چطور دوستش داری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از چطور دوستش داري)
«چطور دوستش داری»
تک‌آهنگ بلک پینک
از آلبوم د آلبوم
زبان
  • کره‌ای
  • انگلیسی
تاریخ پخش۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-06-۲۶)
فرمت
ژانر
زمان۳:۰۳
ناشر
ترانه‌نویس(ها)
  • تدی
  • دنی چانگ
  • آر. تی
  • ۲۴
تهیه‌کننده(ها)
  • تدی
  • آر. تی
  • ۲۴
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های بلک پینک
«این عشق رو بکشیم»
(۲۰۱۹)
«چطور دوستش داری»
(۲۰۲۰)
«بستنی»
(۲۰۲۰)
موزیک ویدئو
«چطور دوستش داری» در یوتیوب

«چطور دوستش داری» (به انگلیسی: How You Like That) ترانه‌ای از گروه دخترانه کره جنوبی، بلک پینک است که در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ از طریق وای‌جی و اینترسکوپ رکوردز به عنوان اولین پیش‌آهنگ از اولین آلبوم استودیویی آینده خود به زبان کره‌ای (در سپتامبر ۲۰۲۰) منتشر شد. تدی و دنی چانگ ترانه‌سرایی این تک‌آهنگ را برعهده داشته‌اند و توسط آر. تی و ۲۴ تهیه شده‌است.

"how you like that"به مدت سه هفته در صدر چارت دیجیتال گائون کره قرار گرفت و به سومین آهنگ شماره یک بلک‌پینک در این چارت تبدیل شد. این آهنگ همچنین در صدر چارت ملی کشورهای مجارستان، سنگاپور، مالزی و چارت‌های k-pop hot 100 و world digital songs بیلبورد و در چارت‌های رکورد ۲۶ کشور دیگر قرار گرفت. این آهنگ گواهی پلاتینیوم برای پخش در کره و گواهی طلا در کانادا ژاپن و گواهی نقره در انگلستان دریافت کرد. نسخه فیزیکی آهنگ هم به گواهی پلاتینیوم برای فروش بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ واحد در کره جنوبی دست یافت.

موزیک ویدیو این آهنگ توسط سو هیونگ سون کارگردانی شد و همزمان با انتشار آهنگ در کانال یوتیوب بلک‌پینک بارگذاری شد. پس از انتشار، این موزیک ویدئو موفق به شکستن چندین رکورد در یوتیوب شد از جمله: پربازدیدترین موزیک ویدئو در ۲۴ ساعت اول با ۸۶٬۳ میلیون بازدید، سریع‌ترین موزیک ویدئویی که به ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون بازدید رسید؛ و همچنین به یکی از پرلایک‌ترین موزیک ویدئوهای یوتیوب با بیش از ۲۰ میلیون لایک تبدیل شد. How you like" that" برنده جوایز متعددی از جمله آهنگ تابستانی در مراسم جوایز ویدئو موسیقی ام تی وی ۲۰۲۰ و جایزه بهترین رقص برای یک گروه دخترانه در جشنواره‌های جوایز موسیقی ملون و جوایز موسیقی آسیایی ام نت در سئول شد.

زمینه[ویرایش]

در ۴ مه سال ۲۰۲۰ گزارش شد که این گروه ضبط آلبوم جدید خود را به پایان رسانده‌است و بعداً در همان ماه مشغول برنامه‌ریزی برای فیلمبرداری از نماهنگ بوده‌اند.[۱][۲] در ۱۸ مه، ناشر کره ای گروه، YG Entertainment یک بروزرسانی در مورد این پروژه به اشتراک گذاشت که برای انتشار در ژوئن ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده و همچنین ضبط بیش از ۱۰ ترانه برای آلبومشان فاش شد.[۳][۴] در ۱۰ ژوئن، YG پوستر و تیزر تک‌آهنگ را پیش از انتشار در کلیه رسانه‌های اجتماعی ارسال کرد و تاریخ این تک آهنگ را ۲۶ ژوئن اعلام کرد.[۵]

