کتابخانه ملی اطلاعات فنی (هانوفر)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتابخانه اطلاعات فنی (TIB)
German National Library of Science and Technology
کشورآلمان
نوعکتابخانه ملی، research library
گسترهEngineering, architecture, chemistry, computer science, mathematics, physics
تأسیس۱۹۵۹
موقعیتWelfengarten 1 B
30167 Hanover, Germany
گردآوری
حجم کل ذخایرBooks, journals, electronic media
شمار9 million media units[۱]
17.3 million patents
قانون واسپاریYes[۲]
دسترسی و استفاده
جمعیت استفاده‌کنندهResearchers, business clients, students, general public
اطلاعات دیگر
مدیرProf. Dr. Sören Auer[۳]
شمار کارکنان۴۶۷
وبگاه
نقشه
Map
سایت فناوری/علوم طبیعی TIB در منطقه Nordstadt هانوفر، نما با ورودی اصلی (۲۰۱۵)

کتابخانه اطلاعات فنی (TIB) کتابخانه تخصصی مرکزی آلمان برای فناوری و همچنین معماری، شیمی، علوم کامپیوتر، ریاضیات و فیزیک مستقر در هانوفر است. کتابخانه اطلاعات فنی بزرگترین کتابخانه ویژه فناوری و علوم طبیعی در جهان است.[۴][۵] وظیفه ارائه ادبیات و اطلاعات به صورت چاپی و الکترونیکی برای تحقیقات و صنعت ملی و بین‌المللی در حوزه‌های تخصصی خود و به‌عنوان کتابخانه دانشگاهی برای دانشجویان، محققان و مدرسان تمامی دانشکده‌های دانشگاه لایب‌نیتس هانوفر و همچنین شهروندان منطقه را بر عهده دارد. . مرکز اطلاعات فناوری و علوم طبیعی لایب‌نیتس از جوامع متخصص و تحقیقاتی با پیشنهادات متعدد در فرآیندهای تحقیق، یادگیری و کاری پشتیبانی می‌کند. این کتابخانه برای بهینه‌سازی خدمات خود تحقیق و توسعه کاربردی انجام می‌دهد. تمرکز بر روی علم داده، مواد غیر متنی، علوم باز و تجزیه و تحلیل بصری است.

کتابخانه اطلاعات فنی بخشی از زیرساخت‌های تحقیقاتی ملی و در عین حال بزرگترین کتابخانه تخصصی در زمینه‌های خود است. یکی از برتری‌های اصلی آن‌ها دراختیار قراردادن متن کامل منابع است.

کتابخانه، به عنوان کتابخانه تخصصی مرکزی در حوزه‌های تخصصی خود، TIB با دو کتابخانه تخصصی مرکزی دیگر آلمان - ZB MED - مرکز اطلاعات علوم زیستی و ZBW - مرکز اطلاعات لایب‌نیتس برای اقتصاد - در زمینه‌های عرضه متن کامل، مجوزها، همکاری نزدیک دارد. مطالب غیر متنی، بایگانی طولانی مدت و دسترسی آزاد قرار دارد.[۶]

کتابخانه اطلاعات فنی یک بنیاد تحت قوانین عمومی ایالت نیدرزاکسن است. نام‌های اضافی «مرکز اطلاعات فناوری و علوم طبیعی لایب‌نیتس» و «کتابخانه دانشگاه» را دارد.

TIB عضو انجمن لایب نیتس است.[۷] در سال ۲۰۲۰ به عنوان کتابخانه ملی سال انتخاب شد.[۸]

اهداف مرکز[ویرایش]

کتابخانه اطلاعات فنی دارای انباری از اطلاعات فنی و علمی فنی و تحقیقاتی پایه و همچنین بسیار تخصصی است که در جهان بی نظیر است. TIB ادبیات را از زمینه‌های فناوری و همچنین معماری، شیمی، علوم کامپیوتر، ریاضیات و فیزیک به زبان‌های مختلف و رسانه‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند. این سهام توسط مجموعه‌های منحصر به فردی تکمیل می‌شود که با محتوای آنها یا تمرکز منطقه ای آنها مشخص می‌شود. این شامل پایان‌نامه‌ها، پتنت‌ها و استانداردها و همچنین ادبیات خاکستری فنی و علمی غیرقابل یافتن مانند کنفرانس‌ها و گزارش‌های تحقیقاتی می‌شود. یکی از تخصص‌های TIB، تهیه نشریات جدید از شرق اروپا و آسیای شرقی است که به سختی به دست می‌آیند و از نظر زبانی دسترسی به آنها دشوار است.[۹]

