پرش به محتوا

پیش‌نویس:شرکت ریل سیر کوثر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاریخچه:

شرکت ریل‌سیر کوثر در سال1382  تاسیس و در سال 1384 فعالیت رسمی خود در صنعت حمل و نقل ریلی  را آغاز کرد. این شرکت با هدف خدمت‌رسانی به هموطنان گرامی در استان هرمزگان، اولین رام قطار بندرعباس به مقصد مشهد را راه اندازی نمود. همچنین هیات مدیره این شرکت به منظور روان‌سازی جابجایی مسافران در مسیر یزد، رام دوم قطار را به مسیر یزد مشهد اختصاص داد.

زمینه فعالیت:

شرکت ریل‌سیر کوثر با خرید مرغوب‌ترین واگن‌های چهارتخته از کشور چین به عنوان دومین شرکت خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری تلاش نمود بهترین خدمت‌رسانی به هموطنان را از حیث ایمنی، راحتی و آسایش در سفر را ارائه نماید.

شرکت ریل سیرکوثر  25 واگن چهارتخته موسوم به غزال به همراه دو دستگاه رستوران را از کشور چین وارد نمود. این واگن ها طبق تاییدیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران  جز گروه قطارهای چهارستاره طبقه بندی شده است و از سال 1384 تا کنون در مسیر مشهد- بندرعباس- مشهد و مشهد- یزد- مشهد به هم‌میهنان عزیز جنوب کشور خدمت‌رسانی می‌نماید.

هیات مدیره ریل‌سیرکوثر در راستای اعتمادسازی و شفافیت در سال 1395 تصمیم به عرضه بخشی از سهام خود در فرابورس را نمود و در دیماه همان سال موفق به ورود بازار دوم بورس با نماد (حِسیر RSKZ1) شد.

سال 1396 در راستای توسعه ناوگان شرکت، 20 دستگاه واگن مسافری موسوم به اپتیما را از کشور آلمان وارد کرد و واحد فنی و مهندسی این شرکت با بازسازی  واگن‌ها و کسب مجوزهای مربوط از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، آن‌ها را در مسیر مشهد-تهران- مشهد و مشهد- بندرعباس- مشهد به بهره برداری رساند. این واگن‌ها در دو کلاس چهارتخته چهارستاره با نام تجاری عرفان و شش‌تخته‌ي سه‌ستاره با نام اُپتیما فعال هستند.

ریل‌سیر کوثر در راستای توسعه سبد خدمات، درپایان سال 1400 با عقد قرارداد همکاری با شرکت گروه مپنا، ساخت 25 واگن مسافری در کلاس پنج‌ستاره را به شرکت واگن پارس سپرد و در فروردین سال 1402، اولین قطار پنج‌ستاره خود با نام تجاری «زمرد» را در مسیر قم- تهران- مشهد به بهره برداری رساند. قطار پنج‌ستاره زمرد جوان‌ترین ناوگان ریلی کشور است که با توان تولید داخل و با رعایت استاندارهای اتحادیه اروپا ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.

جدول اطلاعات فنی قطارها:

نام قطار کشور سازنده سال بهره برداری نوع ترمز سیستم برق سرعت قطار
غزال چین 1384 دیسکی سه فاز 660 ولت 160 کیلومتر
عرفان آلمان 1400 دیسکی سه فاز 660 ولت 160 کیلومتر
اپتیما آلمان 1396 دیسکی سه فاز 660 ولت 160 کیلومتر
زمرد ایران 1401 دیسکی سه فاز 660 ولت 160 کیلومتر


تغییر لوگو شرکت:

در سال 1401 با بازنگری در هویت بصری، لوگو شرکت ریل‌سیر کوثر تغییر یافت. طرح لوگوی این شرکت را خانم نسیم دانا طراحی نموده است که با الهام از ریل‌های قطار خلق شده است. سایت شرکت ریل سیر کوثر به نشانی https://railseir.ir جهت خرید آنلاین بلیط قطار در دسترس مخاطبین محترم است.

آدرس صفحات شرکت ریل‌سیر کوثر در فضای مجازی به شرح زیر است:

آپارات:  https://www.aparat.com/railseir  

اینستاگرام : www.instagram.com/railseir

فعالیت های جانبی شرکت ریل سیر کوثر

تیم مدیریتی شرکت ریل سیرکوثر با دغدغه توسعه صنعت گردشگری در کشور و حمایت از این صنعت، ایده تور ریلی، پروژه مثلث طلایی را در سال 1396 با محوریت قطارهتل اجرا نمود. همچنین پروژه مشترک هفت شهر عشق را با همکاری مجله تخصصی گردشگری «گلیگمش» به صورت ویژه‌نامه به چاپ رساند.

شعار شرکت ریل سیر کوثر

سفر، بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی امروز همه‌ي ماست. پیشینیان ما نیز در زندگی خود سفرهای زیادی از جمله سفرهای زیارتی، تجاری و سیاحتی را تجربه کرده‌اند. از مهمترین آداب سفر که همواره به آن اشاره شده است عبارت جامع و کامل(خوش‌سفر بودن) است. طوری که سفر برای ما و همسفرانمان آسوده بگذرد و لذت سفر را تجربه کنیم. به همین دلیل شرکت ریل‌سیرکوثر شعار خود را بر پایه خوش‌سفر بودن در مهمترین سفر هر فرد یعنی زندگی، انتخاب کرده است:

«در سفرهای زندگی، خوش‌سفر باشیم.»