کاخ ژوفین

مختصات: ۵۰°۴′۴۴″ شمالی ۱۴°۲۴′۴۶″ شرقی / ۵۰٫۰۷۸۸۹°شمالی ۱۴٫۴۱۲۷۸°شرقی / 50.07889; 14.41278
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاخ ژوفین
Palác Žofín
Map
اطلاعات کلی
سبک معماریرنسانس نو
موقعیتجزیره اسلاوی
شهر یا شهرکپراگ
کشورجمهوری چک
مختصات۵۰°۴′۴۴″ شمالی ۱۴°۲۴′۴۶″ شرقی / ۵۰٫۰۷۸۸۹°شمالی ۱۴٫۴۱۲۷۸°شرقی / 50.07889; 14.41278
گشایش۱۸۳۷
تاریخ نوسازی۱۸۸۴
وبگاه

کاخ ژوفین (کاخ سوفی) (زبان چکی: Palác Žofín) یک ساختمان در سبک رنسانس نو در پراگ در جمهوری چک است. این ساختمان اکنون یک فرهنگسرا است که در آن کنسرت، همایش و نمایشگاه برگزار می‌شود.

کاخ ژوفین در جزیره کوچکی به نام جزیره اسلاوی (به چکی؛ Slovanský ostrov) واقع شده‌است. این جزیره در رودخانه ولتاوا در شهر پراگ قرار دارد.

پیشینه[ویرایش]

جزیره اسلاوی در رودخانه ولتاوا در قرن هجدهم شکل گرفت. پس از آن‌که این جزیره در سال ۱۷۸۴ بر اثر سیل آسیب دید آن را با یک دیوار و با کاشت درخت محافظت کردند. در سال ۱۸۳۰، جزیره، که آن زمان به جزیره رنگرز (Barvířský ostrov) نامیده می‌شد، توسط آسیابانی به نام واتسلاو نووتنی خریداری شد. او در سال ۱۸۳۶–۱۸۳۷ یک بنای نورنسانس در این محل برپا کردو آن را به نام شاهزاده سوفی (در تلفظ چکی: ژوفی)، مادر امپراتور اتریش فرانتس یوزف یکم نام‌گذاری کرد. ساختمان یک‌طبقه ژوفین دارای تالار کنسرت و تالار اجتماعات بود و در سال ۱۸۳۷ با افزودن یک سالن رقص بازگشایی شد.[۱]

در سال ۱۸۴۸ کنگره اسلاوی پراگ در کاخ ژوفین برگزار شد. به فراخور همین همایش بود که جزیره‌ای که ساختمان بر آن بنا شده «جزیره اسلاوی» نام گرفت.

در سال ۱۸۸۴ شهرداری پراگ این جزیره را با کاخ آن خرید و آن را به شکل یک عمارت دوطبقه بازسازی کرد. نمای بیرونی و نمای درونی کاخ ژوفی از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ نوسازی شد.[۲]

از سال ۲۰۰۵ کنفرانس سالانه فوروم ۲۰۰۰ در این کاخ برگزار می‌شود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Žofín Palace Official site of Žofín Palace, accessed 4 December 2016.
  2. FG Forrest, 2019. 2019. "Žofín Palace (Palác Žofín)". Prague.Eu. Accessed July 11 2019. [۱].