونگ‌ها از مردمی هستند که روش زندگی‌شان بیشتر مبتنی بر جمع‌آوری غذا*[۱] است، هرچند اخیراً برخی از مردم کونگ در دهکده‌های مجاور جامعه‌های دیگر ساکن شده و به کشاورزی، گله‌داری یا کارگری می‌پردازند[۲].

ریچارد لی*[۳] تحقیق انسان‌شناختی مهمی درباره این مردم انجام داده است. طبق تحقیقات او، تقریباً یک سوم الی نیمی از افراد قبیله به طور چرخشی در خانه می‌مانند و بقیه افراد برای کار خارج می‌شوند به طوری که هیچ یک، چه مرد و چه زن، بیش از سه روز در هفته کار نمی‌کنند. نقش‌های جنسیتی به صورت متقابل و متکی به یکدیگر است، مثلاً زنان برای جمع‌آوری غذا از خانه خارج شده و اطلاعاتی نیز درباره جانوران شکاری به دست می‌آورند. مردها خیلی وقت‌ها به جمع‌آوری غذا می‌پردازند ولی طبق آداب و رسوم سنتی مردان گوشت‌ها را بین افراد قبیله توزیع می‌کنند. پدرها نقشی فعال در بزرگ کردن فرزندان دارند. تربیت بچه‌ها به گونه‌ای است که رقابت و تعرض تشویق نمی‌شود. از نظر کونگ‌ها هیچ ایرادی ندارد که مردها کار زنان را انجام بدهند و برعکس.[۲].

کونگ‌هایی که در دهکده‌های مجاور جامعه‌های دیگر ساکن شده‌اند بیشتر به کارهای کشاورزی، گله‌داری یا کارگری مزدبگیر می‌پردازند و جمع‌آوری غذا بسیار کمرنگ شده است. به همین علت زندگی زنان بیشتر به خانه محدود شده است. گله‌داری نیز سبب شده است پسرها بیشتر از دخترها خارج از خانه باشند و نقش‌های جنسیتی در این عده از کونگ‌ها مشخص‌تر تعریف شده و متفاوت‌تر از یکدیگر هستند.[۲].

پانویس[ویرایش]

  1. * Gathering
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ نرسیسیانس ۱۳۸۳
  3. * Richard B Lee

منابع[ویرایش]

  • امیلیا نرسیسیانس (۱۳۸۳مردم‌شناسی و جنسیت، نشر افکار و سازمان میراث فرهنگی، ص. ص٫۴۴ تا ۴۶، شابک ۹۶۴-۷۸۵۸-۶۲-۰ که در آن از منابع زیر استفاده شده است:
    • Lee، Richard B.: Subsustence Ecology of ǃKung Bushmen (۱۹۶۵)، PhD Dissertation، University of California، Berkeley.
    • Lee، Richard B.: The ǃKung San: Men، Women and Work in a Foraging Society (۱۹۷۹)، Cambridge and New York: Cambridge University Press.