کرم کتاب (بازی ویدئویی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کرم کتاب
توسعه‌دهنده(ها)پاپ‌کاپ گیمز
بلک لنترن استودیوز (نینتندو دی‌اس و دی‌اس‌آی ویر)
ناشر(ها)پاپ‌کاپ گیمز
طراح(ـان)جیسون کاپالکا[۱]
سریکرم کتاب
موتورPopCap Games Framework
سکو(ها)مایکروسافت ویندوز، مکینتاش، آی‌اواس، گیم بوی ادونس، اکس‌باکس لایو آرکید، دستیار دیجیتال شخصی، تلفن هوشمند، سکوی جاوا، نسخه میکرو، برو، دس‌اس‌آی ویر، نینتندو دی‌اس
تاریخ(های) انتشار۲۵ فوریه ۲۰۰۳
۳۰ نوامبر ۲۰۰۹ (نینتندو دی‌اس و دی‌اس‌آی ویر)
ژانر(ها)بازی ویدئویی معمایی
حالت(ها)بازی ویدئویی تک‌نفره

کرم کتاب (به انگلیسی: Bookworm) که در ایران با نام کرم دانشمند[۲][۳] شناخته می شود، یک بازی ویدئویی معمایی کلمه‌سازی است که توسط پاپ‌کاپ گیمز توسعه‌یافته. در این بازی از شبکه‌ای از حروف موجود، بازیکنان حروف را به هم متصل می کنند تا کلمات را تشکیل دهند. با تشکیل کلمات، آنها از شبکه حذف می‌شوند و حروف باقی مانده جمع می شوند تا فضای موجود را پُر کنند. بازیکنان با ایجاد کلمات طولانی تر یا کلماتی که از حروف کمتر رایج استفاده می کنند، امتیاز بیشتری کسب می کنند. در نوامبر ۲۰۰۶، پاپ‌کاپ گیمز دنباله‌ای به نام ماجراهای کرم کتاب منتشر کرد. کرم کتاب برای سرویس توزیع دیجیتالی نینتندو دی‌اس در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۹ منتشر شد.[۴] همچنین بر روی کارتریج معمولی نینتندو دی‌اس منتشر شده‌است.[۵]

بازتاب‌ها[ویرایش]

ویراستاران کامپیوتر گیمینگ ورلد جایزه «بازی معمایی سال» را در سال ۲۰۰۳ به کرم کتاب اهدا کردند. آنها نوشتند: "دستاورد نهایی پاپ‌کاپ، استفاده از عناصر ساده‌ای است مورد آموزش برای هرکس و تبدیل آنها به وسواس‌های خشمگینانه و طاقت فرسا است. این چیزی است که بازی های تجاری با ۵۰ برابر بودجه (هی Deus Ex 2 اغلب نمی توانند مطابقت داشته باشند."

منابع[ویرایش]

  1. Bookworm Readme: Credits بایگانی‌شده در ۲۰۱۰-۰۶-۰۶ توسط Wayback Machine
  2. «بازی کرم دانشمند (پیدا کردن کلمات انگلیسی از میان حروف)Bookworm Adventures Fractured Fairytales». rasekhoon.net. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۹.
  3. گذر، سافت. «Bookworm Adventures Fractured Fairytales». SoftGozar. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۹.
  4. "Nintendo Offers 10 Downloads to Help You Recover from Your Holiday Weekend". Nintendo of America. 30 November 2009. Retrieved 1 December 2009.
  5. Bookworm on Amazon.

پیوند به بیرون[ویرایش]