پیش‌نویس:چکامه راهگانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


چکامه راهگانی
زادهٔ۱۱ فروردین ۱۳۶۳ ‏(۴۰ سال)
تهران، ایران
ملیتایرانی
پیشهنقاش، تصویرگر، نویسنده، مترجم، انیماتور و کاریکاتوریست
والدینروح‌انگیز راهگانی، حسن شکاری

زندگی‌نامه[ویرایش]

چکامه راهگانی نقاش، تصویرگر، نویسنده، مترجم، انیماتور و کاریکاتوریست، سال ۱۳۶۳ در خانواده ای هنرمند در تهران به دنیا آمد. مادرش روح‌انگیز راهگانی (آهنگساز، نوازنده ی پیانو، نویسنده و مترجم)، پدرش حسن شکاری (نقاش و رمان نویس) و برادرش چکاوک (آهنگساز و نوازنده ی پیانو) است.

فعالیت هنری[ویرایش]

از کودکی نزد مادر و پدرش به آموزش پیانو و نقاشی پرداخت اما به مرور گرایشش به رنگ و نقاشی بیشتر شد و آن را جدی تر گرفت، در این مسیـر از هنرستـان و دانشگاه نقاشی عبور کرد و آموزه های زیادی از استادان مختلف کسـب نمـود و نمایشگاه های انفرادی گوناگونی در گالری سیحون[۱] (۱۳۸۶،۱۳۸۷،۱۳۸۸)، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی[۲] (۱۳۸۹)، یونسـکو[۳][۴] (۱۳۹۰)، خانـه کاریکاتـور ایـران[۵][۶] (۱۳۹۱)، فرهنگسـرای سرو[۷][۸] (۱۳۹۲)، فرهنگسرای شفق[۹][۱۰](۱۳۹۳) و ... برگزار کرد.

هم زمان به آموزش کاریکاتور نزد استاد بهمن عبدی پرداخت و آثار قابل توجهی خلق کرد که تعدادی از آنها به موزه ی هنرهای معاصر راه یافت و مجموعه ای از آنها تحت عنوان «لحظه ای برای زندگی» به چاپ رسید. او داستان نویسی را تجربه کرده و همیشه در اندیشه ی تحرک بخشیدن به شخصیت های داستانی اش بود، بنابراین به پویانمایی نزد استاد هرمز حقیقی روی آورد و در این رشته به درجه ی کارگردانی رسید و فیلم های «پیدایش موسیقی»، «پیروزی انسان بر حیوان» و «رقص زندگی» را ساخت و عرضه کرد.

سال ۱۳۸۵ طبیعت را به گونه ای انتزاعی و مینیاتوری به تصویر کشید که تاکنون دیده نشده بود از اینـرو از طرف مشاور هنـری رئیـس جمهـور بخاطر سبک جدید جایزه و تقدیر نامه دریافت کرد. سپس به پژوهش در زمینه ی جشن ها و اسطوره های ایران باستان پرداخت، آنها را داستان نویسی و تصویرگری کرد. حاصل آن هشت کتاب در سه مجموعه به نام های «جشن های ایران باستان[۱۱][۱۲][۱۳] ۱۳۹۰، «نمـاد گل ها، رنـگ ها و عددها در ایران باستان»[۱۴] ۱۳۹۵ و «اسطوره ها و نماد عروسی ها در ایران باستان»[۱۵] ۱۳۹۸ است.

راهگانـی می گوید:« باید با زبان هنـر (داستان و تصویرگری) دلاوری های قهرمانان و اسطوره های از یاد رفته را به فرزندان ایران بشناسیم تا دچار بی هویتی نشوند و به دنبال قهرمانان پوشالی نروند و مانع گرایش آنها به فرهنگ بیگانه شویم. با پی بردن بـه ریشـه های کهـن و هویتشان اعتماد بـه نفس ملـی پیدا می کنند، در ایـن صـورت استعداد ها جوشان و توانایی ها شکوفا می شود. مجموعه کتاب «جشن های ایران باستان» ایشان سال ۱۳۹۹ با همکاری انتشارات آفتاب در نروژ به چاپ رسید.

چکامـه راهگانـی در داستان نویسی کوتـاه دسـت دارد و داستان هایش در کتـاب هـای مختلف مانند فصل ماندگار، بیست داستان، بیست خاطره و ... به چـاپ رسیـده است و یکـی از کتاب های برگزیده ی نمایشگاه کتاب کودک بولونیا (2012) به نام «نخستین پرواز آلبرت»[۱۶] را ترجمـه کـرد (۱۳۹۲) و دو کـتـاب ترجـمـه‌ی ایشـان ( کـریسمس بـه یـاد مانـدنی و پری گل ها ) در دسـت چاپ است و اکنـون مشغول آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه های زبان هستند.

راهگانی سال ۱۳۹۲ در جشنواره ی «پرواز رنگ ها» در برج میلاد مورد تقدیر قرار گرفت.