نماهنگ[ویرایش]

نماهنگ «چطور دوستش داری» توسط سو هیون سونگ که پیش از این کارگردانی «دو-دو دو-دو» و «این عشق را بکش» را انجام داده‌است، کارگردانی شده‌است. نماهنگ این ترانه در زمان انتشار، رکورد بیشترین بازدید پخش زنده را با ۱٬۶۵ میلیون بازدید شکست.[۶] بعد از آن با ۸۲٫۴ میلیون بازدید، به پربیننده‌ترین ویدئو در ۲۴ ساعت اول انتشار در یوتیوب تبدیل شد.[۷] بعداً با ۸۶٬۳ میلیون بازدید، به پربازدیدترین ویدئو در ۲۴ ساعت اول انتشار خود تبدیل شد.[۸] این نماهنگ همچنین سریع‌ترین ویدئو موسیقی در تاریخ یوتیوب بود که در کوتاه‌ترین مدت زمان به ۱۰۰ میلیون بازدید می‌رسید و این رکورد حدود ۳۲ ساعت پس از انتشار این ویدئو به‌دست آمد.[۹]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

این ترانه رکورد جهانی گینس ۲۰۲۰ را برای بیشترین بازدید ویدئو یوتیوب در ۲۴ ساعت، بیشترین بازدید نماهنگ یوتیوب در ۲۴ ساعت، بیشترین بازدید نماهنگ یوتیوب در ۲۴ ساعت توسط یک گروه کی پاپ، بیشترین بیننده برای حضور در پخش زنده یوتیوب و بیشترین بیننده برای حضور در پخش زنده نماهنگ یوتیوب را بدست آورد.[۱۰]

جوایز و نامزدی‌ها برای چطور دوستش داری
سال سازمان جوایز نتیجه Ref.
۲۰۲۰ رکوردهای جهانی گینس بیشترین بازدید یوتیوب در ۲۴ ساعت برنده [۱۱]
بیشترین بازدید نماهنگ یوتیوب در ۲۴ ساعت برنده
بیشترین بازدید نماهنگ یوتیوب در ۲۴ ساعت توسط یک گروه کی پاپ برنده
بیشترین بیننده برای حضور در پخش زنده یوتیوب برنده
بیشترین بیننده برای حضور در پخش زنده نماهنگ یوتیوب برنده

عملکرد تجاری[ویرایش]

«چطور دوستش داری» در اسپاتیفای، با ۴٬۰۷۳ میلیون پخش به رتبه ۵ اسپاتیفای جهانی رسید و توانست رکورد اولین گروه دخترانه در تاریخ اسپاتیفای را بدست آورد و با ۷۶۲٬۰۰۰ پخش به رتبه ۱۰ اسپاتیفای ایالات متحده برسد.[۱۲] روز بعد از ۵ به رتبه ۲ در نمودار اسپاتیفای جهانی رسید و همچنین در ایالات متحده از ۱۰ به رتبه ۸ صعود کرد. این ترانه همچنین به رتبه ۱ آی‌تیونز بیش از ۶۸ کشور رسید و بیشترین رتبه ۱ را برای گروه دخترانه کی‌پاپ بدست آورد و توانست رتبه قبلی «آب‌نبات ترش» با لیدی گاگا را بشکند.[۱۳]

در ژاپن، این ترانه با فروش تخمین زده ۳٬۹۵۲ نسخه در رتبه ۱۷ در هات ۱۰۰ بیلبورد ژاپن قرار گرفت. این ترانه همچنین در رتبه ۲۳ نمودار بهترین پخش ترانه و رتبه ۱۹ در نمودار بهترین دانلود ترانه قرار گرفت.[۱۴][۱۵][۱۶] همچنین با ۹٬۲۱۹ نسخه دانلود فروخته شده و ۱٬۸۰۴٬۷۴۹ پخش سه روز اول به رتبه ۲۴ نمودار Oricon Combined Singles قرار گرفت.[۱۷][۱۸][۱۹]

اعتبار و پرسنل[ویرایش]

اعتبارهای اقتباس از یادداشت‌های کوتاه چطور دوستش داری (کتابچه).

