کافه خبر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کافه‌خبر
بنیان‌گذاری‌شده۱۴۰۰
ستاد
مالکمحسن سهرابی

کافه خبر رسانه‌ای با مجموعه برنامه‌های گفتگومحور است که فعالیت خود را پیش از انتخابات ۱۴۰۰ در پلتفرم کلاب‌هاوس آغاز کرد و در کوتاه زمانی به یکی از پرمخاطب‌ترین اکانت‌های این پلتفرم تبدیل شد.

تاریخچه[ویرایش]

مجری و تهیه‌کننده کافه خبر، محسن سهرابی است؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای که در سال ۱۳۸۹ به واسطه فعالیت سیاسی از دانشگاه اخراج شد و از آن پس به‌طور جدی به فعالیت رسانه‌ای پرداخت.[۱] سهرابی از سال ۱۴۰۰ اجرای کافه خبر را در فاز صوتی آغاز کرد، و همزمان کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرم کافه خبر را برای اطلاع‌رسانی اخبار روز ایجاد کرد. محسن سهرابی در فاز دیگر از فعالیت‌های رسانه‌ای خود، از پاییز ۱۴۰۲ با راه اندازی «گفتگوها و مناظرات تصویری» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

گفت‌وگوها[ویرایش]

هدف این رسانه ایجاد بستری مناسب برای بحث و گفتگو و گردش آزاد اطلاعات بوده‌است؛ چرا که گفتگو رو تنها راه حل موجود می‌داند. گفتگوهای چالشی کافه خبر بارها باعث شده تا فایل‌های صوتی و تصویری این برنامه در فضای مجازی پربازدید شود. یکی از این برنامه‌های پر واکنش، یک قسمت از ۱۹ قسمت برنامه «هاشمی بدون سانسور» با حضور محمدجواد ظریف بود. پاسخ ظریف به یکی از سؤال‌ها پیرامون کلمه suspend در برجام مورد توجه رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفت و تا مدت‌ها سوژه گفت‌وگوهای سیاسی بود.[۲] کافه خبر پس از ۳ سال فعالیت صوتی در بستر کلاب هاوس و برگزاری بیش از ۱۵۰ برنامه در پاییز ۱۴۰۲ وارد حیطه تصویر و ساخت برنامه‌های تصویری شد. سومین برنامه تصویری کافه خبر به دلیل اظهارات مهدی جمشیدی دربارهٔ حجاب و پوشش مهسا امینی در سطح گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد و بازپخش شد.[۳] در این برنامه مهدی جمشیدی و بیژن عبدالکریمی، با موضوع «حجاب اجباری» مناظره کردند. یکی از اظهارات عجیب در این مناظره، ادعای جمشیدی دربارهٔ مهسا امینی و پوشش او در روز دستگیری بود؛ جمشیدی در این برنامه گفت «پوشش مهسا امینی افتضاح بود»[۴] و بعد از آن، بسیاری از کاربران توئیتر و اینستاگرام به این ادعا واکنش نشان دادند.

کافه خبر در آذرماه ۱۴۰۲، ویدئویی از گفت‌وگو با محمدجواد ظریف منتشر کرد. در این گفت‌وگو وزیر سابق امورخارجه ایران، با اشاره به مسائل پشت پرده، آغاز اقدام برای پیوستن ایران به پیمان شانگهای را مربوط به دوران ریاست جمهوری حسن روحانی دانست که دستاورد دولت رئیسی تلقی شد.[۵]

مهمانان کافه خبر[ویرایش]

کافه خبر در این مدت بیش از ۱۵۰ برنامه برگزار کرده‌است. برخی از چهره‌هایی که مهمان کافه خبر بوده‌اند عبارتند از:

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «من با این کارها مخالفم». پایگاه خبری جماران. ۲۰۲۳-۱۲-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۸.
  2. «ظریف: تمام صورتجلسات مذاکرات را برای رهبری می‌فرستادیم / سردار سلیمانی از روس‌ها شکایت می‌کرد /خدا به من رحم کند!». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۳-۰۶-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۸.
  3. «مناظره جنجالی بیژن عبدالکریمی با مهدی جمشیدی/کار فرهنگی کار نیروهای نظامی نیست+ فیلم». اقتصادنیوز. ۲۰۲۳-۱۲-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۸.
  4. «مناظره جنجالی دربارهٔ حجاب؛ پوشش مهسا امینی افتضاح بود!». رسانه بیان فردا. ۲۰۲۳-۱۲-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۸.
  5. «مصاحبه تصویری با محمدجواد ظریف در کافه خبر».
  6. «#مهسا_امینی/زیباکلام؛ فائزه هاشمی؛ اینانلو و …». Clubhouse. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۸.
  7. «#مهسا_امینی/زیباکلام؛ فائزه هاشمی؛ اینانلو و …». Clubhouse. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۸.