منابع مرکز[ویرایش]

موجودی TIB در مجموع ۹ میلیون واحد رسانه ای را شامل می‌شود (تا ۳۱. دسامبر ۲۰۱۵):

  • ۵٫۴ میلیون کتاب
  • ۳٫۴ میلیون مواد غیر الکترونیکی مانند ریز مواد
  • ۷۷٫۶ میلیون سند الکترونیکی
  • ۴۲۴۰۰ مجله الکترونیکی
  • ۱۵۴۰۰ مجله تجاری (چاپی)
  • ۴۴۰۰ پایگاه داده تخصصی
  • ۱۷٫۳ میلیون مشخصات، هنجارها، استانداردهای ثبت اختراع

تأمین اطلاعات[ویرایش]

درگاه کتابخانه اطلاعات فنی[ویرایش]

پرتال کتابخانه اطلاعات فنی وب سایت مرکزی کتابخانه اطلاعات فنی است و علاوه بر انبوهی از اطلاعات در مورد پیشنهادات، خدمات دیجیتال و فعالیت‌های تحقیقاتی کتابخانه، یک پورتال تحقیق و سفارش یکپارچه را برای همه گروه‌های هدف TIB ارائه می‌دهد. این راه حل اکتشافی که در داخل این کتابخانه توسعه یافته‌است، امکان تحقیق برای اطلاعات علمی از انواع مختلف رسانه را فراهم می‌کند. انتشارات علمی و همچنین ثبت اختراعات و استانداردها را می‌توان در این کتبخانه مطاله کرد، اما همچنین رسانه‌های سمعی و بصری و داده‌های تحقیقاتی را می‌توان مورد تحقیق قرار داد. در قسمت جستجوی "TIB برای تحقیقات و شرکت هاً می‌توانید اطلاعات فنی و تحقیقاتی را با تمرکز بر فناوری و علوم طبیعی برای عرضه ملی ادبیات جستجو کنید. دسترسی مستقیم و رایگان به متون کامل الکترونیکی و اشیاء چند رسانه ای آزادانه و همچنین مجوزهای ملی در اینجا امکان پذیر است. خدمات تحویل اسناد TIB که مشمول هزینه است، ارائه سریع اسناد به صورت الکترونیکی یا چاپی یا دسترسی مستقیم به اسناد الکترونیکی (پرداخت به ازای مشاهده) را نیز ارائه می‌دهد. در قسمت جستجو "TIB for the Leibniz Universität Hannover" می‌توانید کتاب‌ها، مجلات و رسانه‌های الکترونیکی را از کل موجودی TIB جستجو کنید. طبق معمول، رسانه‌ها می‌توانند مستقیماً به صورت آنلاین از طریق شبکه دانشگاه مورد استفاده قرار گیرند یا در مکان‌های TIB در سایت قرض گرفته شوند. این منطقه جستجو به گروه هدف محلی TIB یک رویکرد تحقیقاتی جایگزین و مدرن تر برای فهرست کتابخانه‌های الکترونیکی کلاسیک (OPAC) ارائه می‌دهد.

پورتال AV[ویرایش]

درگاه AV TIB یک پلت فرم مبتنی بر وب برای ویدیوهای علمی با کیفیت کنترل شده، به ویژه در زمینه‌های فناوری و علوم طبیعی است. این شامل، برای مثال، تجسم رایانه، مواد آموزشی، شبیه‌سازی، آزمایش، مصاحبه، سخنرانی و ضبط کنفرانس است. در پورتال AV از تجزیه و تحلیل‌های ویدئویی خودکار مختلفی استفاده می‌شود که امکان جستجوی هدفمند در محتوای ویدئویی، یعنی در متن گفتاری و نوشتاری را فراهم می‌کند.[۱۰][۱۱]

علاوه بر این، TIB موجودی رسانه ای دانش و رسانه IWF را در درگاه TIB AV در دسترس قرار می‌دهد. این موجودی رسانه ای در نوامبر ۲–۱۲ به TIB منتقل شد.[۱۲]

درگاه OER twillo[ویرایش]