بسیاری از نقاشی های ایشان الهام بخش مادرش بوده[۱۷]، مادرش آنها را در آلبومی بنام برکه ی مهتاب[۱۸] (پیانو) به موسیقی درآورده و انتشار داده است (۱۳۹۵). او جلد سی دی های موسیقی مادرش را نیز طراحی کرده است.

چکامه راهگانی نام خانوادگی مادرش[۱۹] «راهگانی» را به عنوان نام هنری خود برگزیده و آثارش را با این نام ثبت و منتشر کرده است.

آثار مکتوب[ویرایش]

از چکامه راهگانی در زمینه‌ های پژوهشی، داستان نویسی و تصویر گری آثاری منتشر شده‌ است که به آن‌ها اشاره می‌ کنیم:

  • ۱ - عید نوروز، چهارشنبه سوری، سیزده بدر ۲ - تیشتر (الهه ی باران ) ۳ - مهر (میترا)، شب یلدا(تولد خورشید)، سده، مهرگان ۴- دوازده خواهر در مجموعه ای به نام
      «جشن های ایران باستان»

  • ۵ - ملکه‌ ی رنگ ها ۶ - اعداد نمادین در مجموعه ای به نام
«نماد گل ها، رنگ ها و عددها در ایران باستان»
  • ۷ - گوی بالدار، نشان خورشید، شاهین و اهورامزدا ۸ - نماد عروسی ها در ایران باستان در مجموعه ای به نام
«اسطوره ها  و نماد عروسی ها در ایران باستان»

  • ۹ - گفت‌وگو با چکامه راهگانی، نویسنده و تصویرگر
«کتاب‌هایی که بازتاب اسطوره‌های زیبای سرزمین ایران است/ از جشن‌ها و نماد عروسی تا نماد رنگ‌ها و گل‌ها در ایران باستان»

  • ۱۰ - کتاب مصور حاضر، داستانی تخیلی برای گروه سنی (الف)، (ب) و (ج) است که در شخصیت‌های آن مرغ‌های دریایی هستند. در داستان می‌خوانیم: «آلبرت» و «سیمون نوک قرمز» دو مرغ دریایی بودند که در جزیره‌ای دورافتاده باهم زندگی می‌کردند. «آلبرت» بسیار درشت شده بود و نمی‌توانست پرواز کند. او همیشه با حسرت به اوج گرفتن «سیمون» و دیگر مرغان در آسمان نگاه می‌کرد. وقتی یک‌بار برای پرواز تلاش کرد لیز خورد و به زمین افتاد. او از بال‌های سنگینش عصبانی شد و شروع به کندن پرهایش کرد
                       «نخستین پرواز آلبرت(ترجمه)»

آثار پویانمایی (انیمیشن)[ویرایش]


تعدادی از کاریکاتور های ایشان[ویرایش]

طرح های ایشان برای آلبوم های موسیقی مادرش[ویرایش]

منابع[ویرایش]

رده:نقاشان زن رده:نقاشان اهل ایران رده:هنرمندان زن اهل ایران

رده:نقاشان زن رده:نقاشان اهل ایران رده:هنرمندان زن اهل ایران

  1. طبیعت در سبک چکامه
  2. نمایشگاه نقاشی‌های چکامه راهگانی در برج آزادی
  3. "رویاهای دور دست" در یونسکوی ایران
  4. چکامه راهگانی؛ نقاشی‌هایش را به نمایش می‌گذارد
  5. انیمیشن‌های چکامه راهگانی در خانه کاریکاتور
  6. نمایش تصویرگری‌های چکامه راهگانی در خانـه کاریکاتـور
  7. راهگانی هفتمین نمایشگاه خود را برپا می‌کند
  8. «هنر، پاشیدن رنگ روی بوم نیست»
  9. چکامه راهگانی؛ هنرمندی که طبیعت را به دورن خانه‌ها می‌کشاند
  10. نقاشی‌های چکامه راهگانی در فرهنگسرای شفق
  11. کتاب‌هایی که بازتاب اسطوره‌های زیبای سرزمین ایران است/ از جشن‌ها و نماد عروسی تا نماد رنگ‌ها و گل‌ها در ایران باستان
  12. داستان‌های کودکان عمیق‌تر از آن هستند که صرفا سرگرمی تلقی شوند
  13. جشن‌های ایران باستـان
  14. نماد رنگ‌ها، گل ها و اعداد در کتاب چکامه راهگانی
  15. کتاب اسطوره ها و نماد عروسی ها در ایران باستان
  16. [نخستین پـرواز آلبـرت]
  17. مادری که نقاشی‌های دخترش را موسیقی‌ کرد
  18. تصنیف برکه مهتاب با الهام از 13 تابلو نقاشی/ «فرهنگ لغات موسیقی» منتشر می‌شود
  19. روح‌انگیز راهگانی (زاده ۱۳۳۲) آهنگساز، نوازنده پیانو، پژوهش‌گر موسیقی و مترجم اهل ایران است