مکان‌های ضبط[ویرایش]

  • YG Entertainment

اجرا[ویرایش]

تاریخ انتشار[ویرایش]

تاریخ‌ها و قالب‌های منتشر شده برای «چطور دوستش داری»
منطقه تاریخ قالب ناشر Ref.
مختلف ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ [۲۰]
ایتالیا ۳ ژوئیه ۲۰۲۰ Contemporary hit radio یونیورسال [۲۱]

منابع[ویرایش]

  1. "블랙핑크, 6월 컴백..YG "정확한 날짜 팬들에게"(종합)". 스타뉴스 (به کره‌ای). 2020-05-04. Retrieved 2020-06-27.
  2. Rappler.com. "BLACKPINK comeback scheduled in June 2020". Rappler (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-27.
  3. «انتشار آلبوم دوم بلک پینک». Twitter. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۷.
  4. «ضبط آلبوم جدید بلک پینک».
  5. Ent، Y. G. «BLACKPINK – COMEBACK TEASER POSTER». YG LIFE (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۷.
  6. Savage، Mark (۲۰۲۰-۰۶-۲۶). «Blackpink smash YouTube premiere record» (به انگلیسی). BBC News. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۹.
  7. Spangler, Todd; Spangler, Todd (2020-06-27). "Blackpink 'How You Like That' Rockets to New YouTube Record for 24-Hour Views". Variety (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-29.
  8. "블랙핑크, 유튜브 공식발표 24시간 조회수 8630만 '최초·최고·최대'…글로벌 파급력 [공식]". n.news.naver.com (به کره‌ای). Retrieved 2020-06-30.
  9. Herald, The Korea (2020-06-28). "BLACKPINK's 'How You Like That' becomes fastest video ever to top 100 million YouTube views". www.koreaherald.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-29.
  10. «BLACKPINK's return sets new YouTube records with How You Like That». Guinness World Records (به انگلیسی). ۲۰۲۰-۰۶-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۳۰.
  11. Punt, Dominic (June 30, 2020). "BLACKPINK's return sets new YouTube records with How You Like That". رکوردهای جهانی گینس. Retrieved June 30, 2020.
  12. Rolli, Bryan. "Blackpink's Record-Breaking 'How You Like That' Debut Proves They Didn't Need Lady Gaga To Make 'Sour Candy'A Hit". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2020-07-01.
  13. Rolli, Bryan. "Blackpink's 'How You Like That' Is The Second-Biggest Song In The World On Spotify". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2020-07-01.
  14. "Billboard Japan Hot 100 | Charts". Billboard JAPAN (به ژاپنی). Retrieved 2020-07-01.
  15. "Billboard Japan Top Streaming Songs | Charts". Billboard JAPAN (به ژاپنی). Retrieved 2020-07-01.
  16. "Billboard Japan Top Download Songs | Charts". Billboard JAPAN (به ژاپنی). Retrieved 2020-07-01.
  17. «2020年06月22日~2020年06月28日 オリコン週間 合算シングルランキング 21~30位». ORICON NEWS. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۱.
  18. «オリコン週間 デジタルシングル(単曲)ランキング 2020年06月22日~2020年06月28日 11~20位». ORICON NEWS. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۱.
  19. «オリコン週間 ストリーミングランキング 2020年06月22日~2020年06月28日 11~20位». ORICON NEWS. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۱.
  20. Fasanella, Kaleigh (June 15, 2020). "Blackpink Is Staging a Comeback With Brand–New Beauty Looks". Allure. United States: Condé Nast. Retrieved June 16, 2020. The wildly popular K-pop girl group took to Twitter on Sunday evening to announce the news in the form of a teaser poster, which revealed that a new single is set to drop on June 26.
  21. "BLACKPINK "How You Like That" | (Radio Date: 03/07/2020)". radiodate.it (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-30.