درگاه OER twillo یک زیرساخت مرکزی برای منبع‌های آموزشی باز (OER) ارائه می‌دهد.[۱۳] از سال ۲۰۲۰ می‌توان منبع‌های آموزشی دانشگاه را از همه بخش‌ها در بستر منبع باز منتشر کرد. توسعه و گسترش بیشتر مبتنی بر نیاز توسط وزارت علوم و فرهنگ نیدرزاکسن (۲۰۱۹–۲۰۲۳) تأمین می‌شود. گروه‌های هدف و ذینفع‌ها، به ویژه، استادهای دانشگاه هستند.[۱۴]

خدمات[ویرایش]

سایت فناوری / علوم طبیعی TIB، نمایی از خیابان Nienburger
Marstall bei Welfenschloss: اختراعات، هنجارها و استانداردها

تحویل سند کتابخانه اطلاعات فنی[ویرایش]

کتابخانه اطلاعات فنی به کاربران خود از علم، تحقیقات و صنعت تحویل اسناد TIB را در سریع‌ترین زمان ممکن و با علوم فنی و طبیعی مورد نیاز آنها ارائه می‌دهد. تحویل اسناد TIB مبتنی بر هزینه، تحویل سریع اسناد را به صورت الکترونیکی یا چاپی یا دسترسی مستقیم به اسناد الکترونیکی (پرداخت به ازای مشاهده) ارائه می‌دهد. TIB ادبیاتی را دریافت می‌کند که از TIB از سایر تأمین کنندگان در دسترس نیست.

درگاه AV[ویرایش]

ویدئوهای علمی، به ویژه در زمینه‌های فناوری و علوم طبیعی، در پورتال AV TIB در دسترس قرار گرفته و در دراز مدت برای آموزش و علم قابل استفاده می‌باشد. ویدئوها از طریق گفتار به متن تجزیه و تحلیل می‌شوند، که جستجو در متن گفتاری ویدیو را امکان‌پذیر می‌سازد و با یک پیوند نقل قول منحصر به فرد (شناسه شی دیجیتال (DOI)) ارائه می‌شود. پورتال AV توسط مرکز صلاحیت مواد غیر متنی در TIB با همکاری مؤسسه Hasso Plattner از ژوئیه ۲۰۱۱ توسعه یافته‌است و در بهار ۲۰۱۴ آنلاین شد.[۱۵][۱۱]

سرویس DOI[ویرایش]

کتابخانه اطلاعات فنی نام‌های DOI را برای داده‌های تحقیقاتی، مطالب غیر متنی مانند فیلم‌ها، تصاویر یا مدل‌های سه بعدی، ادبیات خاکستری و مقالات در مجلات دسترسی آزاد اختصاص می‌دهد. تخصیص یک شناسه دیجیتالی شیء (DOI) دسترسی به اشیا را به شیوه ای پایدار و بدون ابهام ممکن می‌سازد. سرویس DOI TIB برای مؤسسات علمی، خدمات انتشارات و بخش دانشگاه و تحقیقات در دسترس است.

در سال ۲۰۰۵، کتابخانه اولین آژانس ثبت DOI در جهان برای مجموعه داده‌های تحقیقاتی در زمینه‌های فناوری و علوم طبیعی و همچنین پزشکی بود.

کتابخانه انبار برای گزارش‌های تحقیقاتی[ویرایش]

کتابخانه اطلاعات فنی گزارش‌های تحقیقاتی آلمانی را از فناوری و علوم طبیعی تا حد امکان به‌طور جامع جمع‌آوری می‌کند. این یک کتابخانه انباری برای گزارش‌های تحقیقاتی برای وزارتخانه‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری تحقیقاتی مختلف، از جمله وزارت آموزش و تحقیقات فدرال (BMBF) و وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال (BMWi) است. گزارش‌ها از طریق پورتال TIB تأیید و در دسترس قرار می‌گیرند.

VIVO[ویرایش]

TIB در جامعه جهانی برای توسعه و توزیع VIVO، یک نرم‌افزار منبع باز برای اطلاعات تحقیقاتی، مشارکت دارد.[۱۶] TIB علاوه بر راه‌اندازی و راه‌اندازی RIS خود، به مؤسسات زمینه علمی مانند دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی یا انجمن‌های تخصصی در طراحی و اجرای راه‌حل‌های اطلاعات تحقیقاتی مشاوره و پشتیبانی می‌کند.

تحقیق و توسعه[ویرایش]

محل TIB Conti-Campus در Königsworther Platz، مسکن علوم آموزشی، ادبیات و زبان‌شناسی، حقوق و اقتصاد.[۱۷]

به عنوان یک کتابخانه تحقیقاتی، TIB تحقیق و توسعه کاربردی را به منظور تولید خدمات جدید و بهینه‌سازی خدمات موجود انجام می‌دهد. تمرکز بر علم داده و کتابخانه‌های دیجیتال، مواد غیر متنی، علوم باز و تجزیه و تحلیل بصری است.

گروه تحقیقاتی علوم داده و کتابخانه‌های دیجیتال[ویرایش]

در گروه تحقیقاتی علم داده و کتابخانه‌های دیجیتال، TIB روش‌ها و تکنیک‌هایی را برای شبکه معنایی داده‌ها، اطلاعات و دانش توسعه می‌دهد.

گروه تحقیقاتی ویژوال آنالیتیکس[ویرایش]

در گروه تحقیقاتی ویژوال آنالیتیکس، TIB به تجسم داده‌ها و تفسیر داده‌های بصری می‌پردازد.

گروه پژوهشی مدیریت داده‌های علمی[ویرایش]

گروه تحقیقاتی مدیریت داده‌های علمی در حال تحقیق در مورد چگونگی پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌های در مقیاس بزرگ و ناهمگن به شیوه ای غیرمتمرکز و در عین حال شبکه ای معنایی است.

آزمایشگاه علوم باز[ویرایش]

در آزمایشگاه علوم باز TIB، ایده‌ها، استراتژی‌ها، روش‌های کاری و ابزارهای جدید در زمینه علوم آزاد در گفتگو با جوامع علمی و کتابخانه‌ای توسعه و آزمایش می‌شوند.

مواد غیر متنی[ویرایش]

در مرکز صلاحیت مواد غیر متنی، TIB روی روش‌های تحلیل و جمع‌آوری و تهیه رسانه‌های سمعی و بصری، منابع آموزشی باز (OER) و همچنین ارجاع و ارائه زیرساخت‌ها برای داده‌های پژوهشی و نرم‌افزار علمی کار می‌کند.

لینک‌های وب[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام TIBprofile وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام TIBlegal وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. "News - Technische Informationsbibliothek (TIB)".
  4. Bibliotheken mit nationaler Bedeutung: Bibliotheksportal.de بایگانی‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine, Webseite. Abgerufen am 6. Februar 2013.
  5. Initiative Wissenschaft Hannover Hannover.de, Webseite. Abgerufen am 6. Februar 2013.
  6. Goportis, Webseite. Abgerufen am 9. März 2017.
  7. tib.eu: siehe Abschnitt: Mitglied der Leibnitz-Gemeinschaft, sowie: Kurzbeschreibung des TIB بایگانی‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine, abgerufen am 23. Dezember 2019.
  8. Bibliothek des Jahres 2020, bibliotheksverband.de, abgerufen am 16. Juni 2020
  9. Spezialsammlungen der TIB: Übersicht, Webseite der TIB. Abgerufen am 20. November 2017.
  10. Technische Informationsbibliothek: Audiovisuelle Medien بایگانی‌شده در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine In: tib.eu, abgerufen am 21. November 2017.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ TIB AV-Portal: Über das TIB AV-Portal In: tib.eu, abgerufen am 21. November 2017.
  12. Technische Informationsbibliothek: IWF-Medienbestand In: tib.eu, abgerufen am 21. November 2017.
  13. "Bildungsmaterialien auf twillo finden und offen teilen" (به آلمانی). Retrieved 2021-11-15.
  14. Noreen Krause (2020-05-12). "Teilen in der Hochschullehre!". TIB-Blog (به آلمانی). Retrieved 2021-11-01.
  15. AV-Medien In: tib.eu, abgerufen am 21. November 2017.
  16. "Engagement". projects.tib.eu. Retrieved 2020-06-01.
  17. TIB-Standort Conti-Campus, Unterseite des Internetauftritts der Bibliothek. Abgerufen am 6. Januar 2016.

[۱][۲]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام TIB_website_01 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام av-about وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

52.3813888888899.72Koordinaten: ۵۲° ۲۲′ ۵۳″ N, 9° ۴۳′ ۱۲″ O